최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.18 no.6, 2020년, pp.287 - 295
This study defined the characteristics of micro-learning emerging by mobile learning and micro-contents in the e-learning field, and analyzed the satisfaction of application, to see if micro-learning could become a new learning type in the future. To this end, the characteristics of micro-learning w...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
마이크로러닝이 급변하는 지식정보화시대에 적절한 대응과 적응을 위해서 필요한 생산적인 학습 도구에 해당하는 이유는 무엇인가? | 급변하는 지식정보화시대에 적절한 대응과 적응을 위해서는 생산적인 학습 도구가 필요한데, 마이크로러닝이 이에 해당한다. 모바일과 같은 디지털 기기의 접근성을 활용하여 핵심 주제를 가진 에피소드 또는 클립의 콘텐츠를 제공할 수 있기 때문이다[8]. 시간과 장소에 제한되지 않는다는 점에서 이러닝과 유사하게 보이나, 짧은 콘텐츠와 학습자 요구에 따른 콘텐츠의 재구성, 모바일 기기의 활용에 있어서 시간과 장소의 제약을 최소화할 수 있다는 점에서 차이를 보인다[9]. | |
이러닝과 마이크로러닝은 어떤 점에서 차이가 있는가? | 모바일과 같은 디지털 기기의 접근성을 활용하여 핵심 주제를 가진 에피소드 또는 클립의 콘텐츠를 제공할 수 있기 때문이다[8]. 시간과 장소에 제한되지 않는다는 점에서 이러닝과 유사하게 보이나, 짧은 콘텐츠와 학습자 요구에 따른 콘텐츠의 재구성, 모바일 기기의 활용에 있어서 시간과 장소의 제약을 최소화할 수 있다는 점에서 차이를 보인다[9]. | |
마이크로러닝에 관한 선행연구와 연구자의 조작적 정의를 통해 구분한 마이크로러닝의 특성은 무엇인가? | 첫째는 마이크로러닝이 짧은 강의로 이루어진다고 하여도 강의내용이 충분해야 한다. 둘째는 학습 내용이나 콘텐츠에 학습자가 쉽게 접근할 수 있어야 한다는 것이고, 셋째는 마이크로러닝의 기본 개념인 모바일 접근성이 편리해야 한다는 것이다. 넷째와 다섯 번째는 마이크로러닝 역시 이러닝의 또 다른 학습 방법이므로 학습에서 주요한 상호작용의 편리성과 동기부여의 활용이 필요할 것이다. |
H. J. Jung. (2019). Design and Implementation of Micro-Learning for corporate education. Journal of Digital Contents Society, 20(9), 1771-1780. DOI : 10.9728/DCS.2019.20.9.1771
T. Hug. (2005). Micro learning and narration. fourth Media Transition conference, 6-8.
M. Kerres. (2012). Microlearning as a challenge for instructional design. Didactics of microlearning: Concepts, discourses and examples, 98-109.
S. Y. Yi. (2009). A Study on The Way of Informal Learning at Corporate Workplace. The Korean Journal of Human Resource Development, 11(1), 1-51. DOI : http://doi.org/10.18211/kjhrdq.2009.11.1.001
B. H. Aitchanov, A. B. Satabaldiyev, K. N. Latuta. (2013). Application of Microlearning technique and Twitter for education purpose. Journal of Physics: Conference Series, 423, 1-4. DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/423/1/012044
J. Kusher. (2017). Digital Micro-learning in the Entrepreneurship Classroom. Business Education, 16-19.
I. S. Jung & S. W. Choi. (1998). Open and Distance Education and New Information Technology, Journal of Educational Technology, 14(1), 163-186. DOI : 10.17232/KSET.14.1.163
G. Y. Lee. (2019). Focusing on Perceived Attributes of Innovation and Needs of Content, Technology, and Operation. Master's thesis. Korea National University of Education, Chung-cheong bukdo.
Theo Hug. (2005). Micro learning and narration. fourth Media in Transition conference, 6-8.
Salas, A. (2017). Microlearning: What It Is Not and What It Should Be. Learning Solutions https://www.learningsolutionsmag.com/articles/2255/microlearning-what-it-is-not-and-what-it-should-be
H. J. Kim, S. J. Lee & J. I. Kim. (2011). The Study on Influential Factors upon Learning Achievement and its Reuse of e-Learning in University. The Journal of internet electronic commerce research, 11(1), 201-228.
