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[국내논문] 구매 목적에 따른 초콜릿 선택속성에 관한 연구 - 본인선물과 타인선물 중심으로 -
A Study on the Choice Attribute of Chocolate according to the Purchasing Purpose - Focused on Self-gift and Interpersonal Gift - 원문보기

韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, v.35 no.2, 2020년, pp.167 - 172  

전도현 (서영대학교 호텔조리제빵과) ,  김선희 (세종대학교 조리외식경영학과) ,  전현모 (동국대학교 경주캠퍼스 호텔관광외식경영학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted to identify the choice attributes in the purchase of chocolate and to identify differences between the choices, by considering the purpose of purchase being self-gift or interpersonal gift. The preferred optional attributes considered and assessed were capacity, package, pro...

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문제 정의

  • 이처럼 구매 목적에 관한 선행연구에 따르면 구매 목적에 따른 선택 속성은 차이가 있는 것으로 조사되었고, 초콜릿 선물 구매 시에도 본인선물과 타인선물을 위한 선택에 차이가 있을 것으로 사료된다. 따라서 본 연구에서는 초콜릿 구매 시 선호하는 선택속성을 규명할 것이며 이러한 검증 결과를 바탕으로 구매목적에 따른 본인선물과 타인선물의 집단 간 차이를 검증하고자 한다. 초콜릿 선택속성과 구매목적에 따른 차이를 검증함으로써 본인선물과 타인선물 소비자의 구매 니즈를 파악하는데 도움이 될 수 있으며, 이를 통해 제조업이 제품 생산과 마케터들이 나아가야 할 방향을 제시할 수 있을 것이다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
본인선물과 타인선물을 위한 선택에 차이는 어떻게 나타나는가? 2014; Liang 2018). 본인선물과 타인선물의 구매 시 의사결정에 대한 차이를 비교한 연구에서 타인선물은 브랜드가 높고 낮은 랭킹을 가지는 선물을 선호하였고, 본인이 사용하는 제품은 낮은 지위의 브랜드에 높은 랭킹을 가지는 제품을 선호하였다(Kim & Park 2015).
디저트시장에서 선물을 위한 디저트 상품을 제공하게 된 배경은? 최근 20~30 매력 컨슈머의 자아심리 추구를 충족하는 셀프 기프팅(self-gifting)과 소소한 행복감을 추구하는 ‘소확행’ 소비가 일상화되고 디저트 소비는 '먹기 놀이’와 ‘경험 수집’ SNS 통해 다양한 경험을 공유하는 것으로부터 다양한 소비경험을 통해 디저트 산업규모는 증가하고 있는 추세이다(Korea Agro-Fisheries & Food Trade Corporation 2016). 디저트는 식후에 간단하게 제공되는 음식이지만 소비자들의 긍정적 경험 욕구 충족이 활성화되면서(Yu & Lee 2015) 디저트 시장에서는 간편한 제품 선호 확산과 포장 외식 소비 증가로(Park & Cho 2019) 본인 선물과 타인선물을 위한 다양한 선물 컨셉의 제품을 선보이고 있다(Lee 2017).
디저트 산업규모가 증가하게 된 배경은? 개인의 건강과 안녕, 자신의 가치를 빛내 주는 개인주의 소비 경향이 강해지면서(Moon 2005) 외식산업에서는 다양한 변화가 나타나고 있다. 최근 20~30 매력 컨슈머의 자아심리 추구를 충족하는 셀프 기프팅(self-gifting)과 소소한 행복감을 추구하는 ‘소확행’ 소비가 일상화되고 디저트 소비는 '먹기 놀이’와 ‘경험 수집’ SNS 통해 다양한 경험을 공유하는 것으로부터 다양한 소비경험을 통해 디저트 산업규모는 증가하고 있는 추세이다(Korea Agro-Fisheries & Food Trade Corporation 2016). 디저트는 식후에 간단하게 제공되는 음식이지만 소비자들의 긍정적 경험 욕구 충족이 활성화되면서(Yu & Lee 2015) 디저트 시장에서는 간편한 제품 선호 확산과 포장 외식 소비 증가로(Park & Cho 2019) 본인 선물과 타인선물을 위한 다양한 선물 컨셉의 제품을 선보이고 있다(Lee 2017).
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참고문헌 (23)

