$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

수학자 최윤식과 수학교육
Mathematician Choi Yoon Sik and Mathematics Education 원문보기

Journal for history of mathematics = 한국수학사학회지, v.32 no.2, 2019년, pp.79 - 93  

박교식 (Dept. of Math. Edu., Gyeongin National Univ. of Edu.)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Choi Yoon Sik is a person who can not be omitted when discussing the history of mathematics in Korea. He is a mathematician who led Korean mathematics community after liberation from Japan. However, he took interests in mathematics education in middle and high school also. Choi Yoon Sik should be re...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 최윤식이 小倉金之助의 이름을 밝히는 대신 자신의 이름으로 발표한 것은 자신의 견해도 그와 같다고 생각했기 때문이라고 추정할 수 있다. 그런 만큼, 본 연구에서는 이 글에서 피력하고 있는 것을 최윤식의 견해로 간주하고자 한다.
  • 이를 위해서는 기본적으로 최윤식과 중·고등학교 수학교육 사이의 관계에 대한 정확한 사실 확인이 필요하다. 본 연구에서는 그 일환으로 선행 연구에서 제시된 적이 없는 자료를 발굴하여 인용하였다.
  • 본 연구에서는 최윤식이 남긴 다음의 다섯 글을 중심으로 중·고등학교의 수학교육에 대한 그의 관심사를 살펴본다.
  • 본 연구에서는 해방 이후 1950년대의 우리나라 수학교육을 선도한 인물 중의 한 명인동림(東林) 최윤식(崔允植, 1899∼1960)의 수학교육 분야에서의 행보를 살펴본다.
  • 본 연구에서는 해방 이후 1950년대의 우리나라 수학교육의 역사를 복원하기 위해, 당시의 주도적 인물 중의 한 명인 최윤식이 남긴 5편의 글을 중심으로 중·고등학교 수학교육에 대한 그의 관심사를 추적하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
실용을 위해서 수학교사들이 해야하는 것은? 여기서의 실용은 상급학교 진학이나 수험과 같은 목전의 편리와 안일을 위한 실용이 아니라 학생과 국가를 위한 실용인바, 그것은 과학적 정신의 함양을 위한 실용을 의미한다. 이러한 실용을 위해서는 역학, 물리학, 천문측량 등과 같이 수학과 밀접한 관계를 가진 분야는 물론, 그 이외의 여러 가지 실제적인 분야에 대해 수학교사들이 관심을 갖고 교재화해야 한다. 이것이 가능하기 위해서는 평면기하와 입체기하를 분리하지 말아야 하며, 산술과 대수를 분리하지말아야 하며, 기하에서 운동의 관념을 쫓아내지 말아야 하며, 수학과 자연과학과의 연락을 끊지 말아야 한다.
직관이란? 직관은 자연과학은 물론 수학에서도 중요한바, 직관은 발견의 어머니이고 독창의 근원이다. 이러한 입장에서 Henri Poincare(1854∼1912)의 다음과 같은 주장을 인용하면서, 수학교육에서 직관이 중요하다는 것을 강조하고 있다.
학교수학에서 곧바로 제3기의 수학을 가르치는 것은 잘못인 이유는? 인간은 심리적으로 ‘제1기 유소(幼少)시대 → 제2기 청년시대 → 제3기 장년시대’의 경로를 따라 발달하고, 수학은 역사적으로 ‘제1기 경험을 기초로 한 시대 → 제2기 이론적으로 수학의 형식을 작성하고 그 내용을 풍부하게 한 시대 → 제3기 공리적 수학을 조직한 시대’의 경로를 따라 발달한다. 즉, 인간의 심리적 발달과 수학의 역사적 발달 사이에는 현저한 유사성이 있다. 따라서 학교수학에서 곧바로 제3기의 수학을 가르치는 것은 잘못이다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (52)

  1. Appointment number 16 (SN00302), United States Army Forces In Korea, Office of the Military Governor, Archive of Seoul National University. 

