국내 신호등은 2색등, 3색등, 4색등의 신호체계를 적용하고 있다. 2색등은 적색•녹색 등화로 주로 횡단보도에서 사용되며 3색등은 적색•황색•녹색(녹색화살표)등화로 T자형 교차로, 4색등화 표시는 적색•황색•녹색화살표•녹색으로 일반적인 교차로에서 사용되고 있다. 교차로에 진입하는 운전자는 딜레마 존 영역에서 교차로 진입 또는 정지선에 정지 판단을 해야 한다. 교차로 진입 전 딜레마 존에서 운전자는 교차로 폭, 차량속도, 인지반응시간, 기준 황색신호 시간에 따라 교차로 통과 또는 정지선에 정지, 과속차량, 꼬리물기, 끼어들기, 신호위반 차량 등 많은 정보를 수집 판단하고 있다. 본 논문은 교차로 3,4색 신호등의 기준 황색신호 시간과 교차로 통과 속도를 50km/h, 60km/h하향 조정에 따른 딜레마 존 영역 길이 변화가 황색신호 시간에 영향을 줄 수 있음을 제시한다. 이러한 영향에 따른 황색신호 시간은 0.1~2.3초 증가함을 알 수 있었으며 딜레마 존 영역도 1.22~26[m] 증가함을 알 수 있었다. 교차로 사고 감소를 위해 딜레마 존의 운전자에게 빠른 판단할 수 있도록 직진(3색,4색) 녹색신호의 잔여시간을 표시함으로써 교차로 통행에 발생하는 교통사고를 줄이는 방안을 제시하며, 심야시간에 운영되어지는 교차로 점멸신호에 진입하는 차량에 적색(LED 손바닥)신호와 좌회전 녹색 화살표 신호를 교차 점멸함으로 안전한 진입 방안을 제시하고자 한다.
국내 신호등은 2색등, 3색등, 4색등의 신호체계를 적용하고 있다. 2색등은 적색•녹색 등화로 주로 횡단보도에서 사용되며 3색등은 적색•황색•녹색(녹색화살표)등화로 T자형 교차로, 4색등화 표시는 적색•황색•녹색화살표•녹색으로 일반적인 교차로에서 사용되고 있다. 교차로에 진입하는 운전자는 딜레마 존 영역에서 교차로 진입 또는 정지선에 정지 판단을 해야 한다. 교차로 진입 전 딜레마 존에서 운전자는 교차로 폭, 차량속도, 인지반응시간, 기준 황색신호 시간에 따라 교차로 통과 또는 정지선에 정지, 과속차량, 꼬리물기, 끼어들기, 신호위반 차량 등 많은 정보를 수집 판단하고 있다. 본 논문은 교차로 3,4색 신호등의 기준 황색신호 시간과 교차로 통과 속도를 50km/h, 60km/h하향 조정에 따른 딜레마 존 영역 길이 변화가 황색신호 시간에 영향을 줄 수 있음을 제시한다. 이러한 영향에 따른 황색신호 시간은 0.1~2.3초 증가함을 알 수 있었으며 딜레마 존 영역도 1.22~26[m] 증가함을 알 수 있었다. 교차로 사고 감소를 위해 딜레마 존의 운전자에게 빠른 판단할 수 있도록 직진(3색,4색) 녹색신호의 잔여시간을 표시함으로써 교차로 통행에 발생하는 교통사고를 줄이는 방안을 제시하며, 심야시간에 운영되어지는 교차로 점멸신호에 진입하는 차량에 적색(LED 손바닥)신호와 좌회전 녹색 화살표 신호를 교차 점멸함으로 안전한 진입 방안을 제시하고자 한다.
Three types of traffic signal systems are two-color signal systems that flash red and green and are mainly used on crosswalks, next, three-color equalization systems mainly used at T-shaped intersections with red and yellow lights and a green arrow, and third, four-color intersections that generally...
Three types of traffic signal systems are two-color signal systems that flash red and green and are mainly used on crosswalks, next, three-color equalization systems mainly used at T-shaped intersections with red and yellow lights and a green arrow, and third, four-color intersections that generally have red, yellow and green colored lights and a green arrow. In what is known as the "dilemma zone" area, a driver collects information that influences his/her decision whether to stop, speed, tail, interrupt, or violate a traffic light, depending on the intersection width, vehicle speed, cognitive response time and reference yellow signal time. This study examined the impact of changes in the length of the dilemma zone areas based on changes in yellow signal times, the speed of the intersection passages, and signal lamps. Downward adjustments of 50km/h and 60km/h affected yellow signal time. The yellow signal time increased by 0.1 to 2.3[s] due to this effect and the dilemma zone area increased by 1.22 to 26[m]. The driver of the dilemma zone could quickly decide to reduce the time remaining of the straight (3color, 4color) green signal to reduce the potential of a traffic accident at the intersection traffic. Safe entry of red (LED palm) and left-turn signals for entering flashed at the intersection and operated at midnight.
