최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.50 no.1, 2019년, pp.85 - 103
이경화 (공주대학교 대학원 문헌정보교육학, 충남중학교) , 송기호 (공주대학교 문헌정보교육과, 학교도서관연구소)
This study aims to analyze the direction of the reading education programs based on the 2015 revised curriculum and to seek the plans for the school library and the teacher librarian to be able to contribute them. For this purpose, the types of school-based reading education programs in the report o...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
핵심 역량은 무엇인가? | 2015 개정 교육과정에서는 미래 사회가 요구하는 ‘창의 융합형 인재’가 갖추어야 할 핵심 역량을 제시하고 있다. 핵심 역량은 교육적 인간상을 구현하기 위해 교과 교육을 포함한 학교 교육 전 과정을 통해 중점적으로 기르고자 하는 자기관리 역량, 지식정보처리 역량, 창의적 사고 역량, 심미적 감성 역량, 의사소통 역량, 공동체 역량 등이다(교육부 2017, 22-23). 이러한 역량 중심의 교육과정 운영은 초연결성, 초지능성, 예측 가능성 등을 특징으로 하는 4차 산업사회에서 경쟁력 있는 학생을 길러내기 위한 미래 교육의 방향 중 하나이다. | |
사서교사가 독서 몰입, 아동과 청소년 문학에 관한 지식, 독서에 영향을 끼치는 장애 요인에 관한 지식을 갖춰야 하는 이유는 무엇인가? | 학교도서관은 학생의 직·간접 체험 활동을 지원하는 다양한 교수-학습자료의 집합체이며, 자료가 담고 있는 정보를 활용하여 새로운 지식과 정보를 구성하는 정보활용능력(information literacy)을 지도할 수 있는 교육의 장이다. 특히 학교 독서교육은 독서자료의 선정과 제공, 자료가 담고 있는 정보의 활용과 독서 결과의 표현 등 전 과정에 걸쳐서 학교도서관과 연계되어 있으며, 교양 독서는 물론 학습 독서를 통해서 학생들의 역량 신장에 필요한 다양한 활동을 지원할 수 있다. 따라서 독서 몰입, 아동과 청소년 문학에 관한 지식, 독서에 영향을 끼치는 장애 요인에 관한 지식은 사서교사가 갖추어야 할 중요한 자질 중 하나이다(IFLA 2015, 26). | |
다중지능 이론의 핵심은 무엇인가? | 다중지능 이론의 핵심은 사람은 누구나 8가지 다중지능을 모두 가지고 있으며 각 지능을 적절한 수준까지 발달시킬 수 있다는 것이다. 각각의 다중지능은 복잡한 방식으로 함께 작용하며, 각 지능의 범주 내에서 지적인 사람이 되는 다양한 방법이 있음을 강조한다(Armstrong 2007, 35-37). |
Ministry of Education. 2017. An Overview of the 2015 Revision Curriculum: Middle School. Sejong: Ministry of Education.
Kim, Soo-Kyoung, Jeong-Rim Yu and Soon-Ae Ryu. 2013. Research on the " Development of the Reading Program Applying the Theory of Multiple Intelligences." Korea Reading Association, 1(1): 135-155.
Do, Yu-Mi. 2005. A Study on the Effect of Reading Training Program Operations Effecting Active Utilization of the School Library. M.A. thesis., Sungkyunkwan University.
Park, Keum-Hee. 1998. "The Reading Education Program of the School Library: Based on the Case of Yasung Elementary School." KLA Journal, 39(3): 12-19.
Park, Hyo-Jung. 2006. Multiple Intelligence Theory and Instruction. Seoul: Yangseowon.
Seo, Kyoung-Hwa. 2002. "The development and effctiveness of the integrated curriculum base on Multiple Intelligences." The Journal of Yeolin Education, 10(1): 115-130.
Shin, Myung-Hee. 2000. "A Study of Instructional Model through Multiple Intelligences." The Journal of Educational Research, 38(4): 1-23.
Shin, Seong-Hee. 2007. Ministry of Education; Korea Educational Development Institute. M.A. thesis., Ewha Womans University.
Shim, Tae-Eun. 2016. "A New Direction of Competency-based General Education." Proceedings of the 23th Annual Conference on Thinking and Scientific Research. Seoul: Sangmyung University, 30-38.
Oh, Mi-Sun. 2010. A Study on Development of Reading Strategies Adapting Multiple Intelligences. M.A. thesis., Kongju National University.
Yoon, Kyoung-Suk. 2015. A study on the environment of school library responding to Future Education: Focoused on Analysis of Actual Situation of library of elementary school. M. A. thesis., Korea National University of Education.
Lee, Soon-Young and Jung-Yoon Song. 2012. "A Study on the Current Reading Programs of Middle School Libraries." Journal of Reading Research, 28: 290-318.
Chung, Eon-Kyoung. 2002. "Case Studies on Special Programs in Elementary School Media Centers in Texas, U.S.A." Journal of the Korean Bilblia Society for Library and Information Science, 13(2): 221-242.
Choi, Yeon-Mi. 2005. "A Study of Reading Motivation and Incentive Programs of the School Library in the USA." Journal of Korean Library and Information Science Society, 36(4): 233-253.
Choi, Won-Kyung. 2004. The Effects of a Reading Program Based on Multiple-Intelligence Approach on Reading Activities. M. A. thesis., Kongju National University of Education.
Han, Gi-Hyeon. 2006. The Effects of Multiple Intelligence Reading Program on the Improvement of Reading Ability. M.A. thesis., Korea National University of Education.
Hwang, Yun-Han and Young-Im Cho. 2005. Multiple Intelligences as Learning Style. The Journal of Multiple Intelligences Education. 2(1): 31-54.
American Association of School Librarians(AASL). 2010. SAMPLE JOB DESCRIPTION Title: SCHOOL LIBRARIAN. [cited. 2019. 1. 11].
Armstrong, Thomas. 2007. Multiple Intelligences in the Classroom. 2nd ed. Translated by Yoon-Shik Jeon and Yeong-Shim Kang. Seoul: Joongang-jeokseongchoolpansa.
Edunet. [cited 2018. 5. 1].
Gardner, Howard. 2007. Multiple Intelligences. Translated by Yong-Rin Moon and Kyeong-Jae Yoo. Seoul: Woongjinjisikhouse.
IFLA. 2015. The IFLA School Library Guidelines. 2nd. edition [cited 2019. 1. 5].
IFLA and UNESCO. 1999. School Library Manifesto. [cited. 2018. 12. 1].
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.