최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.10 no.4, 2020년, pp.81 - 88
문명화 (남곡초등학교 병설유치원)
The purpose of this study is to investigate the effects of the job stress and ego-resilience of kindergarten teachers life satisfaction, and to explore ways to improve life satisfaction. 198 public and private kindergarten teachers and childcare center teachers in Gangwon-do were asked to respond by...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
위계적 중다회귀분석을 실시한 결과 유아교사의 직무 스트레스와 삶의 만족도, 자아탄력성의 관계는 무엇인가? | 수집된 자료를 토대로 Pearson의 적률상관관계 분석과 위계적 중다회귀분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 직무스트레스가 높을수록 삶의 만족도는 낮아지며, 자아탄력성이 높을수록 삶의 만족도가 높아지는 유의미한 관계가 나타났다. 특히 직무스트레스의 하위변인인 경제적 영역은 유아교사의 자아탄력성, 삶의 만족도와 유의미한 부적상관이 나타났다. | |
직무스트레스는 무엇인가? | 조직의 특성과 개인 속성이 관여되고 잠재적 스트레스 요인과 개인의 특성 간의 역동적 상호작용이 이루어지는 직무수행과정에서 유아교사가 인적·물적 자극으로 인해 심리적으로 불쾌한 정서를 경험하는 것을 직무스트레스라고 할 수 있다[1]. 유아교사는열악한 근무환경, 업무적 특성, 낮은 사회적 인식과 처우, 교육과 돌봄, 행정업무 등 다양한 역할을 수행하며 직무스트레스가 높아[2], 좌절감과 우울증, 상실감 등으로 이어지며 이것은 유아교육의 질적 하락을 초래한다. | |
유아 교사의 직무스트레스는 어떤 영향을 끼치는가? | 조직의 특성과 개인 속성이 관여되고 잠재적 스트레스 요인과 개인의 특성 간의 역동적 상호작용이 이루어지는 직무수행과정에서 유아교사가 인적·물적 자극으로 인해 심리적으로 불쾌한 정서를 경험하는 것을 직무스트레스라고 할 수 있다[1]. 유아교사는열악한 근무환경, 업무적 특성, 낮은 사회적 인식과 처우, 교육과 돌봄, 행정업무 등 다양한 역할을 수행하며 직무스트레스가 높아[2], 좌절감과 우울증, 상실감 등으로 이어지며 이것은 유아교육의 질적 하락을 초래한다. 교육기관 상담자의 직무스트레스가 삶의 만족에 직접적인 영향을 미쳐 직무스트레스가 높아질수록 삶의 만족도가 낮아질 가능성이 있음을 보고한 연구[3], 직무만족도는 직무 스트레스와 부적상관이 있음을 보고한 연구[4] 등에서 유아교사의 직무스트레스와 관련된 연구의 필요성이 강조되고 있다. |
C. Kyriacou. (1989). The nature and prevalence of teacher stress. In M. cole., & S. Walker (Eds.), teaching and stress(pp.27-33). Milton Keynes: Open University Press.
H. Y. Hang, M. J. Lim & J. h. Tak. (2012). A study of the strategies used to reduce teachers' work-related stress in employer-supported child care centers. 32(2), 211-240. DOI : 10.18023/kjece.2012.32.2.010
S. Y. Cho. (2003). Child Care Center Teacher's Work Stress and Personality Type by Egogram. The Journal of Korea Child Care and Education, 35, 1-22.
J. S. Oh. (2013). Police stress and Life Satisfaction. Police Welfare Studies, 1(1), 87-107.
A. S. Masten, K. M. Best & N. Garmezy. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcom adversity. Development and Psychopathology, 2(4), 425-444. DOI : 10.1017/S0954579400005812
S. Y. Park & Y. S. Jung. (2010). Moderating Effects of Ego-Resilience and Social Support in Relations among Academic Achieve Pressure, Perceived Academic Stress and Internalization Problems in Boys and Girls. The Korean Journal of Developmental Psychology, 23(1). 17-32.
H. W. Chung & O. H. Lee. (2011). The influence of job stress, ego-resiliency and social support on job satisfaction among beginning and experienced preschool teachers. Korean Journal of Early Childhood Education, 31(3), 31-53.
