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A Study on the User Acceptance Model of Artificial Intelligence Music Based on UTAUT 원문보기

韓國컴퓨터情報學會論文誌 = Journal of the Korea Society of Computer and Information, v.25 no.6, 2020년, pp.25 - 33  

Zhang, Weiwei (Dept. of Vocal Performance Music Conservatory, Anshan Normal University)

초록
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본 연구는 정보 기술 수용 모델(UTAUT)을 사용하여 이 모형은 중국 내 적용성을 검증하였으며, 중국 시장의 실태에 따라 UTAUT에 새로운 변수 2개를 추가하여 연구 모델을 설립하였다. 이와 같이 본 연구의 목적은 성과기대, 노력기대, 사회영향력, 개인혁신성, 지각된 가치가 사용의도와 사용행동에 미치는 영향을 검증하고자 한다. 이러한 목적을 달성하기 위해 인터넷 조사 방식으로 중국에 있는 인공지능음악 제품을 사용 경험 있는 음악 창작자들을 대상으로 345부의 설문지가 수집되었다. 수집된 자료는 SPSS V. 22.0와 AMOS V 22.0을 통해 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 구조방정식모형분석을 실시하여 결과를 분석하였다. 연구모델에서 제시된 가설의 검증을 통해 중국 사용자들의 인공지능 음악 수용에 대한 사용에 결정적인 영향 요인을 확인하였다. 본 연구의 결과는 UTAUT모형이 중국 배경에서의 적용성을 검증하고, 중국 배경에서의 인공지능 음악 사용자 수용 모델을 구축하였으며, 3 가지 영향 요소가 사용자의 사용 의도에 영향을 미치며, 이러한 영향요소의 역할이 영향의 크기에 따라 정렬하는 것이 효과적이다. 본 연구는 인공지능 음악의 유용성을 높이고, 인공지능 음악의 유용성을 높이며, 개인 혁신적인 사용자를 활용해 경쟁력 있고 매력적인 가격 전략을 수립하고, 입소문 홍보에 주력할 것을 관리 조언하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this paper, the purpose is to verify the impact of performance expectations, effort expectations, social impact, individual innovation and perceived value on the intent of use and the behavior of use. Used Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) to verify the applicability of t...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • Therefore, the purpose of this paper is to analyze which factors will affect users' willingness to use mobile commerce in the context of China, and to consider whether individual characteristics will affect the relationship of variables, and verify by empirical research.
  • Factors affecting the acceptance of mobile commerce by individual users can be explored in many ways. This study is aimed only at the individual users of artificial intelligence music to explore the behavior of using it by means of willingness to use it, expectation of performance, expectation of effort, social impact, perceived cost and individual innovation. In later studies, research can also be carried out from other angles.

가설 설정

  • 2. Social and perceived costs have no statistically significant effect on the intent to use
  • H1: Performance expectations have a positive effect on use intent
  • H2 strives to have a positive effect on the intended use
  • H3 Social effects have positive salient effects on use intent
  • H4 Individual Innovation has a positive effect on the purpose of use
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참고문헌 (17)

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