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O2O 마케팅 수단으로서 비콘의 수용에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 비콘 수용자와 비수용자의 차이를 중심으로
A Study on the Determinants of Acceptance of Beacon as an O2O Marketing Media: Focusing on the Difference between Beacon Accepter and Non-accepter 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.10 no.5, 2019년, pp.125 - 131  

최민욱 (남서울대학교 광고홍보학과)

초록
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본 연구에서는 O2O 마케팅 수단으로서 비콘의 수용에 영향을 미치는 요인의 파악을 시도하였다. 구체적으로 관련 변인들에서 마케팅 커뮤니캐이션 수단으로서 비콘의 수용자와 비수용자 사이에 차이가 있는지 검증하였다. 연구결과 '스마트폰 이용량'과 '브랜드 인식'에서 인지자와 비인지자 사이에 유의미한 차이가 발견되었다. 또한 마케팅 커뮤니케이션 수단으로서 비콘의 수용 예측 변인을 파악하기 위하여 '마케팅 커뮤니케이션 수단으로서 비콘의 수용'을 종속변인으로 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 연구결과 '스마트폰 이용량'과 '브랜드 인식' 모두 마케팅 커뮤니케이션 수단으로서 비콘의 수용에 영향을 미치는 예측변인임이 검증되었다. 본 연구 결과를 TAM에서 주장되는 지각된 유용성지각된 사용 용이성 관점에서 분석하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study tries to grasp the factor that affects the acceptance of beacon as an O2O marketing tool. This study examined whether there is a difference between beacon accepter as a means of marketing communication and non-accepter in terms of related variables. As a result, there were significant dif...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • Here, consumers who use the beacon service, which is part of the O2O platform connecting on-line and off-line, are questioned whether they are consumers who mainly use online shopping channels or consumers who mainly use offline shopping channels. In this context, this study seeks to understand the influence of the proportion of online and offline shopping on beacon service acceptance behavior. Even though O2O service has a characteristic of convergence of online shopping channels and offline shopping channels, beacon service is initialized with smartphone.
  • The purpose of this study is to identify the characteristics of early adopters of beacon services in terms of new advertising and marketing forms that are spreading in the present society and to identify the factors influencing such initial acceptance. Specifically, the variables related to innovation diffusion (smartphone usage, diversity of smartphone use, individual innovation), O2O marketing variables (on-line shopping ratio),the variables related to the identity of beacon as marketing communication means (attitudes toward advertising, brand consciousness, value seeking tendencies) and privacy variables (privacy concerns) will be analyzed to know the difference between the experiencers of beacon service adoption and non-experiencer of beacon service adoption.
  • Specifically, the variables related to innovation diffusion (smartphone usage, diversity of smartphone use, individual innovation), O2O marketing variables (on-line shopping ratio),the variables related to the identity of beacon as marketing communication means (attitudes toward advertising, brand consciousness, value seeking tendencies) and privacy variables (privacy concerns) will be analyzed to know the difference between the experiencers of beacon service adoption and non-experiencer of beacon service adoption. This study also examine whether these factors are significant variables that can predict actual beacon service initial acceptance behavior.
  • This study examined whether there is a difference between beacon perceiver as a means of marketing communication and non-perceiver in terms of ‘smartphone usage’, ‘use diversity of smartphone’, ‘innovativeness’, ‘shopping behavior’,’ ‘attitude toward advertising’, ‘brand consciousness’, ‘value seek’ and ‘concern about privacy’.
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참고문헌 (15)

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