$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

인문학적 소양과 공감능력이 간호대학생의 문화적 역량에 미치는 영향
The Effects of Humanistic Knowledge and Empathy Ability on Cultural Competence of Nursing students 원문보기

보건의료생명과학논문지 = Journal of the health care and life science, v.8 no.2, 2020년, pp.95 - 104  

김세영 (기독간호대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 인문학적 소양과 공감능력이 간호학생의 문화적 역량에 미치는 영향을 알아보기 위한 조사연구이다. 본 연구의 대상자는 G시의 간호대학생 250명으로 편의표집하였다. 연구대상자의 일반적 특성, 인문학적 소양, 공감능력, 문화적 역량의 정도를 측정하였고, 일반적 특성에 따른 인문학적 소양, 공감능력, 문화적 역량 정도를 측정하였다. 평균 인문학적 소양 정도는 2.50점, 공감능력 평균 3.40점, 문화적 역량 평균 3.33점으로 나타났다. 인문학적 소양과 공감능력, 인문학적 소양과 문화적 역량, 공감능력과 문화적 역량도 약한 양의 상관관계로 나타났다. 학업성적, 인문학적 소양, 공감능력은 문화적 역량에 영향을 미치는 유의한 예측인자로, 예측인자는 문화적 역량 변인을 40.0% 설명하였다. 본 연구는 인문학적 소양과 공감능력을 강화하는 교육 프로그램을 통해 문화적 역량을 증진시키려는 노력이 필요하며 교육과정 개선 및 간호의 질 향상을 위한 기초자료로 제공할 수 있음을 보여주었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted in order to examine the effects of humanistic knowledge and empathy ability on cultural competence of nursing students. A convenience sample of 250 nursing students were recruited. The average scores were 2.50 for humanistic knowledge, 3.40 for empathy ability, and 3.33 for ...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (33)

  1. Yoyang News. 'Nursing Home, Geriatric Hospital [Internet]'. Seoul: Yoyang News, 2020. 

  2. K-K. Choi, 'The educational task for equality of mutual respect'. The Journal of Korean Educational Idea, Vol.22, No.3, pp.241-273, 2008. 

  3. J-W. Green, Cultural awareness in the human services: A multi-ethnic approach, 3rd Ed, Prentice-Hall, New Jersey, 1995. 

  4. S-H. Min, and M-Y. Lee, 'A exploratory study about the cultural competence of university students-focused on the cultural awareness', Journal of Adolescent Welfare, Vol.11, No.1, pp.183-206, 2009. 

  5. https://namu.wiki 

  6. K-S. Kim, J-W. Ahn J-A, Kim, and Kim HJ. 'A comparison study using mixed methods on foreign residents' satisfaction with Korean health care services', Journal of Korean Academy of Nursing, Vol.44, No.1, pp.86-96, 2014. 

  7. https://100.daum.net 

  8. L. Dayer-Berenson, Cultural competencies for nurses: Impact on health and illness. Jones and Bartlett Publ Inc, 2011. 

  9. M-J. Kim, 'A study on multicultural attitude, cultural competence and influencing factors among nurses in Korea', The Journal of Humanities and Social science, Vol.10, No.1, pp.159-174. 2019. 

  10. J-D. Choe, 'Humanistic insight in medical/medicine', Korean Medical Education Review, Vol.8, No.1, pp.13-22, 2006. 

  11. J-Y. Ha, S-Y. Jeon, and J-W. Cheon, 'Concept analysis of humanities knowledge: Nursing application', Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol.7, No.1, pp.937-947, 2017. 

  12. E-J. Lee 'The discourse on the cultural competencies and their component parts in France', Korean Journal of Culture and Arts Education Studies, Vol.3, No.2, pp.51-79, 2008. 

  13. Y-S. Kim, 'Emotional intelligence and humanistic knowledge and empathic ability of nurses', Asia-pacific Journal of multimedia services Convergent with Art, Humanities, and sociology, Vol.9, No.3, pp.337-348, 2019. 

