$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

가구 형태별 성인 여성의 전자상거래 식품 구매 실태
E-commerce Food Purchases by Adult Women according to their Household Types 원문보기

대한지역사회영양학회지 = Korean journal of community nutrition, v.25 no.6, 2020년, pp.464 - 473  

박유진 (공주대학교 영양교육대학원) ,  김유미 (공주대학교 식품과학부, 대학원) ,  최미경 (공주대학교 식품과학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives: The purpose of this study was to compare and analyze e-commerce food purchase behavior and the perceptions of adult women according to their household types. Methods: The e-commerce food purchases of 318 adult women were surveyed and analyzed according to their household types (one-perso...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구에서는 성인 여성을 대상으로 이들의 가구 형태에 따라 전자상거래에서 식품 구매 실태 및 인식을 비교분석하였다. 본 연구결과는 전자상거래에서 식품 구매가 증가하고 가구 형태 및 여성의 역할 변화가 나타나는 다양한 환경 변화에 맞춰 올바른 식품 선택 방안을 마련하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
  • 또한 가구원수가 많을수록 식품구입가격에 대해 만족하지 못하고 부담을 느낀다는 Park & You[23]의 보고를 고려하여 1인 및 부부가구에서 전자상거래를 통한 식품 구매액이 높은 본 연구결과를 설명할 수 있을 것이다. 즉 1인 및 부부가구는 자녀가구보다 가족 구성원 전체의 연령이 낮고 자녀가구나 부모가구보다 가족 구성원 수가 적기 때문에 전자상거래에 보다 익숙하고 그에 따라 식품 구입액이 높을 가능성을 제시해 본다. 그러나 본 연구에서는 가구 형태에 따라 연령, 결혼 여부, 최종학력, 직업 여부의 차이를 통제하지 못해 이러한 요인들의 영향을 해석하는 데는 한계가 있다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (27)

  1. Choi YJ, Park SH, Lee KS. The impact of e-commerce growth on offline store location: focusing on grocery stores. Proceedings of Korean Geographical Society's Academic Conference; 2019 Nov. 22; Seoul: p. 174-176. 

  2. Lee SL, Lee SJ. The effects of eating habit and food consumption lifestyles on dietary life satisfaction of one-person households. Korea Consum Cult Assoc 2016; 19(3): 115-133. 

  3. Shim JH, Kim JH. A study on purchase factors of customers using e-commerce: focusing on the moderating effect of motivation to use. E-Bus Stud 2020; 21(3): 77-90. 

  4. Kim HC, Kim MR. Analysis of online food purchase behavior and factors determining online purchases by adult consumers. J Korean Soc Food Sci Nutr 2019; 48(1): 97-108. 

  5. Korea National Statistical Office. Trends in online shopping in August 2020 [Internet]. Korea National Statistical Office; 2020 [cited 2020 Nov 5]. Available from: http://kostat.go.kr/portal/korea/kor_nw/1/12/3/index.board?bmoderead&bSeq&aSeq385424&pageNo1&rowNum10&navCount10&currPg&searchInfo&sTargettitle&sTxt. 

  6. Kim HJ, Lee SY. A study on food purchasing behavior through internet shopping according to food-related lifestyles of housewives. Korean J Hum Ecol 2017; 26(6): 597-608. 

  7. Chung JE, Nguyen TTH, Nguyen TBL, Moon HC. A study of determinants of Korean customers' online food purchasing and food supply chain diversification. E-Trade Rev 2020; 18(1): 29-48. 

  8. Korea National Statistical Office. Future household estimation: 2017-2047 [Internet]. Korea National Statistical Office; 2019 [updated 2019 Dec 16; cited 2020 Nov 5]. Available from: http://kostat.go.kr/portal/korea/kor_nw/1/1/index.board?bmoderead&aSeq379314. 

  9. Jin HJ. For the relation between safety concern for food in restaurants or purchased outside and frequency of eating home food: focused on household type. J Consum Policy Stud 2018; 49(1): 1-21. 

  10. Kim DY, Heo CM. Effects of lifestyle types of city workers on purchase satisfaction of instant convenience food: focusing on the moderating effect of household types and purchase applications. Korean Food Mark Assoc 2018; 35(2): 21-47. 

  11. Lee SL. The effect of household demographic trend on food expenditure pattern. Korea Consum Cult Assoc 2014; 17(3): 85-104 

  12. Ko MR. Food purchasing behaviors of housewives at large-scaled discount stores [master's thesis]. Ewha Womans University; 2004. 

  13. Ly SY, Kim KE, Kwon SJ. Food purchase behavior of Teajon full time housewives with different education levels. J Korean Soc Food Cult 2001; 16(2): 99-108. 

  14. Awe SC. Marketing to moms: getting your share of the trillion dollar market. Libr J 2002; 127(17): 81. 

  15. Min KM, Kim HS. The effect of the dietary life style of female consumers on HMR purchase behavior: HMR involvement as moderating variable. FoodServ Ind J 2017; 13(4): 65-82. 

  16. Kim H, Huh IJ, Lee SY. A study on the utilization and satisfaction of commercially available lunchbox by dietary lifestyle. Korean J Community Nutr 2020; 25(4): 267-279. 

  17. Kim HJ, Lee SY. A study on food purchasing behavior through internet shopping according to food-related lifestyles of housewives. Korean J Hum Ecol 2017; 26(6): 597-608. 

  18. Kim SH, Joo NM. Research on consumer's food purchasing intentions through internet shopping mall. J Korean Soc Food Cult 2007; 22(6): 705-712. 

  19. Park YJ, Kim MH, Choi MK. Food purchase in e-commerce and its relation to food habit of adult women in Incheon and Gyeonggi. J Nutr Health 2019; 52(3): 310-322. 

  20. Kim OK. A study on food purchase behavior and satisfaction factor on internet shopping according to consumer lifestyle patterns [master's thesis]. Ewha Womans University; 2010. 

  21. Choi SY, Kim MM, Lee EY. A study on the effect of expectancy disconfirmation of food purchase on satisfaction and repurchase intention: focused on TV home shopping. J Tour Leis Res 2014; 26(7): 523-538. 

  22. Sung YA. Cluster analysis for the consumption expenditure patterns of one-person households of different age groups. J Consum Stud 2013; 24(3): 157-181. 

  23. Park JH, You SY. An analysis of consumer behavior on food purchase via internet. Korean J Agric Econ 2017; 58(1): 43-72. 

  24. Lee HJ, Lee MA. Recent trends in consumer's food purchasing behavior by changing grocery shopping environment. Food Ind Nutr 2018; 23(1): 49-53. 

  25. Kim BS. The study on the impact of the attributes of online shopping on consumer's shopping satisfaction: focusing on fresh food [master's thesis]. Chung-Ang University; 2007. 

  26. Korea National Statistical Office. October 2020 consumer price trend [Internet]. Korea National Statistical Office; 2020 [cited 2020 Nov 3]. Available from: http://kostat.go.kr/portal/korea/kor_nw/1/1/index.board?bmoderead&aSeq385918. 

  27. Kim HJ, Han JY, Kim MR. Analysis of levels of risk perception using psychometric paradigm and factors affecting concerns about food risk elements of housewives in Daegu. J East Asian Soc Diet Life 2015; 25(4): 691-702. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로