$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 온라인 학습환경에서 대학생의 그릿이 학습만족도에 미치는 영향: 가족건강성의 매개효과
The Effect of University Students' Grit on Learning Satisfaction: The Mediating Effect of Family Strength 원문보기

융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.12 no.4, 2022년, pp.31 - 37  

류현숙 (대진대학교 간호학과) ,  김지영 (중원대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 온라인 학습환경에서 대학생의 그릿이 학습만족도에 미치는 영향 중 가족건강성매개효과를 확인하기 위하여 실시되었다. 2020년 11월부터 12월까지 C도 G군 소재 일 대학에서 구조화된 설문지를 이용하여 자료를 수집하였으며 가족건강성의 매개효과를 분석하기 위하여 위계적 회귀분석 방법으로 분석하였다. 연구결과 대학생들의 그릿은 가족건강성(r=.230, p<.001) 및 학습만족도(r=.407, p<.001)와 정적 상관관계가 있었으며 가족건강성과 학습만족도,역시 정적 상관관계를 보여주었다(r=.378, p<.001). 가족건강성은 그릿과 학습만족도와의 관계에서 부분 매개효과가 있었다(adj R2=.243). 이는 온라인 학습환경에서 대학생들의 학습만족도를 높이는데 있어 그릿은 직접적 영향 뿐 아니라 가족건강성을 통하여 간접적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러므로 온라인 학습환경에서 대학생들의 학습만족도를 높이기 위한 방안으로 그릿과 가족건강성 모두를 고려한 프로그램의 개발과 시행이 있어야 할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to identify the effects of family strength as a parameter on the relationship between grit, and learning satisfaction of university students. The grit scale, family strength scale and learning satisfaction scale were applied to data from surveys conducted on 194 student...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (25)

  1. J. Y. Kim. (2021). Growth mindset, grit and self-directed learning ability of nursing students in online education. Journal of the Korean Applied Science and Technology, 38(2), 567-578. DOI : 10.12925/jkocs.2021.38.2.567 

  2. D. R. Garrison. (2011). Guidelines For Practice. In E-Learning in the 21st Century. Routledge. 

  3. S. Kyun, Y. Yang & H. Jung. (2018). Analyses of the university professors' recognition on the introduction of new technologies to universities and the transformation of the current university system in the 4th industrial revolution era. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 8(8), 873-882. 

  4. Y. H. Song & S. G. Ji. (2012). Relationships among instructor sense of humor, Rapport, flow, and satisfaction in university classes. Journal of Educational Studies, 43(4), 245-269. 

  5. C. H. Ryu & J. H. Lee. (2005). A study on instructor factors associated with the student evaluation of teaching at universities. Korea Business Review, 9(1), 249-279. 

  6. K. H. Kim. (2013). A study on effects of the collective efficacy and self-directed learning ability on learning satisfaction. Korean Journal of Youth Studies, 20(12), 315-335. 

  7. A. L. Duckworth, C. Peterson, M. C. Matthews & D. R. Kelly. (2007). Grit: perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087-1101. DOI : 10.1037/0022-3514.92.6.1087 

  8. E. Jeong & M. R. Jung. (2018). Effects of positive psychological capital, academic stress and academic achievement in nursing student on grit. Journal of Digital Convergence, 16(9), 309-317. DOI : 10.14400/JDC.2018.16.9.309 

  9. S. H. Lee & J. E. Choi. (2019). A structural analysis on school-aged children's grit, growth mindset, basic psychological needs, and positive parenting attitudes. Journal of Korean Home Management Association, 37(3), 155-168. 

  10. M. Chin, S. K. Koh & J. Y. Park. (2021). Current program states of healthy family & multicultural family support centers and related factors to the intention to continue online programs during the COVID-19 pandemic: Focusing on experiences of family specialists. Journal of Families and Better Life, 39(1), 97-111. 

  11. Y. Kim & H. Hong. (2014). The relationship between middle school students' perception of parenting attitudes and self-directed learning ability -The mediating effect of emotional intelligence-. Younth Facilities and Environment, 12(4), 31-46. 

  12. A. Strage & T. S. Brandt. (1999). Authoritative parenting and college students' academic adjustment and success. Journal of Educational Psychology, 91(1), 146-156. DOI : 10.1037/0022-0663.91.1.146 

  13. H. Choi & Y. Yoo. (2003). The development of Korean family functioning scale. Journal of Korean Home Management Association, 21(3), 15-28. 

  14. S. R. Lee. (2015). Effects of grit, deliberate practice and contingencies of self-worth on academic achievement. Doctoral dissertation. Yeonsei University, Seoul. 

  15. Y. Yoo, I. Lee, S. Kim & H. Choi. (2013). Development of Korea family strengths scale(KFSS-II). Journal of Korean Home Management Association, 31(4), 113-129. DOI : 10.7466/JKHMA.2013.31.4.113 

  16. H. S. Jung. (2015). Effects of self-directedness, tsak value, and learning types on learner satisfaction and achievement. Master's Thesis. Ewha womens university, Seoul. 

  17. H. Y. Kim. (2017). Self-directed learning ability, confidence in nursing skills and learning satisfaction according to web-based pre-learning of nursing students. Master's Thesis. Nambu University, Kawngju. 

  18. H. Lee & J. Kim. (2020). The relationship between growth mindset, mastery goal, grit, self-directed learning and learning satisfaction in pre-service teacher class. Asian Journal of Education, 21(3), 807-830. 

  19. J. Lee, C Yoojung & M. Lee. (2018). Predictability of elementary students' self-regulated learning, gri and parents support on computational thinking and learning satisfaction in online software education. Journal of the Korean Association of Information Education, 22(6), 689-699. DOI : 10.14352/jkaie.2018.22.6.689 

  20. S. J. Lee, & J. Y. Park. (2018) The effects of grit and stress on nursing student's adjustment to college life. Journal of Digital Convergence, 16(2), 269-276. DOI : 10.14400/JDC.2018.16.2.269 

  21. N. Y. Kim, M. S. Shim. (2020). Effect of family strength on learning outcomes in online education: Mediating effect of E-learning readiness, Journal of Korean Public Health Nursing, 34(3), 405-415. DOI : 10.5932/JKPHN.2020.34.3.405 

  22. S. Y. Na & H. J. Cho. (2019). An effect of family strength perceived by college by college student has on self-efficacy -Achievement motivation as mediation variable -. Youth facilities and environment, 17(1), 121-130. 

  23. O. Kim. (2020). The effect of family health on grit: Serial mediating effect of psychological well-being and achievment motivation. Master's Thesis. Nazarene University, Cheonan. 

  24. S. C. Lee. (2019). The structural relationships between college students' perceived family strengths, growth mindset, emotional intelligence, grit, and self-directed learning ability. Doctoral dissertation. Sungsil University, Seoul. 

  25. E. Jeong & M. R. Jung. (2018). Effects of positive-psychological capital, academic stress and acadenic achievement in nursing student on grit. Journal of Digital Convergence, 16(9), 309-317. DOI : 10.14400/JDC.2018.16.9.309 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로