최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series A. The Mathematical Education, v.58 no.2, 2019년, pp.239 - 262
이동근 (서울특별시교육청 교육연구정보원)
This study deals with the anxieties that originated from specific student questions. Through the analysis of the textbooks, we confirmed that the question was a sufficiently plausible question. Third interviews were also held with three high school students. Through the interviews, we analyzed stude...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
Freudenthal이 주장하는 ‘합성하기’와 ‘역 구하기’의 장점은? | 학교수학에서 합성함수와 역함수는 그 자체로도 수학교육 연구에서 주목받는 주제이다. Freudenthal(1983)은‘합성하기’와 ‘역 구하기’라는 조작이 함수를 대상으로 새로운 연산을 학습할 수 있는 기회를 제공해주며 이러한 활동이 함수 학습에 도움이 된다고 하였다. 국내 학자들도 합성함수와 역함수를 학습하는 것이 대수적인 관점에서 함수들 사이의 연산 구조를 학습할 수 있는 기회를 제공하여 주며, 이는 함수 학습에 도움을 준다고 하였다(Kim et al. | |
7차 교육과정에서 중학교 함수 개념 도입은 어떻게 변화하였는가? | 중학교에서 함수 개념 도입은 7차 교육과정을 기준으로 큰 변화가 있었다(Byun & Ju, 2012). 7차 교육과정 이전에는 두 집합 사이의 일대일 대응관계로 도입하였으나 7차 교육과정에서는 비례 관계를 바탕으로 종속적인 변화 과정으로 지도하였다. Byun, Ju(2012)는 7차 교육과정에서 함수 개념을 비례관계로 도입하면서 동시에 ‘대응’이 라는 용어는 사용하지 않으면서 대응관점에서 사용하는 정의역, 공역, 치역 등의 개념을 함께 도입해서 학생들의 이해를 어렵게 하였다고 지적하였다. |
Byun, H. H. & Ju, M. K. (2012). Korean middle school students' conception of function. Journal of Educational Research in Mathematics. 22(3), 353-370.
Cho, S. M. (2005). Research on the Relationship between Teacher's Knowledge and Classroom Practice Evaluated from Curriculum Implementation Perspective : Focused on Knowledge of 'Function' in Mathematics. Unpublished doctoral dissertation. Ewha Womans University.
Choi, J. Y. & Pang, J. S. (2012). An analysis of elementary school students' understanding of functional relationships. Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics. 14(3), 275-296.
Even, R. (1989). Prospective Secondary Mathematics Teachers' Knowledge and Understanding about Mathematical Functions. Unpublished Doctoral dissertation. Michigan State University, East Lansing, MI. (USA)
Even, R. (1990). Subject matter knowledge for teaching and the case of functions. Educational Studies in Mathematics, 21(6), 521-544.
Freudenthal, H. (1983). Didactical Phenomenology of Mathematical Structures. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
Holstein, J. A. & Gubrium, J. F. (1995). The Active Interview. Thousand Oaks, CA: Sage.
Hwang, S. W., Kang, B. G., Yoon, G. J., Lee, G. Y., Kim, S. Y., Lee, M. H., Kim, W. I., ..., Park, S. E., (2018). Mathematics. Seoul: MiraeN.
Johnson, J. M. (2002). In-depth interviewing. in J. F. Gubrium & J. A. Holstein(eds.). Handbook of interview research. Thousand Oaks, Sage Publications. 103-119.
Kim, B. M. (2004). Understanding of the synthesis of functions and limitations of synthetic functions in university mathematics. Communications of Mathematical Education, 18(1), 289-296.
Kim, B. Y. & Chung, Y. W. (2010). A study on meaning of composition of functions. School Mathematics 49(2), 149-160.
Kim, J. H. (2010). A review of the role of domain in representational activities for forming the concept of linear functions. Communications of mathematical education. 24(1), 49-65.
Kim, N. H., Na, G. S., Park, K. M., Lee, K. H., Chung, Y. O., & Hong, J. G. (2006). Mathematics Curriculum and Textbook Research. Seoul: Kyung-Mun-SA
Kwak, Y. S. (2014). Teacher and Qualitative Research. Seoul: Kyoyookbook.
Lee, D. G. (2019). A case study on students' expressions in solving the limitations of functions problems. The Mathematical Education. 58(1), 79-99.
Lee, K. S. & Park, S. M. (2018). Analysis of constructed response items of high school mathematics in the 2015 national assessment of educational achievement. The Journal of Educational Research in Mathematics. 28(2), 159-179.
Lee, K. S., Hwang, S. G., Kim, B. Y., Shim, S. A., Wang, G. C., Song, K. S., ..., Kim, W. J. (2015). Mathematics II. Seoul: MiraeN.
Lee, K. W. (2012). Elementary social studies teacher? curriculum expertise in the practice of reorganizing curriculim materials on economic eduation. Research in Social Studies Education. 19(4), 45-60.
Lee, S. H., Chang, H. S., & Lee, D. W. (2018). A study of the in-service teachers' and pre-service teachers' recognition the domain in the problem of the continuity of a function. School Mathematics 57(4), 477-491.
Lee, Y. S. (2013). Epistemological Reference Models for the Teaching of the Concept of Function. Unpublished doctoral dissertation. Pusan National University.
Lucas. C. A. (2005). Composition of Functions and Inverse Function of a Function: Main Ideas, as Perceived by Teachers and Preservice Teachers. Unpublished Doctoral dissertation. Simon Fraser University (Canada).
Merriam, S. B. (1988). Case Study Research in Education: A Qualitative Approach, SF: Jossey-Bass Inc.
Ministry of Education (2015). Mathematics Curriculum. Bulletin of MOE No.2015-84 [Seperate Volume #8]. Seoul: Author.
Ministry of Education Human Resources (2007). Mathematics Curriculum. Bulletin of MEHR No.2007-79 [Seperate Volume #8]. Seoul: Author.
Ministry of Education and Science Technology (2011). Mathematics Curriculum. Bulletin of MEST No.2011-361 [Seperate Volume #8]. Seoul: Author.
Shin, H. Y. (2009). Set Theory for Teacher. Seoul: KyoWooSa.
Shin, O. S. (2005). The significance and use of in-depth interviewing for educational research. Educational Publications, 25(1), 121-139.
Whang, W. H., Sim, J. W., & Lee, S. E. (1995). A case study of the function concepts of high school students. Journal of Educational Studies in Mathematics, 5(2), 173-187.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.