  14. J-Y. Kim, 'The influence of empathy and communicative competence on cultural competence in nursing students', The Journal of the Korea Contents Association, Vol.20, No.5, pp.367-374, 2020. 

  15. S-S. Gu, 'The influence of the special education teacher's empathy ability on their conflict management style and teacher efficacy', The Journal of Special Children Education, Vol.14, No.3, pp.501-522, 2012. 

  16. S-Y. Yang, H-N, Im, and J-H. Lee, 'The study on relationship between cultural competency and empathy of nursing students', The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.19, No.2, pp.183-193, 2013. 

  17. S. Yang, K-S. Lee, J-S. Lee, H-J. Kwon, M-H. Le,e and K-O. Oh, 'Mental Health Nursing, 5th Ed', Hyunmoonsa, Seoul, 2016. 

  18. J. Chio, and J-A. Kim, 'Effects of the experiences of multicultural education and multicultral contact on cultural competence among Korean nursing students', Korean Journal Health communication, Vol.14, No.1, pp.17-24, 2019. 

  19. Y-I. Kim, "The study of resilience of the gifted in science : related with humanistic knowledge", Master's thesis of Incheon National University, 2014. 

  20. B-S. Jeon, "The relationship between empathy and altruistic behavior", Master's thesis of Chungnam National University, 2002. 

  21. S-Y. Han, "Development of a cultural competence scale for nursing students", Dissertation of Chonnam National University, 2014. 

  22. S. Kang, 'Convergence study on the effects of humanistic literacy and empathy ability on interpersonal relationship', Journal of Convergence for Information Technology, Vol.10, No.1, pp.35-43, 2020. 

  23. M-J. Kim, 'Influence of humanities and empathy on ethical values of nursing students', Journal of Fisheries and Marine Sciences Education, Vol.28, No.6, pp. 1865-1874, 2016. 

  24. H-I. Jo, and M-H. Lee, 'The mediating effect of prosocial behavior in the relation between empathic ability and psychological well-being', Korean Journal of Youth Studies, Vol.17, No.11, pp.139-158, 2010. 

  25. S-Y. Hwang, and M-S. Yoon, 'Developmental and individual differences in empathy', The Korean Journal of Educational Psychology, Vol.33, No.2, pp.193-210, 2019. 

  26. J-Y. Ha, and S-Y. Jeon, 'The effects of humanistic knowledge and emotional intelligence on communication skills of nurses', The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.22, No.3, pp.264-273, 2016. 

  27. M-H. Nam and H-O. Kim, 'Effect of personality and resilience on satisfaction with major in nursing students', Journal of Korean Academy of Nursing Administration, Vol.24, No.4, pp.298-306, 2018. 

  28. S-J. Lee, Y-W. Chun, W-Y. Jung, and S-K. Han, 'Grades, social relations, and happiness among middle-school students: A gender comparison', Korean Journal of Sociology of Education, Vol.26, No.1, pp.121-154, 2016. 

  29. M-H. Park, and E-A. Park, 'Effect of cultural competence education for nurse', Multicultural Education Studies, Vol.6, No.2, pp.115-133, 2013. 

  30. M-J. Kim, 'A study on multicultural attitude, cultural competence and influencing factors among nurses in Korea', The Journal of Humanities and Social Science, Vol.10, No.1, pp.159-174, 2019. 

  31. S-P. Jang, and J-I. Kim, 'Exploring causes of the convergence thinking skill by extracurricular activities : Focusing on liberal arts knowledge and multicultural acceptability', The Journal of Educational Research, Vol.13, No.4, pp.135-156, 2015. 

  32. H-Y. Kim, G-H, Nam, and S-H. Kwon, 'Mediating effects of empathy and resilience on the relationship between terminal care stress and performance for nurses in a tertiary hospital', The Korean Journal of Hospice and Paliative care, Vol.20, No.4, pp.253-263, 2017. 

  33. J. Campinha-Bacote, 'The process of cultural competence in the delivery of healthcare services: A model of care', Journal of Transcultural Nursing, Vol.13, No.3, pp.181-184, 1999. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로