  1. Baskin E, Wakslak CJ, Trope Y, Novemsky N. 2014. Why feasibility matters more to gift receivers than to givers: a construal-level approach to gift giving. J. Consum. Res., 41(1):169-182 

  2. Kang SH, Lee YM. 2013. Menstruation and the variability of food intake in female college students. Korean J. commun. Nutrit., 18(6):577-587 

  3. Kang YH, Kim JH. 2018. A study on consumers preferences according to the role of gift giving: focused on regulatory mode. J. Consum. Studies, 29(3):1-16 

  4. Kim DY, Park SB. 2015. Category vs. ranking effect: influence of construal level on the decision making difference between gift giving and self use. J. Consum. Studies, 26(5):23-49 

  5. Kim HS, Lee WS, Cho WC. 2013. Study on importance and preference of female university students for bakery products. Foodservice Indus. J., 9(1):111-125 

  6. Kim SH, Jeon HM. 2018a. Consumer behavior on the purchase intention of luxury chocolate: moderating effects of gender. J. Foodservice Manag. Soc. Korea, 21(5):97-120 

  7. Kim SH, Jeon HM. 2018b. The effect of chocolate consumption motivation on satisfaction and repurchase intention: focusing on hedonic and functional motive. J. Foodservice Manag. Soc. Korea, 21(3):97-120 

  8. Kim SH, Lee AJ. 2016. A study of an analysis of perceived gift values of luxury chocolate and the relevant relationship between repurchase intention. J. Hosp. Tour. Studies, 18(4):248-266 

  9. Kim SH, Lee AJ. 2017. The effect that chocolate food choice motive influences on a purchasing intention and the moderating effect of purchasing purpose: focused on manufacturer brands chocolate. Foodservice Indus. J., 13(4):47-63 

  10. Kim YI, Nam JH.2015. A study on market segmentation by the selection attribute of dessert cafe. J. Hosp. Tour. Studies, 17(5):188-203 

  11. Korea Agro-Fisheries & Food Trade Corporation. 2016. 2016 Processed Food Market Status Chocolate Market 

  12. Kuikka A, Laukkanen, T. 2012. Brand loyalty and the role of hedonic value. J. Product & Brand Manag., 21(7):529-537 

  13. Lee YS. 2017. Dessert consumption as leisure: hanging out at dessert cafes. Instit. Cross-Cult. Studies, 23(1):165-218 

  14. Liang XY. 2018. The effect of social distance on purchasing intermediation: based on the effect of adjusting product attribute. Department of Advertising and Public Relations, Graduate School, Silla University 

  15. Luomala HT, Laaksonen M. 1999. A qualitative exploration of mood-regulatory self-gift behaviors. J. Economic Psy., 20(2):147-182 

  16. Mick DG, DeMoss M. 1990. Self-gifts: phenomenological insights from four contexts. J. Consum. Res., 17(3):322-332 

  17. Ministry of Agriculture Food and Rural Affairs. 2016. A survey on the domestic and foreign dessert food market in 2016 

  18. Moon KM. 2005. Captivate self-centered consumerism. LG Economic Researcher 

  19. Park JY, Cho SG. 2019. The effects of franchise bakery employees' protean career on job satisfaction and turnover intention. Culinary Sci. Hosp. Res., 25(3):164-172 

  20. Woo SK, Seol SC, Jung SG. 2013. Effects of place of origin and brand awareness on purchase intention-centered on the moderating effect of the purchase purpose. J. Consump. Cult., 16(3):99-117 

  21. You IS, Lee DM. 2019. Study of how the relationship and type of receiver influence the preference on brand benefit and package design. J. Consum. Studies, 30(1):21-42 

  22. Youn SH. 2016. World Chocolate Industry Trends. 189:117-139 

  23. Yu GB, Lee HM. 2015. The impact of store consumer image congruity on experiential value and store loyalty: focusing on leisure dining consumers. J. Chann. Retail., 20(2):139-159 

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