최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.20 no.5, 2019년, pp.343 - 351
김현진 (한남대학교 교육대학원 상담교육전공)
The purpose of this study is to investigate the effects of work environmental factors and self-compassion on the burnout of school counselors. The subjects of this study were 312 school counselors under the D District Office of Education participated. In order to examine the effects of individual, o...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
소진이란? | 상담자들이 경험하는 스트레스 요인과 결과와 관련하여 가장 활발하게 논의되고 있는 개념 중 하나는 소진(burnout)일 것이다[2,3]. 소진이란 사람을 상대로 일하는 직업을 가진 전문가에게 나타나는 심리적 현상을 말하며, 신체적-정신적 에너지나 역동의 고갈로 인해 일에 대한 흥미가 낮아지고 삶의 목적을 잃어 직무를 수행하기 힘든 상태를 말한다[2]. 소진은 상담자는 물론 내담자에게 부정적인 영향을 미치기 때문에 이러한 부정적인 현상을 예방하고 이에 영향을 미치는 요인파악과 증상완화를 위한 전략개발이 진행되고 있다[3]. | |
상담자의 역할은 무엇인가? | 소진은 상담자는 물론 내담자에게 부정적인 영향을 미치기 때문에 이러한 부정적인 현상을 예방하고 이에 영향을 미치는 요인파악과 증상완화를 위한 전략개발이 진행되고 있다[3]. 상담자는 내담자의 상황을 이해한 뒤 올바른 치료적 관계를 맺고 무조건적인 배려와 보살핌을 제공하는 적극적인 지지자 역할을 수행하고 있다. 하지만, 소진은 적절한 상담자-내담자 치료관계를 맺는 것을 방해하여 예측한 상담결과를 내지 못하게 한다[4]. | |
자기자비의 장점은 무엇인가? | 자기자비는 자신에 대한 긍정적 관점을 의미하며, 스트레스 상황이나 잘못을 하였을 때 스스로에게 자비를 베푸는 것으로 자기칭찬, 마음챙김 등으로 구성된 복합적인 개념이다[4]. 이는 자신이 처한 환경과 다른 사람의 인식을 편견 없이 받아들임으로써 상담에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다. 특히, 상담자들은 공감, 이해, 역동과정을 통해 내담자로부터 높은 수준의 고통, 비난, 스트레스를 받는다. |
J. S. Kim, K. L. Yu, "A moderating effect of professional identity for the professional school counselors in the relationship between role conflict and burnout", The Korean Journal of Psychology, Vol.22, No.1, pp.53-69, February, 2010.
K. D. Neff, "Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself", Self and Identity, Vol.2, pp.85-101, 2013. DOI: https://doi.org/10.1080/15298860309032
A. R. Han, I. S. Oh, "The moderating effect of emotional intelligence in the relationship between school counselor's job stress and burnout", Korean Journal of Teacher Education, Vol.30, No.3, pp.227-251, July, 2011.
J. R. Jeong, "The mediating effects of self-compassion and empathy on the relationship between fear of self-compassion and burnout in counselors", Journal of Human Understanding and Counseling, Vol.38, No.1, pp.1-16, June, 2017.
W. K. Lee, H. J. Bang, The relationship among stress of adult women, mindfulness, self-compassion, psychological well-being and psychological symptoms, The Journal of Developmental Psychology, Vol.21, No.4, pp.127-146, December, 2016.
R. A. Baer, Self-compassion as a mechanism of change in mindfulness- and acceptance-based treatments. In R. A. Baer (Ed.), Assessing mindfulness and acceptance processes in clients: Illuminating the theory and practice of change (pp. 135-153). Oakland, CA: New Harbinger Publications, 2010.
F. Raes, "The effect of self-compassion on the development of depression symptoms in a non-clinical sample. Mindfulness, Vol.2, No.1, pp.33-36, February, 2011. DOI: https://doi.org/10.1007/s12671-011-0040-y
B. L. Thompson, J. Waltz, Self-compassion and PTSD symptoms. Journal of Traumatic Stress, Vol.21, No.6, pp.556-558, December, 2008. DOI:10.1002/jts.20374
M. J. Yang, S. Y. Jo, S. Y. Lee, "Difference in youth counselors' burnout according to personal and job environment characteristics", The Korea Journal of Youth Counseling, Vol.20, No.1, pp.17-35, 2012.
E. M. Koo, "Effects of child-care teacher's health status and burnout on their quality of life", Korea Journal of Child Care and Education, Vol.99, pp.1-17, July, 2016.
H. S. Kim, J. Y. Ji, D. Kao, "Burnout and physical health among social workers: A three-year longitudinal study", Social Work, Vol.56, No.3, pp.258-268, July 2011. DOI: https://doi.org/10.1093/sw/56.3.258
H. M. Kim, I. H. Choi, H. Y. Kwon, "Relationships among occupational trait, ego-resiliency, counselor activity self-efficacy and youth counselor burnout", The Journal of humanities, Vol.15, No.2, pp.173-194, 2010.
S. H. Lee, H. P. Park, "The effect of job satisfaction and organizational commitment by employment type: A case study of franchised Korean restaurants", International Journal of Tourism and Hospitality Research, Vol.28, No.7, pp. 129-140, July, 2014.
K. Y. Park, E. M. Lim, "The study of concept mapping about experience of burnout of professional school counselors", Secondary Education Research, Vol.62, No.1, pp.171-198, 2014.
J. Y. Seo, H. J. Kim, "The influence of professional school counselors' role stress on their burnout: Moderating effect of self-efficacy and social support", Korean Journal of Teacher Education, Vol.27, No.3, pp.227-250, July, 2011.
K. E. Kim, G. D. Yi, Y. R. Cho, S. H. Chai, W. K. Lee, "The validation study of the Korean version of the Self-Compassion Scale", Korean Journal of Health Psychology, Vol.13, No.4, pp.1023-1044, 2008. DOI: https://doi.org/10.14698/jkcce.2018.14.03.021
S. K. Yoo, S. H. Park, "Influence of occupational stress and perceived social support on counselors' burnout in Korea", The Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, Vol.14, No.2, pp.389-400, 2002.
I. S. Rho, S. H. Cho, "Causes of burnout among South Korean counselors working with North Korean refugees: A qualitative content analysis", Korean Academy of Psychiatric Mental Health Nursing, Vol.21, No.4, pp.303-310, December, 2012. DOI: https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2012.21.4.303
H. J. Kim, "The relationship between job stress, depression, and life satisfaction of educational institution counselors: Mediating effect of self-compassion", Journal of Korea Contents Association, Vol.18, No.11, pp.73-74, 2018.
Y. S. Cho, "The effect of Mindful Self-Compassion program on counselor's compassion fatigue, compassion satisfaction, burnout", Korean Journal of Meditation, Vol.8, No.1, pp.45-65, March, 2018.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.