$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

의학교육 평가인증, 기회인가 부담인가?
Is the Accreditation in Medical Education an Opportunity or a Burden? 원문보기

의학교육논단 = Korean medical education review, v.22 no.1, 2020년, pp.16 - 27  

정한나 (연세대학교 의과대학 의학교육학교실) ,  전우택 (연세대학교 의과대학 의학교육학교실) ,  안신기 (연세대학교 의과대학 의학교육학교실)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The accreditation process (AccP) is both an opportunity and a burden for medical schools-which one it becomes depends on how medical schools recognize and utilize the AccP. In other words, if a medical school recognizes the AccP only as a formal procedure or as a means for continuing medical educati...

주제어

표/그림 (5)

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
교육동맹이란? 의학교육 평가인증에서 의과대학과 인증기관 간의 상호관계가 이처럼 중요하다는 점에서 의학교육 제공자이자 피평가자로서의 의과대학과 의학교육 평가자이자 피드백 제공자로서의 인증기관은 “교육동맹(educational alliance)”을 결성 하는 것으로 개념화할 수 있다. 교육동맹이란 의학교육에서 교육자와 훈련생 간의 피드백을 이해하고 탐구하기 위한 이론적 틀이다. 이는 심리치료(psychotherapy) 분야에서 발전한 “치료동맹(therapeutic alliance)”이라는 개념에서 기원하고 있다[15].
의학교육 평가인증이 부담이면서 기회인 이유는 무엇인가? 평가는 어떤 의무나 책임을 져야한다는 측면에서는 부담이 되지만, 앞으로 발전할 수 있는 가능성이 주어진다는 측면에서는 기회가 될 수 있기 때문이다. 의과대학이 평가받는 일도 마찬가지이다. 의과대학을 평가하는 방식이 인증의 형태로 발전하면서 그 부담은 더욱 가중되었지만, 다른 한편으로 인증은 의학교육의 질을 향상시킬 수 있는 “골드 스탠다드(gold standard)”로서 더 없이 좋은 기회가 되고 있다[1]. 많은 문헌에서는 평가인증이 교육과정을 개편하고, 교육프 로그램을 발전시킬 수 있는 기회임을 언급하고 있다[2-9].
국제 인증기준의 한계점으로는 무엇이 있는가? 이상과 같은 이점이 있는 반면, 국제 인증기준은 강력한 통제력으로 의과대학의 자율성을 침해할 수 있고, 의과대학이 최소한의 요구사항에만 집중하도록 하며, 인증기준을 따르고 순응하기만 하면서 기준 이외에 다른 시도를 하지 않는 위험이 따를 수 있다. 또한 국제 인증기준을 설정한다는 것은 특정 지역의 독특성이 인정되지 않을 수도 있어 지역 간에 두드러지는 차이가 무시될 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (41)

  1. Gordon D, Karle H. The state of medical and health care education: a review and commentary on the Lancet Commission report. World Med Health Policy. 2012;4(1):1-18. 

  2. Blouin D, Tekian A, Kamin C, Harris IB. The impact of accreditation on medical schools' processes. Med Educ. 2018;52(2):182-91. 

  3. Schirlo C, Heusser R. Quality assurance of medical education: a case study from Switzerland. Neth J Med Educ. 2010;29(1):80-6. 

  4. Maccarrick G, Kelly C, Conroy R. Preparing for an institutional self review using the WFME standards: an international medical school case study. Med Teach. 2010;32(5):e227-32. 

  5. Tackett S, Zhang C, Nassery N, Caufield-Noll C, van Zanten M. Describing the evidence base for accreditation in undergraduate medical education internationally: a scoping review. Acad Med. 2019;94(12):1995-2008. 

  6. Abdalla ME. Social accountability of medical schools: do accreditation standards help promote the concept? J Case Stud Accredit Assess. 2014;3:1-12. 

  7. Sethi A, Javaid A. Accreditation system and standards for medical education in Pakistan: it's time we raise the bar. Pak J Med Sci. 2017;33(6):1299-300. 

  8. Field MJ. Medical school accreditation in Australia: issues involved in assessing major changes and new programs. J Educ Eval Health Prof. 2011;8:6. 

  9. Zhang Q, Lee L, Gruppen LD, Ba D. Medical education: changes and perspectives. Med Teach. 2013;35(8):621-7. 

  10. Flexner A. Medical education in the United States and Canada: a report to the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching [Internet]. New York (NY): The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching; 1910 [cited 2019 Jan 10]. Available from: http://archive.carnegiefoundation.org/pdfs/elibrary/Carnegie_Flexner_Report.pdf. 

  11. Irby DM, Cooke M, O'Brien BC. Calls for reform of medical education by the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching: 1910 and 2010. Acad Med. 2010;85(2):220-7. 

  12. Paul S. The social transformation of American medicine. Lee JC, translator. Seoul: Korean Medical Association; 2012. 

  13. Abdalla ME. Accreditation in medical education: concepts and practice. Jazan: Faculty of Medicine, Jazan University; 2012. 

  14. Telio S, Regehr G, Ajjawi R. Feedback and the educational alliance: examining credibility judgements and their consequences. Med Educ. 2016;50(9):933-42. 

  15. Telio S, Ajjawi R, Regehr G. The "educational alliance" as a framework for reconceptualizing feedback in medical education. Acad Med. 2015;90(5):609-14. 

