$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

지속가능한 발전을 위한 도서관의 역할 재고찰
Reconsideration of the Roles of Libraries for Sustainable Development 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.54 no.1, 2020년, pp.29 - 49  

이승민 (중앙대학교 사회과학대학 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

United Nations(UN)이 채택한 UN 2030 의제를 통해서 지속가능한 발전(sustainable development)은 전 세계적으로 많은 변화를 이끌어 내고 있다. 도서관계에서도 지속가능한 발전을 지원하기 위한 도서관의 역할에 대해 논의가 계속해서 이어지고 있지만, 이와 관련된 구체적인 방향이 명확하게 설정되지는 않은 실정이다. 이에 본 연구에서는 지속가능한 발전을 지원하기 위한 도서관의 역할 및 기능을 재고찰하고, 이를 위해 도서관이 수행할 수 있는 방안을 정보적, 사회적, 문화적, 환경적 측면에서 논의하였다. 또한 지속가능한 발전을 지원하기 위한 모든 도서관 활동의 중심에 자리 잡고 있는 사서의 역할을 재고찰함으로써 도서관과 사서가 사회의 지속가능한 발전을 수행하기 위한 토대를 마련할 수 있는 방안을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Through the UN 2030 Agenda adopted by the United Nations, sustainable development is bringing about many changes around the world. While discussions continue on the roles of libraries in supporting sustainable development in library communities, specific discussions on this have not been made enough...

주제어

표/그림 (2)

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
도서관은 전통적으로 어떤 역할을 수행하였나? 이로 인해 도서관계는 소장정보자원을 중심으로 한 전통적인 방식을 벗어나 사회의 발전과 유지에 기여하는 사회적 기관으로의 패러다임 전환이라는 기로에 서있다. 하지만 도서관은 전통적으로 사회의 발전을 위한 정보적, 사회적, 문화적 기관으로서의 역할을 수행해 왔다. 따라서 커뮤니티 구성원들이 필요로 하는 정보를 제공하고 커뮤니티의 지속에 공헌해 온 도서관은 인류 및 사회의 발전에 필수적인 기관이라고 할 수 있으며, 이러한 도서관의 근본적인 의미는 사회의 급속한 변화에도 불구하고 앞으로도 변하지 않을 것이다.
‘UN 2030 의제’의 17개 지속가능한 발전 목표 가운데 네 번째 목표에 관해 설명하면? ‘UN 2030 의제’의 17개 지속가능한 발전 목표 가운데 세 가지 목표는 도서관의 사회적 사명과 매우 밀접하게 관련되어 있다. 네 번째 목표(quality education)인 “모든 사람들의 양질의 교육에 대한 동등한 접근을 보장하고 평생학습의 기회를 장려”하는 것은 학교 및 학술 도서관의 근본적인 목적 및 역할과 밀접한 관련이 있다. 즉, 도서관은 모든 사람들을 위한 평등한 교육의 기회를 제공함으로써 지속가능한 발전을 위한 토대를 마련해 주는 것이다(United Nations 2019). 11번째 목표(sustainable cities and communities)는 “모든 도시와 커뮤니티를 포괄적이고 안전하며 탄력적이고 지속가능하도록 만드는 것”으로, 이는 모든 유형의 도서관의 역할과 밀접하게 연관되어 있다(United Nations 2019).
IFLA에서는 지속가능한 발전 목표에 기여하기 위한 도서관의 역할을 어떻게 정리하였나? • 전문직으로서의 사서의 역량 강화를 통해 디지털 정보활용능력 및 ICT를 포함한 모든 사람의 능력을 신장함으로써 정보 접근의 격차를 해소 • 정부, 커뮤니티와 기업이 커뮤니티 구성원들의 정보요구를 명확하게 이해할 수 있도록 지원 • 정부의 정책, 사업 등과 관련된 정보를 제공할 수 있는 네트워크의 구축 • 연구 및 학술 커뮤니티의 중심 역할을 수행 • 세계 문화 및 유산에 대한 접근을 유지하고 제공
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (35)

  1. National Library of Korea. 2017. Sustainable development goals (SDGs) of 'UN 2030 Agenda' and the roles of libraries: IFLA Global Vision Workshop Korea. [online] [cited 2020. 1. 27.] 

  2. Lee, Seungmin and Park, Jong Do. 2019. The role of public libraries as a mediator between social capital and sharing economy. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 53(3): 121-141. 

  3. Aldrich, Rebekkah Smith. 2019. Social cohesion means survival: Sustainability. Library Journal, 144(8): 10-11. 

  4. Carter, T. M. and Schmidt, G. J. 2013. Transforming students through two literacies: The integration of sustainability literacy into information literacy classes. [online] [cited 2019. 11. 3.] 

  5. Chowdhury, G. G. 2013. Sustainability of digital information services. Journal of Documentation, 69(5): 602-622. 

  6. Creimer, Diego. 2018. This net-zero library in Quebec inspires us all. [online] [cited 2020. 1. 4.] 

  7. Datta, Ashes and Chaudhuri, Sabuj Kr. 2018. Transforming towards a sustainable society: A thematic framework based proposal of action plans for Indian libraries, heralding and fostering the change. In Proceedings of 84th IFLA General Conference and Assembly, August 24-30, 2018, Kuala Lumpur, Malaysia. 

