최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기대한지구과학교육학회지 = Journal of the Korean society of earth science education, v.13 no.1, 2020년, pp.53 - 63
본 연구는 2019년도에 적용 2년차를 맞이한 고등학교 과학과 공통과목인 통합과학과 과학탐구실험의 2차 년도 적용 현황을 분석하고 이를 토대로 향후 과학과 고등학교 교육과정 개발을 위한 제언을 도출하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 총244개의 과학중점고와 일반고를 대상으로 설문조사를 실시한 결과를 2018년도 1차 년도 조사결과와 양적으로 비교하였다. 또한 초점집단을 구성하는 9명의 과학교사들과 심층면담을 실시하여 2차 년도 적용현황에 대한 심층 답변을 논의하였다. 연구결과에 따르면, 1차 년도와 마찬가지로 적용 2년차에도 통합과학은 대부분 6~8단위로 운영하고 있었으며, 학급당 통합과학을 담당하는 교사는 3~4명이 대부분인 것으로 나타났다. 교사 초점집단 면담에서 현장교사들은 통합과학이 통합적 지도를 필요로 하며 학생의 흥미와 관심 유발에도 좋지만, 평가공정성 확보 등의 문제로 과정중심 평가 등을 구현하기는 어렵다고 주장하였다. 과학탐구실험의 경우 대부분 학기당 1단위로 2개 학기로 운영하고 있었으며, 가르치는 사람이 달라서 통합과학과 과학탐구실험을 거의 연계하지 않는 것으로 나타났다. 2019년도부터 과학탐구실험의 학교생활기록 기재 방식이 절대평가로 변경되어서 상대평가로 성적산출을 하지 않아도 되므로 학생들의 만족도나 수업의 흐름이 기대한 것보다 훨씬 좋고, 부담없이 가르칠 수 있다고 교사들은 말하였다. 연구결과를 토대로 과학과 공통과목인 통합과학과 과학탐구실험 교육과정 안착을 위한 지원방안, 차기 과학과 교육과정 개정에서 통합과학과 과학탐구실험 과목의 개선 방안 등을 제안하였다.
The purpose of this study is to analyze the current status of the second year of application of Integrated Science and Science Laboratory Experiments, which are common courses of high school, and to explore suggestions for curriculum development in the future. To this end, the results of the survey ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
Choi, S., Shin, C., Hwang, E., Lee, S., Kin, E., Yoo, J., Jung, M., & Song, J. (2015). General manual for the operation of the free learning semester. Seoul: KEDI.
KOFAC (2015). Development research of 2015 revised draft subject curriculum II: Science curriculum(Research report BD15110002). Seoul: KOFAC.
KOFAC (2018). Study on exploration of the gap between colleges and high schools, and ways to resolve it for science and engineering majors. Seoul: KOFAC.
Kwak, Y., & Shin, Y., (2019). Analysis of enacted curriculum through classroom observation of integrated science teaching in 2015 revised curriculum. Journal of the Korean Association for Science Education, 39(3), 379-388.
Lee, H., Kwak, Y., Park, Y., Shin, Y., & Lee, H. (2018). A study on ways to improve in-service teacher training system through the analysis of teacher training programs in 2015 revised curriculum. MOE.CNUE.
Ministry of Education & Korea Institute for Curriculum and Evaluation[MOE & KICE]. (2017). How do you assess the process? (KICE ORM 2017-19-1). Sejong: Author.
MOE (2015). Science curriculum. MOE notification No. 2015-74[supplement 9].
MOE (2016). Development of teaching and learning materials for the 2015 revised curriculum-Integrated science & science inquiry and experiment. MOE.Daejeon Metropolitan City Office of Education.
MOE (2017). Development of teaching and learning materials for 2015 revised highschool sciences. MOE.Daejeon Metropolitan City Office of Education. Sejong: Author.
MOE (2018a). Guidelines for the creation and management of school life records. Partial revision(draft) administrative notice. MOE announcement 2018-332.
MOE (2018b). Research on the quality control for the implementation of new courses according to the 2015 revised curriculum. MOE policy research 2018-22.
Park, E. A., Byun, H., Kim, H. K., Kim, H., Yu, C. W., & Jung, C. K. (2017). How to apply 2015 national curriculum to school subjects: Focusing on the general highschool. Seoul: KICE.
Park, H., Sim, J., Choi, H., Lim, H., Park, J., Ahn, H., & Yang, S. (2019). Monitoring study on the implementation of the 2015 national science curriculum in elementary and secondary schools. Seoul: KOFAC.
Shin, H., Ahn, S., & Kim, Y. (2017). A policy analysis on the process-based evaluation-Focusing on middle school teachers in Seoul. The Journal of Curriculum and Evaluation, 20(2), 135-162.
Shin, Y., Kwak, Y., Kim, J., & Lim, U. (2019). Investigation of the curriculum organization and implementation based on the 2015 revised national curriculum in high school: Focused on common subjects. MOE.GNUE.
Shin, Y., Kwak, Y., Sung, J., Lee, J., & Lim, E. (2018). Research on the quality control for the implementation of new courses according to the 2015 revised curriculum. MOE ORM 2018-22.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.