본 연구에서는 일반 중학교 3학년 학생들의 일상적인 수업에서 집단 창의성 발현을 통해 수학적 모델링 활동을 지원한 사례를 분석하였다. 이를 위해 첫째, 선행연구 분석을 통해 사회문화적 관점에 따른 집단 창의성의 의미와 수학적 모델링의 사회문화적 특성을 확인하였다. 둘째, 4명씩 5모둠으로 구성된 한 학급에서 실험을 수행한 뒤, 집단 창의성 발현이 잘 이루어진 한 모둠의 사례에 초점을 둔 사례 연구를 수행하였다. 그 결과, 첫째, 수학적 모델링의 각 단계별로 다양한 유형의 상호작용이 나타났으며, 수학적 모델링의 단계와 발생한 상호작용의 유형에 따라 다양한 창의적 시너지가 관찰되었다. 즉, 수학적 모델링 활동에서 집단 창의성 발현이 관찰되었다. 둘째, 발현된 집단 창의성은 수학적 모델링의 각 단계의 수행을 지원하였다. 이때, 수학적 모델링의 단계와 발생한 상호작용에 따라 각기 다른 방향으로 수학적 모델링 활동을 지원하였다.
본 연구에서는 일반 중학교 3학년 학생들의 일상적인 수업에서 집단 창의성 발현을 통해 수학적 모델링 활동을 지원한 사례를 분석하였다. 이를 위해 첫째, 선행연구 분석을 통해 사회문화적 관점에 따른 집단 창의성의 의미와 수학적 모델링의 사회문화적 특성을 확인하였다. 둘째, 4명씩 5모둠으로 구성된 한 학급에서 실험을 수행한 뒤, 집단 창의성 발현이 잘 이루어진 한 모둠의 사례에 초점을 둔 사례 연구를 수행하였다. 그 결과, 첫째, 수학적 모델링의 각 단계별로 다양한 유형의 상호작용이 나타났으며, 수학적 모델링의 단계와 발생한 상호작용의 유형에 따라 다양한 창의적 시너지가 관찰되었다. 즉, 수학적 모델링 활동에서 집단 창의성 발현이 관찰되었다. 둘째, 발현된 집단 창의성은 수학적 모델링의 각 단계의 수행을 지원하였다. 이때, 수학적 모델링의 단계와 발생한 상호작용에 따라 각기 다른 방향으로 수학적 모델링 활동을 지원하였다.
In this paper, we analyzed the case of supporting the mathematical modeling activities through the group creativity in everyday class of 9th grade. The details are as follows. First, through the theoretical review, the meaning of group creativity according to sociocultural perspective and the socioc...
In this paper, we analyzed the case of supporting the mathematical modeling activities through the group creativity in everyday class of 9th grade. The details are as follows. First, through the theoretical review, the meaning of group creativity according to sociocultural perspective and the sociocultural characteristics of mathematical modeling were confirmed. Second, we experimented in a classroom consisting of 5 groups of 4 students, and conducted a case study focusing on a well developed group of group creativity. The results are as follows. First, group creativity with various types of interaction and creativity synergy was observed at each stage of mathematical modeling. According to the stag e of mathematical modeling and the type of interaction, different creative synergy was developed. Second, the developed group creativity supported each step of mathematical modeling. According to the stage of mathematical modeling and the type of interaction, group creativity supported mathematical modeling activities in different directions.
In this paper, we analyzed the case of supporting the mathematical modeling activities through the group creativity in everyday class of 9th grade. The details are as follows. First, through the theoretical review, the meaning of group creativity according to sociocultural perspective and the sociocultural characteristics of mathematical modeling were confirmed. Second, we experimented in a classroom consisting of 5 groups of 4 students, and conducted a case study focusing on a well developed group of group creativity. The results are as follows. First, group creativity with various types of interaction and creativity synergy was observed at each stage of mathematical modeling. According to the stag e of mathematical modeling and the type of interaction, different creative synergy was developed. Second, the developed group creativity supported each step of mathematical modeling. According to the stage of mathematical modeling and the type of interaction, group creativity supported mathematical modeling activities in different directions.
발현된 집단 창의성의 효과로도 볼 수 있는 창의적 시너지는 상호작용 과정과 결과로 나타나는 효과를 아우른다. 이와 관련하여, 여러 선행연구(김선연, 2017; 정혜윤, 이경화, 2019; Pakeltienė &Ragauskaitė, 2017)에서는 창의적 시너지를 집단의 상호작용 과정과 그 결과에서 나타나는 개인보다 뛰어난 집단 수준의 창의적 문제 해결 능력 혹은 지식의 구성으로 정의한 바 있다. 즉, 집단 창의성은 집단 구성원들이 지닌 개인 창의성의 단순 합 이상으로 볼 수 있다(Sawyer, 2012, pp.
창의성을 바라보는 관점은 어떻게 나누어지는가?
창의성을 바라보는 관점은 크게 개인주의적 관점과 사회문화적 관점으로 나누어진다(Sawyer, 2012,p. 7).
Cobb는 수학 지식을 어떤 영역으로 구축된 것으로 보았는가?
Cobb(1994)에 따르면, 수학 활동은 사회문화적 본질을 갖는다. 그에 따르면 수학 지식은 공동체 구성원 사이의 상호 교섭을 통해 하나의 합의된 영역으로 구축된 것이며, 합의된 영역은 조정 활동에 의해 끊임없이 재창조되거나 수정된다. 수학 활동의 사회문화적 본질은 수학 활동의 하나인 수학적모델링 활동에서도 드러난다(Lesh & Doerr, 2012).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.