$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

그림자 원리에 대한 초등 과학 수업 지도안 분석 - 시각적 표상의 유형과 인지 과정을 중심으로 -
Analysis of Elementary Science Lesson Plans on Shadow Principle - Focusing on the Types and Cognitive Processes of Visual Representations - 원문보기

초등과학교육 = Journal of Korean elementary science education, v.39 no.1, 2020년, pp.26 - 39  

윤혜경 (춘천교육대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Visual Representation Competence Taxonomy (VRC-T) was developed in previous study(Yoon, 2018) to provide a framework conducive to assess visual representation competence and to devise appropriate educational activities for it. This study is an extension of the previous study. It aimed to explore the...

주제어

표/그림 (12)

참고문헌 (19)

  1. Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airiasian, W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J. & Wittrock, M. C. (2001). A taxonomy for learning, teaching and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives: Abridged edition. New York: Longman. 

  2. Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives. Handbook I: Cognitive domain. New York: David McKay Company. 

  3. Churches, A. (2010). Bloom's digital taxonomy. Retrieved from http://burtonslifelearning.pbworks.com/f/BloomDigitalTaxonomy2001.pdf 

  4. Coleman, M. & Smolkin L. (2011). Elementary teachers' use of graphical representations in science teaching. Journal of Science Teacher Education, 22(7), 613-643. 

  5. Cook, M. (2011). Teachers' use of visual representations in the science classroom. Science Education International, 22(3), 175-184. 

  6. Eilam, B. & Gilbert, J. K. (2014). The significance of visual representations in the teaching of science. In Science teachers' use of visual representations (pp. 3-28). Springer International Publishing. 

  7. Kim, O.-N. (2006). The comparative analysis of educational taxonomies in cognitive domain. The Korea Educational Review, 12(2), 165-189. 

  8. Liu, Y., Won, M. & Treagust, D. F. (2014). Secondary biology teachers' use of different types of diagrams for different purposes. In Science teachers' use of visual representations (pp. 103-121). Springer International Publishing. 

  9. Ministry of Education. (2015). 2015 revised curriculum: Science. Seoul: Ministry of Education. 

  10. Ozcelik, A. T. & McDonald, S. P. (2013). Preservice science teachers' uses of inscriptions in science teaching. Journal of Science Teacher Education, 24(7), 1103-1132. 

  11. Parnafes, O. & Trachtenberg-Maslaton, R. (2014). Transformed instruction: Teaching in a student-generated representations learning environment. In Science teachers' use of visual representations (pp. 271-290). Springer International Publishing. 

  12. Scheid, T., Mueller, A., Hettmannsperger, R. & Schnotz, W. (2013). Fostering the understanding of scientific experiments and phenomena through representational analysis tasks. In Constantinou, C. P., Papadouris, N. & Hadjigeorgiou, A. (eds), The Proceedings of 2013 European Science Education Research Association (pp. 102-108). Cyprus, Nicosia. 

  13. Scott, P. H., Mortimer, E. F. & Aguiar, O. G. (2006). The tension between authoritative and dialogic discourse: A fundamental characteristic of meaning making interactions in high school science lessons. Science Education, 90(4), 605-631. 

  14. Tytler, R., Prain, V., Aranda, G., Ferguson, J. & Gorur, R. (2019). Drawing to reason and learn in science. Journal of Research in Science Teaching, 57(2), 209-231. 

  15. Tytler, R., Prain, V., Hubber, P. & Waldrip, B. (2013). Constructing representations to learn in science. Sense publisher: Rotterdam. 

  16. Yoon, H.-G. (2018). Development and validation of visual representation competence taxonomy. Journal of the Korean Association for Science Education, 38(2), 161-170. 

  17. Yoon, H.-G. (2019). Analysis of elementary school students' visual representation competence for shadow phenomenon. Journal of the Korean Association for Science Education, 39(2), 295-305. 

  18. Yoon, H.-G., Jo, K. & Jho, H. (2017). Secondary teachers' perception about and actual use of visual representations in the teaching of electromagnetism. Journal of the Korean Association for Science Education, 37(2), 253-262. 

  19. Yoon, H.-G. & Park, J. (2018). Elementary school teachers' use of visual representations and their perceptions of the functions of visual representations. Journal of Korean Elementary Science Education, 37(2), 219-231. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로