$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

2022 개정 교육과정에 대비한 과학과 통합과학 및 과학탐구실험 교육과정 개선 방안 탐색
Exploring Ways to Improve Integrated Science and Science Laboratory Experiments in Preparation for the 2022 Revised Curriculum 원문보기

과학교육연구지 : 경북대학교 과학교육연구소 = Journal of science education, v.45 no.2, 2021년, pp.143 - 155  

곽영순 (한국교원대학교) ,  신영준 (경인교육대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 2018년도부터 적용된 2015개정 교육과정의 통합과학과 과학탐구실험의 지난 3년간의 현장적용 실태를 점검하고, 이를 토대로 2022 개정 교육과정 및 고교학점제에 대비하여 두 과목의 개선 방안을 탐색하려는 것이다. 이를 위해 전국에 분포한 고등학교들이 고르게 포함되도록 지역별로 분배, 표집하여 설문조사를 실시하였으며 총 192개 학교의 과학교사가 설문에 참여하였다. 또한 과학과 선택과목 재구조화에 대한 현장전문가의 의견을 조사하기 위해 12명의 고등학교 과학 교사들을 초점집단으로 선정하여 심층면담을 실시하였다. 주요 연구결과를 살펴보면, 설문조사에서 통합과학의 경우 현장적용 3년차를 맞이하여 대부분의 학교에서 6~8단위로 편성·운영하는 것으로 나타났으며, 학급당 통합과학 담당 교사는 3개년도 평균 2~3명으로 나타났다. 과학탐구실험의 경우 학기당 1단위씩 총2개 학기로 편성·운영하는 경우가 가장 많았으며, 부족한 시수를 채우기 위해 여러 명의 과학교사가 과학탐구실험을 담당하고 있는 것으로 나타났다. 심층면담에서 과학교사들은 향후 고교학점제에 대비하여 학기단위 집중이수가 가능한 규모로 통합과학을 축소하고, 핵심역량을 강화하여 재구조화해야 한다고 주장하였다. 연구결과를 토대로 2022개정 교육과정의 고등학교 공통과목 재구조화에 주는 시사점을 학기단위 집중이수가 가능하도록 통합과학을 빅아이디어를 중심으로 재구성하는 방안, 선택과목 수강을 안내할 수 있는 기본 과학개념을 중심으로 과학과 공통과목을 구성하는 방안, 고등학교 1학년 과학과 공통과목을 통한 선택과목 안내 및 진로지도의 필요성, 과학영역간 간학문적, 다학문적 통합·융합 과목을 지도를 위한 교사 전문성 강화의 필요성 등을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The goal of this study is to examine the Integrated Science and Science Laboratory Experiments of the 2015 revised curriculum applied since 2018, and to explore ways to improve these two subjects in preparation for the 2022 revised curriculum. A survey was conducted by randomly sampling high schools...

주제어

참고문헌 (21)

  1. Korea Institute for Curriculum and Evaluation [KICE]. (2017). Ways to implement performance assessment that emphasizes the process. KICE Research Material ORM 2017-19-2. Seoul: Author. 

  2. Kim, H., & Jeong, E. (2018). How to apply 2015 national curriculum at the general high school. The Journal of Curriculum and Evaluation, 21(1), 61-77. 

  3. Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity [KOFAC]. (2015). Development research of 2015 revised draft subject curriculum II: science curriculum (Research report BD15110002). Seoul: Author. 

  4. Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity [KOFAC]. (2018). Report on 2017 teacher training achievement of Integrated Science. Seoul: KOFAC. 

  5. Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity [KOFAC]. (2019). Monitoring study on the implementation of the 2015 national science curriculum in elementary and secondary schools. Seoul: KOFAC. 

  6. Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity [KOFAC]. (2020). Analysis of field application of 2015 revised science curriculum. Seoul: KOFAC. 

  7. Lee, H., Kwak, Y., Park, Y., Shin, Y., & Lee, H. (2018). A study on ways to improve in-service teacher training system through the analysis of teacher training programs in 2015 revised curriculum. MOE.CNUE. 

  8. Ministry of Education [MOE]. (2014a). Restructuring integrated science and curriculum research. Policy Research Report. Sejong: Author. 

  9. Ministry of Education [MOE]. (2014b). Key point about overview of 2015 integrated national curriculum. Sejong: Author. 

  10. Ministry of Education [MOE]. (2015a). Overview of Elementary and Secondary School Curriculum. MOE Notification No. 2015-74 [supplement 1]. Sejong: Author. 

  11. Ministry of Education [MOE]. (2015b). Science Curriculum. MOE Notification No. 2015-74 [supplement 9]. Sejong: Author. 

  12. Ministry of Education [MOE]. (2017). High school credit system promotion direction and research school operation plan. Sejong: Author. 

  13. Ministry of Education [MOE]. (2018). Briefing of university entrance system reform in 2022 and high school education innovation plan. Sejong: Author. 

  14. Ministry of Education [MOE]. (2018). Research on the Quality Control for the Implementation of New Courses according to the 2015 Revised Curriculum (MOE Policy Research 2018-22). Sejong: Author. 

  15. Ministry of Education [MOE]. (2021). Plans to improve science teacher education curriculum. Sejong: Author. 

  16. Ministry of Education [MOE]. (2021a). 2025, Implementation of high school education for engagement and growth: High school credit system master plan. Sejong: Author. 

  17. Ministry of Education [MOE]. (2021b). Drawing a future, teacher together with the people. Sejong: Author. 

  18. Park, H., Sim, J., Choi, H., Lim, H., Park, J., Ahn, H., & Yang, S. (2019). Monitoring study on the implementation of the 2015 national science curriculum in elementary and secondary schools. Seoul: KOFAC. 

  19. Shin, Y., & Kwak, Y., (2019). Analysis of realities of organization and implementation of Integrated Science of the 2015 revised curriculum. Journal of Science Education, 43(1), 64-78. 

  20. Shin, Y., Kwak, Y., Kim, J., & Lim, U. (2019). Investigation of the curriculum organization and implementation based on the 2015 revised national curriculum in high cchool: Focused on common subjects. MOE.GNUE. 

  21. Shin, Y., Kwak, Y., Kim, K., Noh, K., Park, C., Son, Y. ... Ji, J. (2016). Development of teaching and learning materials for the 2015 revised curriculum - Integrated Science & Science Inquiry and Experiment. MOE.Daejeon Metropolitan City Office of Education. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로