최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.21 no.1, 2020년, pp.258 - 267
오은희 (호서대학교 인재개발학과) , 최인선 (호서대학교 청소년문화상담학과) , 정철상 (호서대학교 청소년문화상담학과)
In this study, we examine the mediating effect of resilience on the relationship between grit and self-determination in college students in order to provide basic data for ensuring the positive development required for college students to understand their collective, as well as their individual, abi...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
회복탄력성은 무엇과 상관관계가 있는가? | 또한 회복탄력성은 자기결정성과도 상관관계가 있다. 자기결정성이론을 바탕으로 한 연구를 살펴보면 동기부여에 가장 요구되는 것이 자율성이라고 하였다. | |
그릿이란 무엇인가? | 성공적 태도를 나타낼 수 있는 대표적인 특성으로는 노력, 끈기, 인내 등과 같은 개인의 강점을 장기간 수행하여 높은 성취결과를 얻는 심리학 개념인 ‘그릿(Grit)’이라 는 개념을 들 수 있다. 자신의 삶의 문제에 대한 대처 능력의 일환으로 그릿은 개인의 장기적인 목표 달성을 위한 열정과 지속성을 뜻하며, 개인의 성취를 위한 영향적 요인으로 최근 큰 관심을 끌고 있다[1]. | |
대학생들이 자신의 미래에 대한 생각과 개인의 능력을 이해하기 위한 긍정적인 발달을 촉진할 수 있는 기초자료를 제시하기 위해 대학생의 그릿과 자기결정성의 관계에서 회복탄력성의 매개효과를 검증하기 위하여 연구분석 한 결과는? | 0 프로그램을 활용하여 구조방정식 모형을 실시하였다. 본 연구에서 대학생의 그릿이 회복탄력성에 미치는 영향을 살펴보면, 대학생의 그릿은 회복탄력성에 유의한 정의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 대학생의 그릿은 자기 결정성에 유의한 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 대학생의 회복탄력성은 자기결정성에 유의한 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 회복탄력성의 매개효과를 검증한 결과, 그릿과 자기결정성 관계에서 회복탄력성은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 대학생의 자기결정성에 미치는 동기적 변인들의 관계를 밝힘으로써 대학생들의 자기주도적 성격의 자기결정성을 키워줄 수 있는 경험적 근거를 제시하였다. |
A. L. Duckworth, C. Peterson, M. D. Matthews, D. R. Kelly, "Grit: Perseverance and passion for long-term goals", Journal of Personality and Social Psychology, Vol.92, No.6, pp.1087-1101, 2007. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.6.1087
H. Jung, S. B. Jang, J. K. Tak, "The mediation effect of positive emotion on the relationship between grit and job crafting", Korean Journal of Human Resources Development, Vol.21, No.1, pp.31-51, 2018. DOI: https://doi.org/10.24991/kjhrd.2018.3.21.1.31
R. M. Ryan, E. L. Deci, "Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions", Contemporary Educational Psychology, Vol.25, No.1, pp.54-67, 2000. DOI: https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
J. H. Kim. Grit: To prove potential as a skill, as a result of sexuality, as a result of studying. pp.92-113, Paju: Sum & Parkes, 2013.
W. Y. Shin, M. K. Kim, J. H. Kim, "Developing measures of resilience for Korean adolescents and testing cross, convergent, and discriminant validity", Studies on Korean Youth, Vol.20, No.4, pp.105-131, 2009.
K. Reivich, A. Shatte. The resilience factor: 7 keys to finding your inner strength and overcoming life's hurdles. pp.25-43, Harmony, 2003.
C. W. Jung. Theories and issues of moral education. pp.212-236, Seoul: Wooluck, 2013.
M. S. Kim, S. H. Lee, S. H. Baeck, Y. S. Choi, "The environmental factors affecting students' grit scores and their differences across sex and grade", The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.15, pp.297-322, 2015.
S. R. Lee, Effects of grit, deliberate practice and contingencies of self-worth on academic achievement, Ph.D dissertation, Yeonsei University of Seoul, Korea, pp.41-45, 2015.
E. L. Deci. Intrinsic motivation of Behavior. pp.51-68, NY: Plenum, 1975. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4613-4446-9_4
E. L. Deci, R. M. Ryan. Handbook of Self-Determination Research. pp.227-268, Rochester: University of Rochester Press, 2002.