  8. Fresnido, Ana Maria B. and Esposo-Betan, Sharon Maria S. 2018. Going green: Sustainable practices in Philippine libraries. [online] [cited 2019. 11. 15.] 

  9. Garrido, M. and Wyber, S. eds. 2019. Development and access to information. International Federation of Library Associations and Institutions: The Hague. [online] [cited 2020. 1. 13.] 

  10. Gouvernement du Quebec. 2006. Sustainable development act. Title I. Governance based on sustainable development. [online] [cited 2020. 1. 15.] 

  11. Hauke, Petra. 2018. From information literacy to green literacy: Training librarians as trainers for sustainability literacy. In Proceedings of 84th IFLA General Conference and Assembly, August 24-30, 2018, Kuala Lumpur, Malaysia. [online] [cited 2019. 12. 10.] 

  12. International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). 2002. Statement on Libraries and Sustainable Development. [online] [cited 2020. 1. 15.] 

  13. International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). 2015. Access and opportunity for all: How libraries contribute to the United Nations 2030 Agenda. [online] [cited 2019. 12. 28.] 

  14. International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). 2015. Access and opportunity for all: How libraries contribute to the United Nations 2030 Agenda. The Hague: IFLA. [online] [cited 2020. 1. 5.] 

  15. International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). 2017. Toolkit: Libraries, development and the United Nations 2030 agenda. [online] [cited 2020. 1. 13.] 

  16. International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). 2018. Our vision, our future: A strong and united library field powering literate, informed and participative societies. IFLA Global Vision Summary Report. [online] [cited 2019. 12. 2.] 

  17. International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). 2020. Library map of the world. [online] [cited 2020. 1. 8.] 

  18. International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) International Advocacy Programme. 2017. Libraries, development and the UN 2030 Agenda. [online] [cited 2020. 1. 14.] 

  19. Imholz, S. and Arns, J. W. 2007. Worth their weight an assessment of the evolving field of library valuation. New York: American Library Associations. 

  20. Jacquet, Amandine. 2016. Aarhus: dumythe a la realite. Plus de 20 ans pour voirDokk1 sortir de terre. Bulletin des bibliotheques de France. [online] [cited 2020. 1. 5.] 

  21. Jones, L. and Wong, E. 2016. More than just a green building: Developing green strategies at the Chinese University of Hong Kong Library. Library Management, 37(6/7): 373-384. 

  22. Li-Soh, Lin and Ni-Lo, Wan. 2013. My Tree House: World's 1st green library for kids. In Proceedings of 79th IFLA General Conference and Assembly, August 17-23, 2013, Singapore. 

  23. Lowenfeld, A. F. 2002. International economic law. Oxford: Oxford University Press. 

  24. Nikitin, Cynthia and Jackson, Josh. 2009. Libraries that matter. Project for public spaces. [online] [cited 2019. 12. 24.] 

  25. Pinto, Leonor Gaspar and Ochoa, Paula. 2017. Public libraries' contribution to sustainable development goals: Gathering evidences and evaluating practices. In Proceedings of 83th IFLA General Conference and Assembly, August 19-25, 2017, Wroclaw, Poland. 

  26. Qutab, S., Ali, Z. F. and Ullah, F. S. 2016. Environmentally Sustainable Library Buildings: Opportunities and Challenges for Asian countries. In Proceedings of 82nd IFLA General Conference and Assembly, August 13-19, 2016, Columbus, Ohio, United States, 1-13. 

  27. Scherer, Jeffrey. 2014. Green libraries promoting sustainable communities. [online] [cited 2020. 1. 14.] 

  28. Scholing, Peter and Britten, Astrid. 2017. Tablet cafes, code hours, preservation, and sustainability in libraries: The Aruba National Library and the UN Agenda 2030: A small island case study from the Caribbean. In Proceedings of 83th IFLA General Conference and Assembly, August 19-25, 2017, Wroclaw, Poland. 

  29. Schopfel, Joachim. 2016. Ecological performance of libraries. Lectures in the January-February Library Review: 50-53. 

  30. Shaffer, G. L. 2018. Creating the sustainable public library: The triple bottom line approach. Exeter: Libraries Unlimited. 

  31. United Cities and Local Governments (UCLG) Committee on Culture. 2018. Culture in the sustainable development goals: A guide for local action. [online] [cited 2019. 12. 18.] 

  32. United Nations (UN). 2019. Sustainable development goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. [online] [cited 2020. 1. 6.] 

  33. United Nations (UN). 2019. Sustainable development goal 11: Make cities inclusive, safe, resilient and sustainable. [online] [cited 2020. 1. 6.] 

  34. United Nations (UN). 2019. Sustainable development goal 16: Promote just, peaceful and inclusive societies. [online] [cited 2020. 1. 6.] 

  35. World Commission on Environment and Development (WCED). 1987. Our Common Future. Oxford: Oxford University Press. [online] [cited 2019. 11. 18.] 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로