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NTIS 바로가기CHNR : Child health nursing research, v.26 no.2, 2020년, pp.154 - 163
현명선 (아주대학교 간호대학.간호과학연구소) , 윤미경 (경기도 정신건강복지센터) , 채선미 (서울대학교 간호대학.간호과학연구소) , 오희영 (경기도 정신건강복지센터) , 정선미 (우리들의 정서상담센터)
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effects of a positive psychology-based mental health promotion program for high school students. Methods: This study used a randomized control group pretest-posttest design. A total of 47 high school students participated from two high school...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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우리나라 청소년의 정신건강문제가 심각함을 알 수 있는 온라인조사는? | 특히, 우리나라의 청소년은 입시 위주의 교육 환경으로 스트레스를 받고, 이로 인해 공격적인 혹은 충동적인 행동을 하거나 무기력한 학교생활을 하는 것이 문제로 지적된 바 있다[1]. 2018년 우리나라 청소년건강행태 온라인조사[3]에 의하면, 청소년의 10명 중 4명은 스트레스와 우울감을 경험하고 있는 것으로 보고되었고, 자살 생각은 13.3%, 자살 계획은 4.4%, 자살 시도는 3.1%가 경험하였다고 보고되었다. 이에 우리나라 청소년의 정신건강문제가 심각하므로 이들의 정신건강증진을 위한 중재가 필요하다. | |
우리나라의 청소년의 문제로 지적된 것은 무엇인가? | 청소년기는 자기비판이나 자존감의 저하 등이 나타나며, 부모와의 갈등, 또래관계, 학업이나 진로 등에 관한 스트레스가 많은 시기이다[2]. 특히, 우리나라의 청소년은 입시 위주의 교육 환경으로 스트레스를 받고, 이로 인해 공격적인 혹은 충동적인 행동을 하거나 무기력한 학교생활을 하는 것이 문제로 지적된 바 있다[1]. 2018년 우리나라 청소년건강행태 온라인조사[3]에 의하면, 청소년의 10명 중 4명은 스트레스와 우울감을 경험하고 있는 것으로 보고되었고, 자살 생각은 13. | |
청소년기에는 어떤 것에 관한 스트레스가 많은 시기인가? | 청소년기는 아동에서 성인으로 성장하는 과도기로 발달적 불균형으로 인한 혼란과 심리적인 긴장을 경험하는 시기이다[1]. 청소년기는 자기비판이나 자존감의 저하 등이 나타나며, 부모와의 갈등, 또래관계, 학업이나 진로 등에 관한 스트레스가 많은 시기이다[2]. 특히, 우리나라의 청소년은 입시 위주의 교육 환경으로 스트레스를 받고, 이로 인해 공격적인 혹은 충동적인 행동을 하거나 무기력한 학교생활을 하는 것이 문제로 지적된 바 있다[1]. |
1 Park YS Effect of self-leadership program on the psychological well-being of high school students Korean Journal of Youth Studies 2013 20 1 1 24
2 Choi I Effects of maternal parenting behavior on early adolescents' depression according to sex: Moderating effects of social support and negative emotional experience Korean Journal of Youth Studies 2012 19 1 135 160
3 Korea Centers for Disease Control and Prevention 14th Adolescent health status online survey statistics [Internet] Cheongju Korea Centers for Disease Control and Prevention 2018 [cited 2019 August 22]. Available from: http://www.cdc.go.kr/yhs/home.jsp
4 Seligman ME Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment 1st ed New York Simon and Schuster, Inc 2002 45 60
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11 Hong JY Kim JN The effect of group art therapy by positive psychology on self-efficacy, depression, and emotional stability of middle school students in foster home Korean Journal of Art Therapy 2013 20 2 409 430 10.35594/kata.2013.20.2.008
12 Yoo EY Son CN Effects of positive psychotherapy program on happiness, optimism, hopelessness, and depression of the depression-prone adolescent The Korean Journal of Health Psychology 2013 18 4 669 685
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