$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

고등학생의 과학긍정경험 향상을 위한 교수학습 및 평가 개선 방안에 대한 질적 탐구
Qualitative Inquiry on Ways to Improve Science Instruction and Assessment for Raising High School Students' Positive Experiences on Science 원문보기

한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.40 no.3, 2020년, pp.337 - 346  

곽영순 (한국교원대학교) ,  신영준 (경인교육대학교) ,  강훈식 (서울교육대학교) ,  이성희 (서울강서초등학교) ,  이일 (경기광명고등학교) ,  이수영 (서울교육대학교) ,  하지훈 (생금초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 과학중점고 학생들이 말하는 과학중점고의 학생 참여형 수업의 특성과 과학긍정경험의 관련성 및 과학긍정경험 유발요인과 개선 방안을 탐색하였다. 전국 4개 권역에서 총 20명의 학생들과 5명의 담당 교사들이 심층면담에 참여하였으며, 먼저 학생 초점집단을 대상으로 심층면담을 진행하고 그 이후 교사와 심층면담을 진행하였다. 면담결과를 토대로 과학긍정경험에 도움이 되는 교수학습 경험, 과학긍정경험에 도움이 되는 평가 경험, 과학긍정경험 제고를 위한 과학중점고 개선과 지원 방안을 탐색하였다. 심층면담에서 과학중점고 학생들과 교사들은 학생들이 이해할 수 있는 범위 안에서 관심을 끌면서 수업을 진행해야 학생 참여도가 높아지고, 학생들이 주제를 정하거나 직접 탐구과정을 설계하는 실험을 통해 과학 흥미와 같은 긍정경험을 높일 수 있으며, 과학의 본질에 맞는 탐구실험 활동을 통해 과학 문제 해결력과 과학적 사고력 등의 역량을 길러줄 필요가 있다고 주장하였다. 또한, 과학긍정경험 제고를 위한 과학중점고 개선과 지원 방안으로는 과학 시수 확보, 과학과 선택과목의 내용을 선택과 집중 형태로 재구조화, 과학고가 아니더라도 과학을 좋아하는 학생들이 과학을 많이 배울 수 있도록 과학중점고 유지의 필요성 등이 제안되었다. 과학중점고 학생들의 과학긍정경험에 대한 연구결과를 토대로, 일반고 학생들의 과학긍정경험 제고에 주는 시사점과 일반고 학생들의 과학긍정경험을 높일 수 있는 방안을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, we investigated the characteristics of students participating in Science Core high schools classes and their relevance to Positive Experiences on Science (hereinafter, PES), and factors causing PES, presented by the students of Science Core high schools. A total of 20 students and fiv...

주제어

표/그림 (2)

참고문헌 (32)

  1. Choi, S., Lee, S., Kim, K., Koh, J., Kim, K., & Kim, K. (2015). Core competency education and innovative learning ecosystem construction for future talent training (III): focusing on higher education (Research Report RR 2015-23). Seoul: KEDI. 

  2. Han, M. (2019). Facilitating participation-A science subject teacher's practical knowledge for helping elementary students' construction of positive emotion. Journal of Korean Elementary Science Education, 38(2), 244-262. 

  3. Han, M., & Kim, H. B. (2018). An introverted elementary student's construction of epistemic affect during modeling participation patterns. Journal of the Korean Association for Science Education, 38(2), 171-186. 

  4. Jaber, L. Z., & Hammer, D. (2016). Engaging in science: A feeling for the discipline. The Journal of the Learning Sciences, 25(2), 156-202. 

  5. Jenkins, E. W. (2006). The student voice and school science education. Studies in Science Education, 42(1), 49-88. 

  6. Kang, H., & Lee, J. (2012). Elementary school students images of science class and factors influencing their formations. Journal of Korean Elementary Science Education, 30(4), 519-531. 

  7. Kang, H., Lee, S-Y., Kim, H., Lee, S., Kwak, Y., & Shin, Y. (2019). The effects of national science leading school programs on students' positive experiences about science and teachers' perceptions of curriculum implementation factors affecting PES. Journal of the Korean Association for Science Education, 39(2), 279-293. 

  8. KICE (2018). How to recognize the credits of the 'Out-of-School Learning Experience' to introduce the high school credit system (Research Material Report ORM 2018-39-11). Jinchun: KICE. 

  9. KICE (2019). OECD programme for international students assessment: an analysis of PISA 2018 results (Research Report RRE 2019-11). Jinchun: KICE. 

  10. Kim, H., Kwak, Y., Kang, H., Shin, Y., Lee, S., & Lee, S-Y. (2017). A study on the structural equation model among components of positive experiences about science. Journal of the Korean Association for Science Education, 37(3), 507-521. 