  2. CHOI Yoon Sik, Reform of mathematics education (One of them), Modern Science 1 (1946a), 6-9. 

  3. CHOI Yoon Sik, Reform of mathematics education(II), Modern Science 2 (1946b), 6-8. 

  4. CHOI Yoon Sik, Higher integral calculussolid geometry, Eulyoo Publishing Co., Ltd, 1948. 

  5. CHOI Yoon Sik, A reflection of the high school mathematics education, Seoul National University university newspaper(No. 0034, 1952. 11. 24), 1952. 

  6. CHOI Yoon Sik, On the occasion of publishing first issue, Mathematics Education 1 (1955), 1-8. 

  7. CHOI Yoon Sik, The path that I stepped on as a mathematician-An autobiography of a erudite scholar, Trend 1(4) (1958), 136-141. 

  8. CHOI Yoon Sik, Theory of the value of mathematics education, Committee of celebrations for Dr. CHOI Yoon Sik's 60th birthday(ed.) Commemorative collections of writings for Dr. CHOI Yoon Sik's 60th birthday, Dong-A publishers, 1959. 

  9. CHOI Yoon Sik, , The chosun-ilbo(1960. 3. 30. page 4), 1960. 

  10. Committee of celebrations for Dr. ChoiI Yoon Sik's 60th birthday(ed.), Commemorative collections of writings for Dr. CHOI Yoon Sik's 60th birthday, Dong-A publishers, 1959, 

  11. Data base of Korean history(the national institute of Korean history). 

  12. Encyclopedia of Korean culture(the academy of Korean studies). 

  13. Fischbein, E., Intuition in science and mathematics: An Educational Approach, D. Reidel Publishing Company, 1987. 우정호, 박교식, 이종희, 유현주, 김수미, 장혜원, 서동엽, 나귀수(공역), 수학 과학 학습과 직관 (제2판), 경문사, 2010. 

  14. Homepage of Whimoon high school http://whimoon.hs.kr 

  15. JEONG Jong Hyun, A study on Korean oversea students at Tokyo imperial university of Japan, Inha university center of Korean studies, Korean studies 42 (2016), 451-540. 

  16. KIM Eung Tae, PARK Han Sik, Woo Jeong Ho, An introduction to educational studies in mathematics, Seoul national university Press, 1984. 

  17. KIM Jin Soo, Emeritus professor Sehie PARK's looking back on CHOI Yoon Sik, Department of Mathematical Sciences, Newsletter 20 (2011), 22-25. 

  18. KIM Soo Mi et al, Understanding elementary mathematics education, Kyungmoon publishers, 2017. 

  19. F. KLEIN, Elementarmathematik vom hoheren Standpunkte aus, Arithmetik.Algebra.Analysis, B. G. Teubner, 1908. E. R. Hedrick & C. A. Noble (trans.), Elementary mathematics from an advance standpoint. arithmeticalgebraanalysis, Macmillan and Co., Limited, 1932. 

  20. Korean standard unabridged dictionary(the national institute of Korean language). http://www.korean.go.kr 

  21. LEE Jong Kuk, History of Korean textbook company, Korean textbook company, 1998. 

  22. LEE Jong Kuk, The curriculum and the compilation of textbooks in the period of U.S. military government in Korea and the period of syllabus: Focusing on the compilation and publication of the textbooks in the period of independence, the period of syllabus and the period of U.S. military government in Korea, 2000, 55-151, 

  23. Heo Gang, Kwak Sang Man, Kim Yong Man, Jung Tae Bum, Ham Soo Gon, Han Myung Hee, Lee Kyung Hwan, Lee Jong Kuk, PARK Soh Hee, Yu Chang Sang, A Study on the history of editing textbooks on Korea, Seoul: Korea textbook research foundation, 2000. 

  24. LEE Jong Kuk, History of transition of Korean textbooks, Korean textbook company, 2008. 

  25. LEE Sang Gu, The pioneers of Korean modern mathematics in late 19th and early 20th century, Sungkyunkwan University Press, 2013. 

  26. LEE Sang Gu, Lee Jae Hwa, Kim Yeung Gu, Lee Kang Sup, Ham Yoon Mee, Mathematics Textbook in Korea(1880-2016), J. Korean Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 31(1) (2017), 149-177. 

