최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.10 no.1, 2020년, pp.35 - 43
강숙 (조선간호대학교)
This study was conducted to examine the correlations between humanistic literacy, empathy ability, and interpersonal relationship, and to identify the influencing factors on interpersonal relationship of nursing students. Data were collected from 177 nursing students from March 4 to 14, 2019. Data w...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호실무현장에서 제시하는 간호대학 졸업생의 핵심역량은 무엇인가? | 간호학생은 대학에서 인간의 생명을 다룰 수 있는 기 본적인 소양과 간호학 전공과 관련된 전문지식을 습득 하고 졸업 후 임상현장에 적절하게 대응할 수 있는 역량을 갖춰야 한다[1]. 간호실무현장에서 간호대학 졸업생의 핵심역량으로 ‘인문학적 간호역량’, ‘관계적 간호역 량’, ‘인성적 간호역량’, ‘치료적 간호역량’, ‘전문직적 간호역량’, ‘행정적 간호역량’을 제시하였다[2]. | |
간호대학생의 인문학적 소양, 공감능력, 대인관계 간의 관계 및 대인관계의 영향요인을 파악하기 위해 연구를 진행했을 때 그 결과는? | 자료분석은 t-test, one-way ANOVA, Pearson's 상관관계, 단계적 다중회귀분석을 이용하였다. 연구결과, 일반적 특성에 따른 인문학적 소양은 경제수준에서 유의한 차이를 나타냈다. 일반적 특성에 따른 대인관계는 전공만족도에서 유의한 차이를 나타냈다. 대인관계는 인문학적 소양, 공감 능력과 정적 상관관계를 나타냈다. 대인관계에 대한 영향요인은 공감능력으로 총 변화량의 21%를 설명하였다. 본 연구를 바탕으로 간호대학생의 대인관계능력을 향상시키기 위해 공감능력을 높이기 위한 전략이 필요하다. | |
간호학생이 대학에서 갖춰야할 역량은? | 간호학생은 대학에서 인간의 생명을 다룰 수 있는 기 본적인 소양과 간호학 전공과 관련된 전문지식을 습득 하고 졸업 후 임상현장에 적절하게 대응할 수 있는 역량을 갖춰야 한다[1]. 간호실무현장에서 간호대학 졸업생의 핵심역량으로 ‘인문학적 간호역량’, ‘관계적 간호역 량’, ‘인성적 간호역량’, ‘치료적 간호역량’, ‘전문직적 간호역량’, ‘행정적 간호역량’을 제시하였다[2]. |
D. L. Miller. (2001). Reexamining team work KSAs and employee performance. Small Group Research, 32(6), 745-766.
H. I. Lee. (2010). Self-esteem, interpersonal relationship and depression in nursing students. The Korean Journal of Stress Research, 18(2), 109-118.
H. S. Jeong & K. L. Lee. (2012). Factors affecting nursing students' interpersonal relationship ability. Journal of the Korean Data Analysis Society, 14(5), 2635-2647.
Korean Accreditation Board of Nursing Education. Accreditation manual with interpretive guidelines for four-year nursing program[Internet]. Seoul: Korean Accreditation Board of Nursing Education. 2019 [cited 2019 May] Available from: http://www.kabone.or.kr/new/new03_02.php
E. K. Jeong. (2016). A study on the way of diffusion and popularization of humanities. Korean Literature, 63, 365-384.
E. T. Duran & E. Cetinkaya-Uslusoy. (2015). Opinions of nursing students on the art of nursing: a qualitative study. International Journal of Caring Sciences, 8(2), 308-316.
J. Ward, M. Schaal, J. Sullivan, M. E. Bowen, J. B. Erdmann & M. Hojat. (2009). Reliability and validity of the Jefferson scale of empathy in undergraduate nursing students. Journal of Nursing Measurement, 17(1), 73-88. DOI : 10.1891/1061-3749.17.1.73
M. J. Bae & H. I. Cho. (2014). The relationship between covert narcissism, self-esteem, cognitive/affective empathy and interpersonal competence. Korean Journal of Counseling, 15(6), 2417-2435. DOI : 10.15703/kjc.15.6.201412.2417
B. H. Kong. (2001). Aesthetical-ethical paradigm of care ethics in nursing. Journal of Korean Academy of Nursing, 32(3), 364-372.
B. L. Carper. (1978). Fundamental pattern of knowing in nursing. Advances Nursing Science, 1(1), 13-18.
M. L. Hoffman. (2000). Empathy and moral development: implications for caring and justice. Cambridge University Press.
S. Brunero, S. Lamont & M. Coates. (2010). A review of empathy education in nursing. Nursing inquiry, 17(1), 65-74. DOI : 10.1111/j.1440-1800.2009.00482.x.
J. H. Yoo & H. J. Choi. (2019). A study on the relationship between professional self-concept, interpersonal relationship, coping, clinical practice satisfaction of nursing college students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 20(3), 553-561. DOI : 10.5762/KAIS.2019.20.3.553
S. J. Kim. (2019). The mediating effect of interpersonal relations on the association between emotional intelligence and happiness of nursing students. Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, 28(2), 103-113. DOI : 10.12934/jkpmhn.2019.28.2.103
E. J. Song. (2006). The effects of a communication training program on communication and interpersonal relationship for student nurses in clinical practice. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, 13(3), 467-473.
F. Faul, E. Erdfelder, A. G. Lang, & A. Buchner. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program of the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175-191. DOI : 10.3758/bf03193146
Y. I. Kim. (2014). The study of resilience of the gifted in science: related with humanistic knowledge. Unpublished master's thesis, Incheon National University, Incheon.
M. H. Davis. (1980). A multidimensional approach to individual differences in empathy. Journal Supplement Abstract Service(JSAS) Catalog of selected documents in Psychology, 10, p.85.
I. Kang, S. W. Kee, S. E. Kim, B. S. Jeong & J. H. Hwang et al. (2009). Reliability and validity of the Korean-version of interpersonal reactivity index. Journal of Korean Neuropsychiatric Association, 48(5), 352-358.
S. Schlein, B. Gureney & L. Stover. (1971). The interpersonal relationship scale. Unpublished doctoral dissertation, Pennsylvania University, Pennsylvania, USA.
S. M. Moon. (1980). A study on the effect of human relations training of university students. Journal of Gyeongsang National University, 19, 195-204.
Y. S. Kim. (2019). Emotional intelligence and humanistic knowledge and empathic ability of nurses. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 9(3), 337-348. DOI : 10.21742/AJMAHS.2019.03.33
Y. J. Jeong & S. Y. Joo. (2019). A study on the development and validation of humanistic style measurement tool. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(15), 453-472. DOI : 10.22251/jlcci.2019.19.15.453
S. K. Hong. (2017). Influence of humanistic knowledge and resilience on communication skills in nursing students. Korean Journal of Health Communication, 12(2), 189-200.
J. S. Ju. (2006). The effects of the communication training program for university students' communication and human relationship. Unpublished master's thesis, Kyungpook National University, Daegu.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.