S. Kang & K. H. Lyu. (2019). The Life satisfaction and Ego-Resilience in Primary School Entrants: A test of school adjustment's mediation effects. Journal of Convergence for information Technology, 9(11), 149-158. DOI : 10.22156/CS4SMB.2019.9.11.149
https://m.news.naver.com/read.nhn?modeLSD& midsec&sid1102&oid421&aid0004462024.
S. Lyubomirsky. (2007). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. New York: Penguin Group.
E. K. Lee, E. M. Suh, Thai Chu, H. S. Kim & D. K. Sherman. (2009). Is Emotion Suppression that Bad? Comparing the Emotion Suppression and Subjective Well-being Link in Two Cultures. Korean Journal of Social and Personality Psychology, 23(1), 136-146. DOI : 10.21193/kjspp.2009.23.1.008
A. Campbell, P. E. Converse & W. L. Rodgers. (1976). The quality of American life. New York: Russell Sage Foundation.
E. Diener & E. Suh. (1997). Measuring quality of life: Economic, social, and subjective indicators. Social Indicators Research, 40(1-2), 189-216.
U. Schimmack, P. Radhakrishnan, S. Oishi, V. Dzokoto & S. Ahadi. (2002). Culture, Personlity, and Subjective well-being: Integrating process models of life satisfaction. Journal of personality and Social Psychology, 82(4), 1313-1329. DOI : 10.1037/0022-3514.82.4.582
P. Hills & M. Argyle. (2001). Happiness, introversion-extraversion and happy introverts. Personality and Individual Differences, 30(4), 595-608. DOI : 10.1016/S0191-8869(00)00058-1
The Ministry of Education. (2019). 2019 Revised Kindergarten Curriculum.
M. S. KIM. (2015). The Moderating Effect of Social Support on the Relationship between Job Satisfaction and Job Stress of Early Childhood Teachers. Master's thesis of the Graduate School of Education Jeonbuk National University, Jeonju.
M. H. Cho & K. H. Cha. (1998). International comparison of quality of life. Seoul: Jipmoondang.
K. H. Cha. (2004). Relationships between subjective wellbeing and psychological well-being among Korean and American college students. Korean journal of youth studies, 11(3), 321-338.
J. H. Choi. (2008). Effects of emotional intelligence and ego-resilience on adjustment to college life. The Graduate School Yonsei University, Seoul.
M. H. Moon. (2020). The Structural Relationship among perceived social support, teacher efficacy, ego-resilience, and job satisfaction in kindergarten teachers. Doctoral dissertation. Kangwon National University, Chuncheon.
K. H. Lee, M. J. Ju, H. Y. Lee. (2011). The Effect of Teacher Efficacy and Social Support on Kindergarten Teachers' Burnout: A Structural Equation Modeling Analysis. The Journal of Vocational Education Research, 30(1), 97-111.
Y. A. Yoo. (2018). The relationship between stress and life satisfaction of adolescents with family resilience and ego-resilience as the paremeter. Master's thesis of the Graduate School of Education DanKook University, Yongin.
J. K. H. (2014). A Study on the Role of Job for Happiness. Journal of Happiness And Affluence Studies, 3(2), 1-15.
Y. K. Jung. (2017). A qualitative study on burnout and vitality of early childhood teachers. The Journal of Early Childhood Education and care, 12(2), 83-103.
J. S. Choi. (2017). The effects of beginning child care teacher's communication competence, ego-resilience and motivation for choosing the teaching profession on job stress. Master's thesis of the Graduate School of Education KyungHee University, Seoul.
B. Y. Choi. (2013). Relation of Motivation for Selecting Career of Academic Profession and Dedication as Middle School Teacher. Master's thesis of the Graduate School of Education Pusan National University, Busan.
E. Y. Jang. (2003). The Relationship between The elementary School teacher's work stress and Personal Characteristics and Work satisfaction. Master's thesis of the Graduate School of Yonsei University, Seoul.
M. L. Kim. (2016). A Study on the Influence of Ego-Resiliency and Teacher Efficacy on Organizational Commitment of Child Care Teacher. Graduate School of Seonam University, Namwon.
S. H. Bae, Y. H. Kim, S. Y. Han. (2014). Effects of job stress, ego-resilience and burnout on teacher's turnover intention. Journal of Early Childhood Education & Educare Welfare, 18(1), 233-258.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.