W. DeLone & E. McLean. (2003). The DeLone and McLean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update, Journal of Management Information Systems. 19(4), 9-30. DOI: 10.1080/07421222.2003.11045748
H. J. Lee & K. S. Park. (2009). A Strategy of Learner-Centered Usability Evaluation for Quality Management in e-Learning Contents Development. Journal of Korean Association for Educational Information and Media, 15(3), 63-88.
H. S. Han (2005). A Study on the Evaluation Model and Methodology for the Improvement of SW Usability. Seoul : KIPA.
D. W. Johnson. & R. T. Johnson. (1975). Learning together and alone:Cooperation, competition, and individualization. Englewood Cliffs, NJ:Prentice-Hall.
J. Reeve. (2009). Why teachers adopt a controlling motivating style toward students and how they can become more autonomy supportive. Educational psychologist, 44, 159-175. DOI : https://doi.org/10.1080/00461520903028990
Y. Liu & I. J. Shrun. (2002). What is interactivity and is it aiways such a good thing? implications of definition, person, and situation for the influence of interactivity on advertising effectiveness. Journal of advertising, 31(4), 53-64. DOI : 10.1080/00913367.2002.10673685
Moore, M. G.(1993). Three types of interaction. In K. Harry, J. Mangus, & D. Keegan (Eds.), Distance education: New perspectives, New York: Routledge, 19-24.
K. K. Yoon. (2009). Effects of teacher's feedback and learner's cognitive style on learning motivation in a Simulation learning environments. Master's thesis. Korea National University of Education, Chung-cheong bukdo.
T. I. Han (2006). "e-Learning u-Learning", Korean German Industrial Park Co.,Ltd.,.
T. I. Han, (2014). "IT Convergence and Creative e-learning", episteme.
. H. Park, I. O. Kim, S. M. Jung, K. S. Song & J. B. Kim. (2008). Enhancing e-Learning Interactivity via Emotion Recognition Computing Technology, The Journal of Korean association of computer education, 11(2), 89-98.
J. H. Baek & Y. S. Kim. (2004). Design and Implementation of e-SRM System Supporting Individual Adjusting Feedback in Web-based Learning Environment, Journal of The Korean Association of information Education, 8(3), 307-317.
T. I. Han. (2015). A Study on the Standard Policy for the Development Cost of Media Convergence e-Learning Contents. Jornal of Digital Convergence, 13(7), 47-55.
H. M. Park, C. S. Oh., C. S. Yum. (2011). An Empirical Study on the Factors Influencing Student Satisfaction of e-Learning. The Journal of Korean Institute of Information Technology, 9(7), 143-152.
C. Redecker. (2009). Review of learning 2.0 practices: Study on the impact of Web 2.0 innovations on education and training in Europe. JRC Scientific and Technical Report. DOI: 10.2791/33043
J. Y. Lee. (2006). A Study of Factors Influencing Learners' Participation and Satisfaction in Online Courses. Andragogy Today : International Journal of Adult & Continuing Education, 9(4), 27-61.
J. Y. Lee & E. J. Lee. (2010). Influence Analysis of System, Information and Service Qualities on Learner Satisfaction in University e-Learning. Journal of educational studies, 41(3), 119-147.
S. J. Shim. (2011). A Study on the Measuring Satisfaction and Activation Methods of e-Learning. Journal of KECRA, 12(4), 73-91.
T. I. Han. (2015). A Study on the Technical Evaluation of the Quality Certification for e-Learning Contents, Jornal of Digital Convergence, 13(1), 49-66.
B. H. Lee. (2005). Study on the application process of discourse pattern to improve efficiency of mathematics class for children with mathematics learning difficultiess:utilizing constructivism-based interaction. Doctoral dissertation. Dankook University, Seoul.
C. W. Moo &, J. H. Kim. (2011). Interaction and Flow as the Antecedents of e-Learner Satisfaction. The Journal of Korean association of computer education, 14(3), 63-72.
B. W. Yoon. (2004). (An)empirical study on the factors associated with user's satisfaction of e-learning. Doctoral dissertation. Myong-ji University. Seoul.
S. M. Kim. (2014). Factor Analysis of Online Classes which Effects upon the Police Candidates's Success or failure of the test. Master's thesis. Korea National Open University, Seoul.
ATD TK. (2018). Microlearning: Bite- Sized Content. Alexandria. VA: ATD Press.
J. P. Hong. (2018). Development of Microlearning Content for Critical Path Method in Project Scheduling. Master's thesis. Korea National Open University, Seoul.
A. Fox. (2016, April). Microlearning for Effective Performance Management. Talent Development magazine, 116-117.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.