최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.9 no.6, 2019년, pp.104 - 111
배양자 (동신대학교 사회복지학과) , 박순희 (동신대학교 기초교양대학)
In this study, we examined the effects of University adaptation on career adaptation through self-leadership and learning commitment, and identified the regulatory effects of demographic characteristics (sex, grade, grade level, and willingness to work). To this end, we analyzed the data for 289 col...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
셀프리더십은? | 셀프리더십은 개인에게 자율성과 책임감이 주어질 때 높은 성과를 올리도록 이끄는 힘이다[17]. 셀프리더십은 개인의 자율성을 기반으로 한 자아관리의 능동적 역량과 자기내부의 발전적 동기부여를 통하여 성과에 영향을 미친다[18]. | |
대학생활적응의 진로적응성에 대한 의미는? | 또 대학생활적응의 하위요인인 교육의 질 적응, 관계 적응, 대학공부 적응은 진로적응성에 직접적인 영향을 미친다기보다 학습몰입과 셀프리더십을 매개하여 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 단순히 대학생활에 적응을잘 한다고 해서 진로적응을 잘 한다기보다는 학습자가 학습에 몰입하기 위해 스스로를 통제하고 특정과목을 학습하는데 필요한 기술을 숙련하는 등의 노력이 필요하다는 것을 의미하며, 스스로 리더십을 발휘하여 창의적으로 자신의 문제를 해결하고 미래의 직업을 선택하기 위해 꾸준히 노력을 할 필요가 있음을 의미하는 것이다. | |
대학생 시기에 해야할 일은? | 한편, 대학생 시기는 직업의 세계에 순조롭게 전환하고 새로운 직업환경에 잘 적응하고 대처할 수 있는 적응성을 기르는 시기이다[3]. 대학생들이 현대의 급변하는 노동환경에서 예측이 어려운 과제에 직면하게 되었을 때 성공적으로 과업을 수행하기 위해 필수적인 것이 진로적응성이라고 할 수 있다[4]. |
J. G Kim & K. H. Lee. (2016). The Influence of Career Decision-Making Autonomy on Career Adaptability and Occupational Engagement: A Moderated Mediation Model of Emotional and Personality Career Difficulties. Korean Journal of Counseling, 17(3), 205-223.
Korea Employers Federation(2016). 2016 new employee recruitment survey. http://kostat.go.kr
A. Hirschi. (2009). Career adaptability development in adolescence: Multiple predictors and effect on sense of power and life satisfaction. Journal of Vocational Behavior, 74(2), 145-155.
P. J. Hartung, E. J. Porfeli., & F. W. Vondracek. (2008). Career adaptability in childhood. The Career Development Quarterly, 57(1), 63-74.
P. J. Rottinghaus, S. X. Day & F. H. Borgen. (2005). The Career Futures Inventory: A measure of career-related adaptability and optimism. Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24.
V. Germeijs & K. Verschueren. (2007). High school student's career decision-making process: Consequences for choice implementation in higher education. Journal of Vocational Behavior, 70(2), 223-241.
J. K. Young.(2009). The Development of the Adaptability Scale for the Korean Univerity Students. Graduate School Sookmyung Women's University.
A. K. Chung, J. H. Kim & J. S. Kim. (2013). The Effects of Self-Respect, Academic Self-Efficacy, and Career Maturity on Student Adaptation to College and Learning Persistence. Journal of Engineering Education Research, 16(6), 11-18.
J. Y. Park. (2009). A Study on the Development and Validity of University Life Adaptation Scale for Non-traditional Student. Journal of Lifelong Education, 15(3), 111-135.
K. A. Chung & J. H. Cho. (2015). Differences between Major Satisfaction, University Life Adjustment, Self-Esteem and Career Identity according to the Time of Department Selection of Students in the Department of Occupational Therapy at One University. Jourmal of the Korea Convergence Society, 6(5), 143-155. DOI : 10.15207/JKCS.2015.6.5.143
H. W. Jong. (1996). A Study on the Factors Influencing College Students' Adaptation to School. Studies on Korean Youth, 25, 83-101.
H. K. Lee, L. A. Kim, J. E. Kim, Y. R. Lee, J. M. Lee, H. S. Han & H. K. Hwang. (2017). Converged Factors Affecting Learning Flow in Nursing College Students. Journal of Convergence for Information Technology, 7(5), 15-23. DOI : 10.22156/CS4SMB.2017.7.5.015
S. R. Noh & S. A. Bae. (2014). The Effects of Emotional Intelligence and Learning Flow on College Adaptation in Undergraduate Students. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 14(2), 343-362.
J. H. Kim & M. K. Park. (2018). Effects of Self-Determination Motivation to Learning Flow on in Self-Regulated Learning: Mediating Effect of Metacognition. Journal of the Korea Convergence Society, 9(2), 349-357.
C. C. Manz & H. P. Sims. (1991). Super-leadership: Beyond the Myth of Heroic Leadership. Organizational Dynamics, 19(4), 18-35.
M. K. Jang & H. Y. Kim. (2018). A Convergence Study on the Effects of Self-leadership and Self-esteem on Nursing Performance. Journal of the Korea Convergence Society, 9(2), 51-59.
C. C. Manz & H. P. Jr. Sims. (2001). New super leadership: Leading others to lead themselves. San Francisco, Berrett-Koeher.
S. H. Lee, B. G. Nam & S. M. Cheon. (2018). The Mediating Effect of Career Decision Self-Efficacy on the Relationship Between Self-Leadership of College Students and Career Adaptability. The Research Institute for Social Science Keimyung University, 37(1), 81-107.
M. M. Handelsman, W. L. Briggs, N. Sulliva & A. Towler. (2005). A measure of college student course engagement. The Journal of Educational Research, 98(3), 184-191.
Y. C. He (2009). Self-determination among adult Chinese English language learners: The relationship among perceived autonomy support, intrinsic motivation, and engagement. Unpublished doctoral dissertation, University of Southern California.
J. D. Houghton & C. P. Neck. (2002). The revised self-leadership questionnaire: Testing a hierarchical factor structure for self-leadership. Journal of Managerial Psychology, 17(8), 672-691.
P. J. Rottinghaus. S. X. Day & F. H. Borgen. (2005). The Career Futures Inventory: A measure of career-related adaptability and optimism. Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24.
E. S. Choi & E. J. Ju. (2016). Influence of College Life Adjustment on Career Preparation Behavior Focusing on Mediating Effects of Self-Leadership and Social. Korean journal of youth studies, 23(6), 145-173.
S. R. Noh & S. A. Bae. (2014). The Effects of Emotional Intelligence and Learning Flow on College Adaptation in Undergraduate Students. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 14(2), 343-362,
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.