  16. van Zanten M, McKinley D, Durante Montiel I, Pijano CV. Medical education accreditation in Mexico and the Philippines: impact on student outcomes. Med Educ. 2012;46(6):586-92. 

  17. World Health Organization. Accreditation of medical education institutions. Geneva: World Health Organization; 2005. 

  18. Wall D. Evaluation: improving practice, influencing policy. In: Swanwick T, editor. Understanding medical education: evidence, theory and practice. Oxford: Wiley-Blackwell; 2010. p. 336-51. 

  19. Boelen C, Woollard B. Social accountability and accreditation: a new frontier for educational institutions. Med Educ. 2009;43(9):887-94. 

  20. Leinster S. Role of accrediting bodies in providing education leadership in medical education. J Health Spec. 2014;2(4):132-5. 

  21. Mustafa Alsheikh GY. WHO/WFME guidelines for accreditation of basic medical education. Geneva: World Health Organization; 2005. 

  22. Korean Institute of Medical Education and Evaluation. KIMEE is recognized by the World Federation of School Education (WFME) as an accreditation agency [Internet]. Seoul: Korean Institute of Medical Education and Evaluation; 2016 [cited 2020 Jan 10]. Available from: http://kimee.or.kr/news-and-events/press-release/?pageid2&moddocument&uid189. 

  23. Karle H. Global standards and accreditation in medical education: a view from the WFME. Acad Med. 2006;81(12 Suppl):S43-8. 

  24. The Executive Council, The World Federation for Medical Education. International standards in medical education: assessment and accreditation of medical schools' educational programmes: a WFME position paper. Med Educ. 1998;32(5):549-58. 

  25. Grant J, Marshall J, Gary N. Evaluation of the implementation in pilot sites of the World Federation for Medical Education's international standards. Milton Keynes: Open University Centre for Education in Medicine; 2004. 

  26. General Medical Council. Review of our quality assurance process [Internet]. London: General Medical Council; 2019 [cited 2019 Jan 10]. Available from: https://www.gmc-uk.org/education/standards-guidance -and-curricula/projects/review-of-our-quality-assurance-process. 

  27. Liaison Committee on Medical Education. Guidelines for the planning and conduct of accreditation survey visits [Internet]. Washington (DC): Liaison Committee on Medical Education; 2019 [cited 2019 Jan 10]. Available from: https://lcme.org/wp-content/uploads/filebase/guide lines_and_procedures/2019-Guidelines-for-Planning-and-Conduct_2019-05-15.docx. 

  28. General Medical Council. Overview of proposed QA process [Internet]. London: General Medical Council [cited 2019 Jan 10]. Available from: https://www.gmc-uk.org/education/standards-guidance-and-curricula/projects/review-of-our-quality-assurance-process/overview-of-proposed-qa-process. 

  29. The Academy of Korean Studies. Education policy [Internet]. Seongnam: Encyclopedia of Korean Culture; 2019 [cited 2019 Jan 10]. Available from: https://encykorea.aks.ac.kr/Contents/SearchNavi?keyword교육정책&ridx0&tot15. 

  30. Wirt F, Mitchell D, Marshall C. Culture and education policy: analyzing values in state policy systems. Educ Eval Policy Anal. 1988;10(4):271-84. 

  31. Kim YI. Educational policy and its intrinsic value. J Korean Educ. 2001;28(1):283-301. 

  32. Jung HN. A study on the typological classification of private tutoring market using the latent class analysis [dissertaion]. Seoul: Yonsei University; 2016. 

  33. World Federation for Medical Education. Basic medical education WFME global standards for quality improvement [Internet]. Ferney-Voltaire: World Federation for Medical Education; 2015 [cited 2019 Jan 10]. Available from: https://wfme.org/download/wfme-global-standardsfor-quality-improvement-bme/?wpdmdl831&refresh5e26a3650f70d1579590501%27;return%20false;%22%3EDownload%3C/a%3E%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%3C/div%3E%20%20%20%20%20%20%20%20%3C/div%3E%20%20%20%20%3C/div%3E%3C/div%3E%3C/div%3E. 

  34. Jeon WT. Accreditation in medical education. Proceedings of the 3rd Medical Education Evaluation Conference; 2019 Dec 3-4; Seoul, Korea. Seoul: Korean Society of Medical Education; 2019. 

  35. Geffen L, Cheng B, Field M, Zhao S, Walters T, Yang L. Medical school accreditation in China: a Sino-Australian collaboration. Med Teach. 2014;36(11):973-7. 

  36. Education Research Institute, Seoul National University. The dictionary of educational studies. Seoul: Education Research Institute, Seoul National University; 1994. 

  37. Committee on CDP2004 of Yonsei University College of Medicine. Curriculum development 2004 report. Seoul: Committee on CDP2004 of Yonsei University College of Medicine; 2002. 

  38. Education Plan Committee of Yonsei University College of Medicine. Curriculum development 2013 report. Seoul: Education Plan Committee of Yonsei University College of Medicine; 2012. 

  39. An S. A diachronic study of the curriculum development of the undergraduate medical education: based on the case of Yonsei University Medical College [dissertation]. Seoul: Yonsei University; 2018. 

  40. Barzansky B, Hunt D, Moineau G, Ahn D, Lai CW, Humphrey H, et al. Continuous quality improvement in an accreditation system for undergraduate medical education: benefits and challenges. Med Teach. 2015;37(11):1032-8. 

  41. Lilley PM, Harden RM. Standards and medical education. Med Teach. 2003;25(4):349-51. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로