Three types of traffic signal systems are two-color signal systems that flash red and green and are mainly used on crosswalks, next, three-color equalization systems mainly used at T-shaped intersections with red and yellow lights and a green arrow, and third, four-color intersections that generally have red, yellow and green colored lights and a green arrow. In what is known as the "dilemma zone" area, a driver collects information that influences his/her decision whether to stop, speed, tail, interrupt, or violate a traffic light, depending on the intersection width, vehicle speed, cognitive response time and reference yellow signal time. This study examined the impact of changes in the length of the dilemma zone areas based on changes in yellow signal times, the speed of the intersection passages, and signal lamps. Downward adjustments of 50km/h and 60km/h affected yellow signal time. The yellow signal time increased by 0.1 to 2.3[s] due to this effect and the dilemma zone area increased by 1.22 to 26[m]. The driver of the dilemma zone could quickly decide to reduce the time remaining of the straight (3color, 4color) green signal to reduce the potential of a traffic accident at the intersection traffic. Safe entry of red (LED palm) and left-turn signals for entering flashed at the intersection and operated at midnight.
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문제 정의
본 논문에서는 교차로 직진신호등(3색,4색) 녹색신호의 잔여시간을 표시함으로써 교차로 통행에 발생하는 교통사고율을 줄이는 방안을 제시하며, 심야시간에 운영되어지는 교차로 점멸신호에 진입하는 차량에 적색(LED 손바닥)신호와 좌회전 신호와 교차 점멸함으로 안전한 진입, 교차로 통행 등 교통사고 감소 방안을 제시하고자 한다.
성능/효과
현재 교차로 3,4색 신호등의 기준 황색신호 시간이 짧은 것과 교차로 통과 속도를 50km/h, 60km/s로 하향 조정에 따른 딜레마 존에서의 운전자는 교통신호등의 적색신호 시 좌회전(녹색화살표) 직진 정지신호 중복사용에 따른 잘못된 해석, 과속에 의한 교차로 통행, 무리한 꼬리물기 등 교차로 내 교통사고 유발 변수를 포함한 판단을 해야 한다. 본 논문에서 이러한 변수들을 줄이고 교차로 사고를 미연에 방지하기 위해 딜레마 존의 운전자 에게 빠른 판단으로 안전하게 교차로를 통행 할 수 있도록 직진 녹색신호 잔여시간 표시를 제안함으로써 교통사고비용 인적ㆍ물적 피해액 연간 10조3,254억원(2015년 기준), 10%절감 효과가 나타나면 연간 1조원의 절감 효과를 기대 할 수 있다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
딜레마 존은 무엇인가?
Fig. 5의 딜레마 존이란 교차로를 접근하는 운전자가 주행 중 황색신호가 시작되는 것을 보았지만 임계 감속으로 도로 정지선 전에 정지하기가 불가능하며 계속 진행하더라도 황색시간 내에 교차로를 완전히 통과하지 못하게 되어 발생되는 구간을 말한다.
딜레마 존에서 사고 발생 확률이 매우 높아지는 이유는 무엇인가?
딜레마 존에 빠진 운전자들은 교차로를 통과하기 위해 가속을 하거나 정지선에 정지하기 위해 급격한 감속을 하게 되며, 이때 인접한 선행-후행 차량 운전자간에 상반된 의사결정이 이루어 질 경우 사고 발생 확률이 매우 높아지게 된다. 딜레마 존 크기를 계산하기 위한 산출 식 Eq.
2색등, 3색등, 4색등의 신호체계는 각걱 어디에 사용되는가?
국내 신호등은 2색등, 3색등, 4색등의 신호체계를 적용하고 있다. 2색등은 적색•녹색 등화로 주로 횡단보도에서 사용되며 3색등은 적색•황색•녹색(녹색화살표)등화로 T자형 교차로, 4색등화 표시는 적색•황색•녹색화살표•녹색으로 일반적인 교차로에서 사용되고 있다. 교차로에 진입하는 운전자는 딜레마 존 영역에서 교차로 진입 또는 정지선에 정지 판단을 해야 한다.
참고문헌 (4)
"Analysis of Traffic Accident Factors and Establishment of Traffic Safety Improvement Plan in Crossroads," Korea Road Traffic Authority Traffic Science Institute, pp. 39-40, 2016.12.
Hong Soon Jin, Park Soon Yong, Kim Myung-joo, Lim Jang Hyuk, "A Study on the Improvement of Operation Criteria for Lightning at Night by Signal Crossing to Improve Traffic Safety," Korea Road Traffic Authority Traffic Science Institute, pp. 38-41, 2018.01.
"Manual for Installation and Management of Communication Units," Korean National Police Agency, pp. 103-107, 2011.12.
"Field Evaluation of Detection-Control System, U.S. Department of Transportation," Federal Highway Administration. Publication FHWA-HRT-14-058, pp. 3-4, April. 2015.
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