  11. Kim, Y., Kim, N., Lee, H., & Kim, Y. (2019). The effect of UDL based science instruction on science positive experience of middle school student. Journal of Special Education & Rehabilitation Science, 58(1), 49-79. 

  12. King, D., Ritchie, S. M., Sandhu, M., Henderson, S., & Borand, B. (2017). Temporality of emotion: Antecedent and successive variants of frustration when learning chemistry. Science Education, 101(4), 639-672. 

  13. KOFAC (2018). Research on ways to improve students' affectional attitudes through analyzing the effectiveness of student-participating science classes (Research Report BD19020011). Seoul: KOFAC. 

  14. KOFAC (2019). Research on ways to implement sustainable student-participating science curriculum to improve students' affectional attitudes (Research Report BD20010018). Seoul: KOFAC. 

  15. Ku, J., Cho, S., Lee, So., Park, H., & Ku, N. W. (2017). OECD programme for international students assessment: An in-depth analysis of PISA 2015 results (Research Report RRE 2017-9). Seoul: KICE. 

  16. Ku, J., Kim, S., Lee, H., Cho, S., & Park, H. (2016). OECD Programme for International Students Assessment : An analysis of PISA 2015 Results (Research Report RRE 2016-2-2). Seoul: KICE. 

  17. Kwak, Y., Lee, S., Kang, H., Shin, Y., & Lee, S-Y. (2019a). Qualitative inquiry of features of science education leading schools on students' positive experiences about science. Journal of Korean Elementary Science Education. 38(3), 317-330. 

  18. Kwak, Y., Shin, Y., Kang, H., Lee, S-Y., & Lee, S. (2019b). Qualitative inquiry of features of science core schools on students' positive experiences about science. Journal of the Korean Association of Science Education, 39(4), 525-534. 

  19. Lee, J. (2019). The effects of the creativity convergence science lab on elementary school students' positive experience on science and inter-personal relationship in leadership characteristics. Master's thesis: Ajou university. 

  20. Lee, J-A. (2017). A qualitative study on the understanding of student participation class by middle school teachers. Master's Thesis: Seoul National University. 

  21. Lee, Y., & Shin, Y. (2019). The effect of 'science level-up' science classes with applied gamification factors on positive experiences about science (PES). Biology Education, 47(1), 97-106. 

  22. Marks, H. M. (2000). Student engagement in instructional activity: Patterns in the elementary, middle, and high school years. American educational research journal, 37(1), 153-184. 

  23. Mun, J., & Shin, Y. (2018). The effect of science-centered STEAM program on science positive experience: Focused on the “Earth and Moon” unit in elementary school science. Jounal of Science Education, 42(2), 214-229. 

  24. Newmann, F. M. (1989). Student engagement and high school reform. Educational Leadership, 46(5), 34-36. 

  25. Nystrand, M., & Gamoran, A. (1991). Instructional discourse, student engagement, and literature achievement. Research in the Teaching of English, 261-290. 

  26. Pekrun, R., Vogl, E., Muis, K. R., & Sinatra, G. M. (2015). Measuring emotions during epistemic activities: the epistemically-related emotion scales. Cognition and Emotion, 31(6), 1268-1276. 

  27. Schutz, P. A., & Pekrun, R. (2007). Emotion in education. Amsterdam: Academic Press. 

  28. Shin, Y., Kwak, Y., Kim, H., Lee, S.-Y., Lee, S., & Kang, H. (2017). Study on the development of test for indicators of positive experiences about science. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 37(2), 335-346. 

  29. Shin, Y., Kwak, Y., Kim, H., Lee, S.-Y., Lee, S., & Kang, H. (2017). Study on the development of test for indicators of positive experiences about science. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 37(2), 335-346. 

  30. Shin, Y., Kwak, Y., Kim, K., Noh, K., Park, C., Son, Y. ... Ji, J. (2016). Development of teaching and learning materials for the 2015 revised curriculum - Integrated Science & Science Inquiry and Experiment. MOE.Daejeon Metropolitan City Office of Education. 

  31. Skinner, E. A., & Pitzer, J. R. (2012). Developmental dynamics of student engagement, coping, and everyday resilience. In Handbook of research on student engagement. 21-44. Springer US. 

  32. Song, J., Kang, S.-J., Kwak, Y., Kim, D., Na, J., Do, J.-H., Park, S. C., Son, Y.-A, Son, J. W., Oh, P. S., Lee, J.-K., Lee, H. J., Ihm, H., Jeong, D. H., Joung, Y. J., Kim, J. (2019). Developing Performance Expectations, School Implementation Strategies, Evaluation Indicators of the Korean Science Education Standards (KSES) for the Next Generation. Seoul: KOFAC. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로