R. M. Ryan, J. P. Connell, "Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains", Journal of Personality and Social Psychology, Vol.57, No.5, pp.749-761, 1989. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.57.5.749
S. J. Kim, Dependency, self-criticism and self-determined motivation in relation to school adjustment in early adolescence, Master's thesis, Yeonsei University of Seoul, Korea, pp.16-19, 2009.
A. Y. Kim, "Validation of taxonomy of academic Motivation based on the self-determination theory", Korean Journal of Educational Psychology, Vol.16, No.4, pp.169-187, 2002.
Y. J. Jang, The development and effect of improvement program for elementary student's ecological self-determination ability, Ph.D dissertation, Ewha Womans University of Seoul, Korea, pp.42-43, 2014.
K. Reivich, A. Shatte, The resilience factor: 7 keys to finding your inner strength and overcoming life's hurdles. pp.58-63, Harmony, 2003.
H. R. Lee, H. I. Cho, "A study for development of the resilience scale of Korean adolescents", Studies on Korean Youth, Vol.16, No.2, pp.161-206, 2005.
E. L. Cowen, P. A. Wyman, W. C. Work, J. Y. Kim, D. B. Fagen, K. B. Magnus, "Follow-up study of young stress-affected and stress-resilient urban children", Development and Psychopathology, Vol.9, No.3, pp.565-577, 1997. DOI: https://doi.org/10.1017/s0954579497001326
E. S. Hong, "Conceptual understanding of resilience and instructional suggestion", Korean Journal of Special Education, Vol.41, pp.45-67, 2006.
H. M. Kim, M. Hwang, "Validation of the Korean grit scale for children", The Journal of Education, Vol.35, pp.63-74, 2015. DOI: https://doi.org/10.25020/je.2015.35.3.63
E. A. Skinner, "A guide to constructs of control", Journal of Personality and Social Psychology, Vol.71, No.3, pp.549-570, 1996.
J. L. Lee, D. H. Kwon, "An analysis of structural relationship among locus of control, mindset, grit, and academic achievement", Korean Journal of Youth Studies, Vol.23, No.11, pp.245-264, 2016. DOI: https://doi.org/10.21509/kjys.2016.11.23.11.245
M. R. Lee, H. W. Lee, J. H. Tak, "The mediating effect of resilience on the relationship between the self-efficacy and grit of pre-service early childhood teachers", The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.17, pp.491-512, 2017. DOI: https://doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.2.491
E. L. Deci, R. M. Ryan. The initiation and regulation of intrinsically motivated learning and achievement. pp.9-36, Achievement and motivation: A social-developmental perspective, 1992.
M. J. Choi, The Effect of workplace spirituality on creativity : mediation effects of resilience and intrinsic motivation, Ph.D dissertation, Sookmyung Women's University of Business Administration, Seoul, Korea, pp.38-40, 2016.
H. E. Kim, The structural relationship among performance self-confidence, mastery goal orientation, grit and stress coping style of university students majoring in performing arts, Ph.D dissertation, Jeonju University of Counseling Psychology, Jeonju, Korea, pp.29-34, 2018.
E. J. Kim, "Effects of self-determination on college freshman's life satisfaction", Korean Journal of Educational Psychology, Vol.21, No.3, pp.539-555, 2007.
J. H. Lee, "The relationship of career identity and career preparation behavior of university students: the mediating effects of self-determination and career maturity", The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.13, pp.133-154, 2013.
H. J. Kim, "The relations between college students' life stress and well-being : The mediating effect of resilience", The Journal of Educational Research, Vol.13, No.4, pp.23-41, 2015.
C. Fornell, D. F. Larcker, "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error", Journal of Marketing Research, Vol.18, No.1, pp.39-50, 1981. DOI: https://doi.org/10.2307/3151312
R. M. Baron, D. A. Kenny, "The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations", Journal of Personality and Social Psychology, Vol.51, No.6, pp.1173-1189, 1986. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.51.6.1173
R. M. Baron, D. A. Kenny, "Effects of Grit and Conscientiousness on Academic Performance : The Mediation Effects of Self-Determination Motivation", Journal of the Korea Convergence Society, Vol.10, No.10, pp.143-151, 2019. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.51.6.1173
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.