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학교시설의 사용자참여설계프로세스 비교분석에 관한 연구 - 연구 및 사업백서를 중심으로 -
A Comparative Analysis of the User Participation Design Process in School Facilities - Focused on the Research Reports and White Papers - 원문보기

커뮤니티교육시설 : 한국교육시설학회논문집 = Community Education Facilities, v.26 no.6, 2019년, pp.39 - 49  

이광수 (Dept. of Architecture, Kongju National University) ,  류수훈 (Dept. of Architecture, Kongju National University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

School is where students spend a lot of time. However, it is made up spaces which have got no consideration for students. Public buildings, such as schools, were designed by experts, not by users, while the opinions of users were reflected in a small part. As a result, school has become an uncomfort...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 따라서 본 연구는 실제학교를 대상으로 사용자참여설계를 진행한 사례를 조사하고, 사례에서 활용된 다양한 프로젝트별 프로세스를 비교분석하여 향후 학교시설의 사용자 참여설계프로젝트에 활용이 가능한 가이드라인을 제안하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
사용자참여디자인의 특징은 무엇인가? 현재 학교공간혁신사업 등 사용자 참여디자인과 관련된 사업은 활발하게 일어나고 있다. 사용자참여디자인은 사용자의 아이디어, 요구, 의견 등을 수렴해야 되기 때문에, 요구사항을 끌어낼 수 있는 프로세스가 중요하다. 본 연구의 대상으로 선정한 사업백서 및 연구보고서의 프로세스는 실제 학교에 적용한 사례로써 효율적인 운영방법을 제시하고 있다.
서비스 디자인 씽킹은 무엇인가? ‘서비스 디자인 씽킹’은 ‘서비스 디자인’과 ‘디자인 씽킹’의 결합한 용어로 사용자 중심 디자인 프로세스 방법 중 하나이다. ‘서비스 디자인’은 디자인 사고를 중심으로 혁신을 끌어내는 방법론이며, 현재 학교를 대상으로 진행 중인 사용자 참여설계의 ‘학교공간혁신사업’은 이러한 방법론을 이용한다.
사용자참여설계는 어떤 원리를 기반으로 하는가? 사용자참여설계는 사용자가 자신의 건축환경을 창조하고 유지, 관리하는 것에 직접 참여하는 것을 의미하는 것으로 전통적인 전문가영역의 경계와 문화를 초월한 건축 디자인의 형태인 것이다. 참여디자인은 사용자를 수동적 소비자로 취급되지 않고 적극적으로 건축 환경의 창출과 유지 및 운영관리에 참여시키면 훨씬 더 좋은 결과를 얻을 수 있다는 원리를 기반으로 한다.4) 또한, 학교시설에서 사용자참여설계는 사용자인 학생, 교사, 학부모 등이 설계에 직접 참여함으로써 의견 및 요구사항 반영하고, 사용자가 디자인을 창출에서부터 향후 책임감을 가지고 사용자가 유지관리까지 할 수 있도록 한다.
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참고문헌 (17)

  1. Kim, Jin-Wook, Research and Operation Manual on the Application of Workshop User Participation Design for School User Participation Design, KEDI, pp.3-4, 2012. 

  2. Ministry of Culture, Sports and Tourism, Result Report Making a Happy School with Culture, 2014. 

  3. Seoul Metropolitan Office of Education, School puts a beautiful dream, 2017. 

  4. Seoul Metropolitan Office of Education, Dream story guidebook Create a guidebook, 2018. 

  5. Save the Children, School Play Environment Improvement Project Manual 'Making our school a Play well', 2018. 

  6. C_program, learning space Manual, 2018. 

  7. Gwangju Metropolitan Office of Education, 2018 School Space Remodeling Business White Paper, 2018. 

  8. Chonbuk Institute for Education Policy, A Study on the Improvement of Elementary School Space to Create a Student-centered Emotional Education Environment, 2018. 

  9. Busan Metropolitan Office of Education, Create a all kinds of space with stories, 2019. 

  10. Park, Sang-Chul and Lee, Yoon-seo, A Study on the Changes of Perception and Future Tasks for the Innovation of School Space, Korea Educational Development Institute, 2019. 

  11. Kim, Na-Hee, Elementary school environment color design with participation process, Ewha Womans University , Master's Thesis, 2018. 

  12. Reigh, Young-Bum, A Study on the Planning of Outdoor Playground Space Open to the Community through the Participatory Design Method, 12(3), 22-32, 2005. 

  13. Song, Eun-A, A Study on the Method of Application for Participatory Design, Journal of KICA, 25, 77-84, 2009. 

  14. Koh, In-Lyong, Experience and Positions of "Creating Our School Using User Engagement Design", Journal of the Korean Institute of Educational Facilities, pp.85-93, 2011. 

  15. Cho, Chang-Hee and Lee, Hwa-Ryong, A Study on the Efficient Operation Methodology of User Participatory Design for School Facilities, Journal of the Korean Institute of Educational Facilities, 22(1), pp.3-12, 2015. 

  16. Bae, Sung-Hwan, Service design thinking to learn from scratch, hanbit media inc, 2017. 

  17. Lee, Hye Rim, In OECD, Korea has the lowest level of satisfaction with children's lives... "I don't have time to play with my friends.", Journal of news.chosun.com, 2019. 

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