최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of the Korean Applied Science and Technology = 한국응용과학기술학회지, v.36 no.3, 2019년, pp.700 - 708
김향수 (중원대학교 간호학과) , 김혜경 (중원대학교 간호학과)
The purpose of this study was to investigate the effect of character strengths and communication types on the interpersonal relationship satisfaction among university students and to presents basic data for helping healthy University Life. A survey was held to the university students in Seoul and Ch...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
성격이란? | 성격은 다른 사람과 구별되는 개인을 특정 짓는 사고, 감정 및 행동 등의 집합체로 외부환경에 특정 반응을 보이는 인간행동이다[9]. 사람은 누구나 다양한 성격을 가지고 있으며 여기에는 성격적 강점과 약점을 지니고 있다. | |
의사소통유형 척도는 어떻게 구성되는가? | 본 척도는 총 73문항으로 기능적 의사소통유형인 일치형 19문항, 역기능적 의사소통유형인 회유형, 비난형, 산만형, 초이성형으로 54문항이며, 각 문항은 ‘전혀 그렇지 않다’ 1점에서 ‘매우 그렇다’ 5점까지 5점 Likert 척도로 평가하여 계산하였다. 점수가 높을수록 기능적, 역기능적 의사소통유형이 높음을 의미한다. | |
Satir은 의사소통유형을 어떻게 구분하였는가? | Satir는 사람들이 긴장 시에 사용하는 의사소통과 대처방식에 관심을 가지고 관찰해 왔는데 사람들이 공통된 방법으로 긴장을 처리하는 것을 발견하게 되었고 이 방식들을 회유형, 비난형, 초이성형, 산만형으로 명명하였다. 그러면서 의사소통유형을 기능적 의사소통인 일치형과 역기능적인 의사소통인 회유형, 비난형, 초이성형, 산만형으로 구분하였고[16] 역기능적인 네 가지 대처유형을 제거하고 전달하는 내용과 정서가 일치하는 일치형으로 변화시키고자 하였다[17]. 이 일치형 의사소통은 자아존중감이 높고 성숙하며, 기능적이고, 책임감이 있으며, 진실한 인간의 의사소통 방법으로[17] 어떤 의사소통유형을 사용하느냐 하는 것은 개인의 심리 역동뿐만 아니라 다른 사람들과의 관계에도 많은 영향을 미치는 것을 나타났다[4]지금까지 이루어진 대학생의 대인관계만족에 영향을 미치는 요인은 부모와의 의사소통, 부모의 양육태도, 부모화 경험, 자기애적 특성, 성인애착, 와벽주의 성향, 정서표현 양가성 등의 다양한 변인들이 밝혀졌다[4]. |
W. W. Hartup, N. Stevens, "Friendships and Adaptation Across the Life Span", Psychological Science, Vol.8, No. 3, pp.76-79. (1999)
J. U. Kim, E. M. Jung, "The Effect of University Students' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Communication Types on Satisfaction of Interpersonal Relationship", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.18, No.1, pp.619-636, (2018). DOI: http://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2018.18.1.619
K. H. Lee, Relationship of Parent-Child Communication, Self-Esteem, Depression and School Adjustment in High School Girls, Unpublished Master's thesis, Kyungnam University, (2011).
E. M. Jung, The Effect of University Students' Ambivalence over Emotional Expressiveness and Communication Types on Satisfaction of Interpersonal Relationship, Unpublished Master's thesis, Dong-A University, (2013).
J. H. Lee, A Study on interpersonal Satisfaction according to the Conflict Management styles and the Communication Types in University Students, Unpublished Master's thesis, Hankuk University of Foreign Studies, (2014).
S. Y. Kang, The effects of ambivalence over emotional expression and conflict resolution strategies on satisfaction in interpersonal relationship, Unpublished Master's thesis, The Catholic University of Korea, (2009).
S. M. Kwon, "Cognitive-behavioral explanatory model of interpersonal maladjustment in University students", Student research, Vol.30, No.1, pp.38-63, (1995).
S. M. Kwon, Relationship Psychology, Seoul: Hakjisa, (1997).
O. K. Baek, Analysis on structural relationship of Character strengths, Self-determination and Life satisfaction among University students, Unpublished doctoral thesis, Sangmyung University, (2014).
M. E. P. Seligman, M. Csikszentmihalyi, "Positive psychology, An Introduction," American Psychologist, Vol.55, pp.5-14, (2000). DOI:http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
M. E. P. Seligman, Authentic happiness, New York: Free Press, (2002).
N. Park, C. Peterson, M. E. P. Seligman, "Strengths of character and well-being," Journal of Social and Clinical Psychology, Vol.23, pp.603-619, (2004). DOI:http://dx.doi.org/10.1521/jscp.23.5.628.50749
T. S. Kim, "Verification of the effect on the Positive Group Psychological Counselling Program for higher grade students of elementary school on test anxiety and learning motivation," Unpublished master's thesis, Korea University, (2011).
H. E. Lee, Effects of PGAT Program on the Communication Skill and Interpersonal Relation of High School Student, Unpublished doctoral thesis, Yeungnam University, (2009).
V. Satir, J. Banmen, J. Gerber, M. Gomori, The Satir Model: Family Therapy & Beyond, Palo Alto, Calif : Science and Behavior Books, (1991).
M. J. Jeong, Satyr Empirical Family Therapy, Seoul: Hakjisa, (2003).
Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., Lang, "A. Statistical power analyses using G*Power 3.1:Tests for correlation and regression analyses". Behavior Research Methods Vol.41, pp.1149-1160, (2009)
S. S. Lee, Analysis of communication stance by psychological tendency. Unpublished doctoral thesis, Pusan National University, (1998).
Y. J. Park, Relationship between Self-esteem and interpersonal Satisfaction of Elementary School Students. Unpublished doctoral thesis, Chonbuk National University, (2011).
G. H. Im, The Relationship between Character Strength and Happiness of University Students, Unpublished Master's thesis, Wonkwand University, (2013).
Y.R. Jo. The Effects of Satisfaction with Romantic relationship and Character Strengths on Stress Responses in College Students. Unpublished Master's thesis, Daegu University, (2013).
M. R. Seo, A Study on the Difference of Relationship Satisfaction according to the Communication Types in University Students. Unpublished Master's thesis, Konyang University, (2007).
H. J. Seo. The Influence of Character Strengths on Adaptation to College Life. Unpublished doctoral thesis, Yeungnam University, (2016).
S. Y. Shin, The Types of Family Communication of College Student Influences on their College Life Adjustment : The Mediating Effect of Self-Regulation, Unpublished Master's thesis, Sunmoon University, (2017).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.