$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

PBL 모형을 적용한 초등학교 영어·과학 융합 수업 모델 설계
An Instructional Design for the Converged English-Science Teaching Method using PBL Model in Elementary School 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.21 no.7, 2020년, pp.66 - 72  

박인화 (유정 학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

급격히 변화하고 있는 21세기 현대 사회에서 국가 경제력을 갖춘 인재 양성을 위해 최근 미국, 영국 등 선진국을 중심으로 STEM(Science Technology Engineering Mathematics) 교육이 점차 강조되고 있으며 우리나라에서는 Arts(예술)를 추가하여 STEAM(Science Technology Engineering Arts Mathematics) 교육이 나타났다. 융합(STEAM) 교육 목표는 기존의 주입식 및 암기식 교육이 아닌 학습자들의 흥미도와 학습에 대한 동기 부여를 강화하여 체험, 탐구, 실험이 중심이 되어 융합적 사고와 실생활 문제를 해결할 수 있는 능력을 갖추어 국가 경제력을 강화하는 것이다. 본 연구가 이루어진 Y 초등학교에서는 세계 공용어로 자리매김한 영어와 4차 산업 혁명으로 인한 발전으로 거의 모든 분야에서 찾아볼 수 있는 과학을 융합하여 학습자들이 주도적으로 수업에 참여하여 문제해결능력을 향상할 수 있는 PBL 모형과 ADDIE 모형이 기반이 된 수업 모형을 설계하였다. 이 모형은 크게 5가지 절차로 분석(Analysis), 설계(Design), 개발(Development), 실행(Implementation), 평가(Evaluation)로 구성된다. 국가 경제력을 갖춘 인재 양성이라는 목표도 중요하지만, 교육 현장에 있는 교사들이 융합(STEAM)교육의 중요성을 인지하고 이에 알맞은 수업 설계에 관한 연구가 지속하며 강화되어야 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In order to cultivate talented people with national economic influence in the rapidly changing 21st- century modern society, STEM(Science Technology Engineering Mathematics) education has been emphasized in advanced countries such as America and England. In South Korea, STEAM(Science Technology Engi...

주제어

표/그림 (3)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

제안 방법

  • Developing teaching materials are required for the class. Instructional materials for the teachers are teaching-learning plan, problem presentation, video clips, Powerpoint, etc., and preparation of an evaluation sheet for evaluation.
  • The contents of the problem should be ill-structured and related to real life to make learners solve the problem voluntarily. The way of presenting the problem is verbal description, video clips, handouts, newspapers, and articles. After constructing the problem, it is necessary to examine whether it is appropriate to the level of the learners, that the information is well provided for the inquiry, and that the characteristics of the learners are well-reflected.
  • This study is based on instructional design for converged English-Science teaching methods using PBL model and ADDIE model. The effects are as follows.

이론/모형

  • In this study, an instructional model is designed by PBL(Problem-Based Learning) method which is based on constructivism that learners acquired knowledge by peers and interaction, and they participate in the lesson voluntarily for problem-solving skills[3]. And English subject which is the world's official language and Science subject which is found in almost all the fields with the development of the 4th industrial revolution are combined for convergence education in this study.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (11)

  1. H. S. Cho, H. Kim, J. Yo. Huh, Understanding of Convergence Talent Education through Field Application Cases, Issue Paper, Korea Foundation for the Advanced of Science & Creativity, Korea Educational Development Institute, pp.1-5. 

  2. J. H. Shim, Y. R. Lee, H. K. Kim, "Understanding STEM, STEAM Education, and Addressing the Issues Facing STEAM in the Korean Context" , Vol.35, No.4, pp.709-723, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.14697/jkase.2015.35.4.0709 

  3. C. S. Oh, "Exploring the implementation plan of convergence education at school level in preparation for convergence era", Korean Journal of Educational Research, Vol.57, No.1, pp.331-365, 2019. 

  4. S. D. Schoettler, "STEM education in the foreign language classroom with special attention to the L2 German classroom", Unpublished mater's thesis, Portland State University, Portland, 2015. DOI: http://doi.org/10.15760/etd.2310 

  5. J. H. Sung, "An Analysis of Integrated Education in the 2015 Revised Curriculum and in Middle School English Textbooks", Master's Thesis, The Graduate School of Keimyung University, Daegu, Korea, pp.3, 2019. 

  6. J. Y. Kim, "A Study on the Converged Art-Science Teaching Methods Using PBL Model in Middle School", Master's Thesis, The Graduate School of Education Sookmyung Women's University, Seoul, Korea, pp.5-9, 2018. 

  7. Y. S. Cho, Theory and Practice of Problem-Based Learning , Hakjisa, pp. 15-18, 2006. 

  8. S. H. Moon, K. H. Kang, "Trend of STEAM Education-related Domestic Studies Focusing on Physics-related Studies" , New Physics: Sae Mulli, vol. 65, no. 12, pp. 1199-1208, Dec. 2015. DOI: http://doi.org/10.3938/NPSM.65.1199 

  9. J. Gunn. Why the "A" in STEAM Education is Just As Important As Every Other Letter, c2017[cited 2017 November], Available from: https://education.cu-portland.edu/blog/leaders-link/importance-of-arts-in-steam-education/ 

  10. J. H. Yoon, "Analysis of Domestic Research Trends in STEAM-Related Art Education", Master's Thesis, The Graduate School of Education Soomkmyung Women's University, pp. 15-17, 2015. 

  11. N. Aldoobie, "ADDIE Model", American International Journal of Contemporary Research, Vol.5, No.6, pp. 68-72, 2015. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로