최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.10 no.3, 2019년, pp.265 - 274
The purpose of this study was to explore high school teachers' subjective perception on performance-based pay system(PBPS) for teachers using Q-methodology. This study found three types of high school teachers' subjective perception on the system. Type I is named 'the type of negative perception.' T...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
Q방법론이란 무엇인가? | 본 연구는 교원성과급제도에 대한 고등학교 교사들의 주관적 인식을 유형화하고 그 특성을 살펴보기 위해 Q방법론을 사용하였다. Q방법론은 스티븐슨(William Stephenson)이 인간의 신념, 태도, 가치 등의 주관적 영역을 측정하고자 창안하였다. Q방법론은 연구대상자가 주관적 판단에 따라 진술문들의 순서를 정(sorting)하고 이를 모형화함으로서 주제에 대한 자신의 주관성을 스스로 표현해 가는 자결적 정의(operant definition)의 과정을 거친다[18,20]. | |
교원에게 성과 측정이 어려운 이유는 무엇인가? | 그러나 교직은 학생의 성장과 발달을 돕는 것을 목적으로 하기 때문에 성과를 객관화하여 측정하는 것은 매우 어렵다. 즉, 인간을 교육한다는 교직의 특수성 때문에 진정한 의미의 성과 측정은 곤란하다는 것이다[7]. 학교 현장에서 활용되는 성과급 척도는 핵심적 교육활동보다는 객관적 평가가 가능한 내용을 중심으로 제작되어 있다. | |
교원성과급제도에 대한 성과급제 부정형 유형은 어떤 인식을 포함하고 있는가? | 제1유형은, '성과급제 부정형'으로 연구 참여 교사 24명 중 20명, 약 83%가 포함되었다. 교원성과급제도에 대해 정부의 일방적 정책 시행에 대한 불만, 불필요한 스트레스 야기 그리고 교원 간 갈등 및 경쟁 등을 유발하고 교사들의 동기유발이나 직무만족도에는 오히려 부정적인 영향을 준다는 인식을 나타냈다. 제2유형은 '성과급제 중립형'으로 성과급제 대해 공정한 업무 평가와 교육공동체의 협력적 분위기 강화, 직무만족도 증대 등에 긍정적 인식을 나타냈으나, 교직에 대한 자긍심 증대나 교육적 행동 유발 등에 대해서는 부정적 인식을 나타냈다. |
J. S. Jeon(2010). A study on the Autonomy of Performance-Based Pay for School Teachers in Korea. Journal of Educational Innovation Research, 20(2), 47-68.
H. J. Joo(2010). The Implications of Performance-based Pay for School Teachers in the U.S. and England. The Journal of Korean Educational Forum, 9(3), 59-81.
J. A. Kim(2018). Teachers' Struggle for Recognition: Focusing on Resistance from Teachers' Unions to the Teacher Pay-for-performance Policy. Korean Journal of Sociology of Education. 28(3), 31-56.
H. C. Jeong(2016). Awareness and Attitude of Elementary special Class Teachers on Performance-based Pay System for Teachers. Journal of Learner-Centered and Instruction. 16(9), 563-583.
J. W. Lee & K. S. Kang(2016). The Structural Relationship among Teacher's Perception of the Justice of Teacher's Merit-pay, Interpersonal Trust, Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior. Journal of Educational Culture. 22(6), 115-146.
Podgusky, M., & Springer, M. G.(2007). Teacher Performance Pay : A Review. The Journal of Policy Analysis and Management, 26(4), 904-909.
J. A. Kim(2017). Mobilization and Transformation of the Teacher Pay-for-performance Policy in South Korea. Unpublished doctoral dissertation. The Ohio State University.
C. H. Park(2010). A Study of Performance-based Pay System Development in the History of Public Administrative Perspective: Focused on the System of Performance-based Pay for Teachers. The Journal of Korean Teacher Education. 31(1), 267-292.
S. K. Park(2012). The Effect of a Merit Pay System on the Achievement Motivation of Teachers. M.A. thesis, Elementary Educational Administration. Graduate School of Education, Gyeongin National University of Education, Korea.
H. K. Kim(2013). Analysis on the Effect of Justice Perception of Teacher's Merit-pay on Job Satisfaction and Organizational Commitment. The Korea Educational Review. 19(2), 69-93.
D. H. Kim(2013). A Study on the Perception of the Usefulness about Performance-based Pay System for Teachers. the study of Institute of Humanities and Social Sciences. 14(1), 277-298.
S. I. Oo(2010). The Effect of Teacher's Perception toward the Performance-based Pay System for Teacher's of their Job Satisfaction. Journal of Future Education Study. 23(10), 57-88.
K. C. Song(2010). A Study on Teachers Award Program of Houston Independent School District, Korean Journal of Comparative Education, 20(5), 63-85.
S. S. Jung & J. H. Park(2011). A Study on the Performance-Based Compensation System for Teachers: Focusing on the Teacher Advancement Program. The Journal of Korean Education, 38(1), 189-210.
H. G. Kim(2008). Q Methodology: Philosophy, Theories, Analysis, and Application. Communication Books: Seoul.
Stephenson, W.(1967). The Play Theory of Mass Communication. Chicago: University of Chicago Press.
Y. S. Yu(2018). The Study of the Convergence Perception of College Students for the Physical Education. Journal of the Korea Convergence Society. 9(7), 125-133.
E. J. Kim & H. J. Shin(2018). Convergence Study about Factors on Problem Behaviors of Male Students in the Second Grade of Middle School. Journal of the Korea Convergence Society. 9(10), 407-414.
S. G. Kim & H. R. Kim(2018). A Study on the Effect of Fairness Perception of Incentive System on Manager-Trust. Journal of Digital Convergence. 14(9), 199-214.
H. Y. Lee & E. K. Lee(2018). Problems of Benefit Sharing Support Policy and its Policy Effectiveness Affecting the Film Performance. Journal of Convergence for Information Technology. 8(4), 237-245.
M. Y. Jeon & H. W. Lee(2017). A Survey Study on University Students' Recognition for the Disabled - Focusing on Universities in Chungcheong Province. Journal of Convergence for Information Technology. 7(5), 1-13.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.