  27. LEE Sang Gu, Seol Han Kuk, Ham Yoon Mee, Comparison of early tertiary mathematics in USA and Korea, J. Korean Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 23(4) (2009), 977-998. 

  28. LEE Sang Gu, Yang Jeong Mo, Ham Yoon Mee, Evolution of Korean Modern Mathematics in late 19th and early 20th century, Korean Journal for History of Mathematics 19(3) (2006), 71-84. 

  29. Ministry of education, Elementary and secondary mathematics curriculum (1946-1981), 1986. 

  30. Ministry of education, 40 years of the ministry of education, 1988. 문교부, 문교40년사, 1988. 

  31. Official gazette of the Japanese Government-General of Korea (No. 2931, page 3), appointment and notice, 1936. 10. 20. 

  32. Official gazette of the Japanese Government-General of Korea (No. 3674. page 4), appointment and notice, 1939. 4. 21. 

  33. Okura Kinnosuke, The significance of mathematics education. Lecture on July 29, 1923 in the Mathematical Association of Japan for Secondary, 1923. Okura Kinnosuke, The fundamental problems of mathematics education, Okura Kinnosuke's collected writings Book 4, Keisoshobo, 1973. 

  34. Okura Kinnosuke, The fundamental problems of mathematics education, Okura Kinnosuke's collected writings Book 4, Keisoshobo, 1973. 

  35. PAK Eulyong, Looking back on 40 years of mathematics in Korea, Korean Journal of Historia Mathematica 3(1) (1986), 1-6. 

  36. PARK Han Sik, History of mathematics education in Korea, Korean textbook company, 1991. 

  37. PARK Han Sik, I and mathematics education, Compilation committee for history of the Korean mathematical society(ed.), History of the Korean Mathematical Society, Sungji Publications, 1998. 

  38. PARK Han Sik, Liberation and mathematics education, Newsletter of the Korean society of Mathematics Education 28(3) (2012), 14-22. 

  39. PARK Se Hie, An unforgettable teacher, the lecture-professor Choi Yoon Sik, Bulletin of the alumni association in Seoul National University 37 (1981. 4. 1. page 5), 

  40. PARK Se Hie, Choi Yoon Sik(1899-1960), Introduce a systematic mathematics for the first time, Science and Technology (Jun 1981), explanation on the person in cover page, 1981b. 

  41. PARK Se Hie, Where did the Korean society of mathematics and physics go? - Finding history of the Korean Mathematical Society, Newsletter of the Korean Mathematical Society 166 (2016a), 2-8. 

  42. PARK Se Hie, First president Choi Yoon Sik and our mathematical community, History of 70 years of the Korean Mathematical Society, 2016b, 697-701. 

  43. PARK Se Hie, 70 years of the Korean mathematical society, Newsletter of the Department of Mathematical Sciences in Seoul National University 45 (2017a), 22-25. 

  44. PARK Se Hie, 70 years of the Korean mathematical society, Monthly Newsletter of the national academy of sciences in the Republic of Korea 292 (2017b), 2-6. 

  45. PARK Se Hie, Excuse for teacher: professor Choi Yoon Sik and constitutional revision so called 'rounding off', Monthly Newsletter of the national academy of sciences in the Republic of Korea 294 (2018a), 9-14. 

  46. PARK Se Hie, President choi Yoon Sik and constitutional revision so called 'rounding off', Newsletter of the Korean Mathematical Society 177 (2018b), 14-21. 

  47. B. PEIRCE, Linear Associative Algebra, D. van Nostrand, Publisher, 1882. 

  48. J. PERRY, The teaching of mathematics, in J. Perry, Discussion on the teaching of mathematics, The Macmillan company, 1902, 1-32. 

  49. H. POINCARE, Science et Methode, Ernest Flammarion, Editeur, 1908. F. Maitland(trans.), Science and Method, Thomas Nelson and Sons, 1914. 

  50. The dong-a ilbo(1969. 12. 18. page 7), . 

  51. D. WHEELER, Humanising mathematical education, Mathematics Teaching 71 (1975), 4-9. 

  52. Woo Jeong Ho, Principles and methods of teaching and learning mathematics (revised version of the second edition), Seoul National University Press, 2016. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로