최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.10 no.5, 2020년, pp.101 - 110
In this study, the effect of field practice on the career exploration of college students was analyzed and the effect of adjusting the psychological variable, enterprising, was tested. To this end, the survey was conducted on university students who participated in the field practice. An analysis of...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
대학생의 현장실습교육은 무엇인가? | 대학생의 현장실습교육(이하 현장실습)은 대학과 실습기관이 공동으로 참여하는 수업으로 실습기관에서 실무교육을 실시하고 이를 통해 학점을 부여하는 산학협력 교육과정이다. 현장실습은 운영 시점과 기간에 따라 학기제(1학기·2학기), 계절제(하계·동계 계절학기) 현장실습으로 운영되며 학생들이 재학기간 중 실습에 참여할 수 있도록 구성되어 있다[1]. | |
현장실습교육이 대학생의 진로탐색에 미치는 영향을 분석하고 심리적 변인인 진취성의 조절효과를 검정한 결과는? | 이를 위해 현장실습에 참여한 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 193개의 데이터를 분석한 결과 현장실습의 실효성과 기관적합성은 진로탐색 역량을 높여주는 요인으로 나타났다. 또한, 개인의 진취성은 조절변수로서 실습실효성과 기관적합성이 진로탐색 역량에 미치는 영향을 강화시키는 요인으로 분석되었다. 따라서 현장실습은 대학생의 진로탐색에 도움을 주는 교육프로그램으로 검증되었으며, 진취성과 같은 심리적 특성은 진로역량에 작용할 수 있는 요인으로 입증되었다. 대학은 양질의 실습기관 발굴하여 올바른 현장실습 교육을 유지해야 하며, 진로 관련 심리적 역량을 향상시킬 수 있는 사전교육 프로그램을 마련할 필요가 있다. | |
현장실습은 어떻게 운영되는가? | 대학생의 현장실습교육(이하 현장실습)은 대학과 실습기관이 공동으로 참여하는 수업으로 실습기관에서 실무교육을 실시하고 이를 통해 학점을 부여하는 산학협력 교육과정이다. 현장실습은 운영 시점과 기간에 따라 학기제(1학기·2학기), 계절제(하계·동계 계절학기) 현장실습으로 운영되며 학생들이 재학기간 중 실습에 참여할 수 있도록 구성되어 있다[1]. |
The National Law Information Center. Regulations on college student field practice. Ministry of Education notice. No. 2016-89. http://www.law.go.kr
Ministry of Education. (2017). College Field Practice Manual: Guide for school practitioners on college field practice, Ministry of Education Sejong : Ministry of Education.
The National Law Information Center. Industrial Education Enhancement and Industry-academia-research Coperation Promotion Act. Act No. 15041. http://www.law.go.kr
The National Law Information Center. Higher Education Act. Act No. 15948. http://www.law.go.kr
The National Law Information Center. Private School Act. Act No. 16439. http://www.law.go.kr
J. W. Yu & Y. H. Song. (2017). Comparing Latent Means on Job Competencies, Career Resilience, Career Insight, and Career Identity of Groups with and Without Field Experience. The Journal of Career Education Research, 30(1), 181-200. DOI : 10.32341/JCER.2017.03.30.1.181
M. N. Lee & J. W. Yu. (2019). The Effect of Field Experience on Job Competency and Career Insight for Students in a College of Natural Sciences. The Journal of Career Education Research, 32(1), 99-118. DOI : 10.32341/JCER.2019.03.32.1.99
H. J. Cho. (2010). The Effect of Participation and Type of Field Practice Program on Career Development Readiness and Ego-Identity. Korean Journal of Youth Studies, 17(7), 47-76.
J. Y. Moon & K. S. Jung. (2018). The Effect of Internship Satisfaction Rates and Social Support on Employment Strategies of College Students : The Mediating Effect of Career Decision Self-efficacy. Korean Journal of Youth Studies, 25(1), 365-389. DOI : 10.21509/KJYS.2018.01.25.1.365
K. O, Son. (2011). The Effect of Career Barrier and Career Decision-Making Self-Efficacy on Career Decision Level Perceived by Junior College Students. Journal of Korean Higher Vocational Education Association, 12(1), 1-15.
H. B. Park & E. R. Son. (2019). Relationship Between Psychological Career Barriers and Career Involvement Behavior in College Students -Focusing on Mediating effects of Career Adaptability and Career decision Self-efficacy. Korean Journal of Youth Studies, 26(8), 157-182. DOI : 10.21509/KJYS.2019.08.26.8.157
Korean Statistical Information Service. Field Practice operation status. Korean Statistical Information Service. http://kosis.kr
Korea Association for ICT Promotion. ICT Credit Link Project Internship. Korea Association for ICT Promotion. http://internnet.hanium.or.kr
Korea Institute for Advancement of Technology. Major Activities. Korea Institute for Advancement of Technology. http://kiat.or.kr
Ministry of Employment and Labor, Work experience. Small Business Visit Program. Ministry of Employment and Labor. https://www.work.go.kr/experi
Ministry of Employment and Labor. (2018). Employment and Labor White Paper. Sejong : Ministry of Employment and Labor.
Ministry of Employment and Labor. (2016). Quality work experience expansion plan. Sejong : Ministry of Employment and Labor.
J. I. Kim & H. Y. Ga. (2019). The Effect of Psychological Independence of College Students on the Entrepreneurial Intention - Mediating Effect of Entrepreneurship and Moderating Effect of Sex. The Journal of the Korea Contents Association, 19(1), 430-444.
M. J. Baek, M. S. Park & K. A. Kwon. (2017). A Study on the Effect of Entrepreneurship Upon the Career Decision-Making Self-Efficacy and Career Maturity of the Entrepreneurial Gifted and General students. Journal of Gifted/Talented Education, 27(3), 431-449.
T. E. Ahn & J. H. Park. (2018). The Effect of Entrepreneurship Education on the Career Path of University Students. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 13(2), 177-192.
J. E. Jung & C. Y. Jung. (2017). The Development of the Career Competencies Scale for Undergraduate Students. Journal ofAgricultural Education and Human Resource Development, 49(3), 91-111.
R. M. Baron & D. A. Kenny. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
M. N. Lee & J. W. Yu. (2019). The Effect of Field Experience on Job Competency and Career Insight for Students in a College of Natural Sciences. The Journal of Career Education Research, 32(1), 99-118. DOI : 10.32341/JCER.2019.03.32.1.99
H. J. Cho. (2010). The Effect of Participation and Type of Field Practice Program on Career Development Readiness and Ego-Identity. Korean Journal of Youth Studies, 17(7), 47-76.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.