최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기韓國保健看護學會誌 = Journal of Korean public health nursing, v.34 no.2, 2020년, pp.277 - 288
현혜순 (상명대학교 간호학과) , 김태열 (영남이공대학교 보건의료행정학과) , 김미향 (대구시 월배중학교) , 김윤영 (국립안동대학교 간호학과)
Objectives: This study examined the relationship between discrimination perception and occupational stress of school nurses to verify the mediating effects of self-esteem on the relationship between the perception of discrimination and occupational stress. Methods: This study was a secondary analysi...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
차별인식에 대하여 보건교사를 대상으로 진행한 선행연구에서 어떠한 결과가 나타났는가? | 더욱이 국내 연구에서 근로자의 차별인식은 직무스트레스 뿐만 아니라, 조직몰입과 직무 만족에 부정적 영향을 미치며, 이직의도에도 부정적 영향을 미치는 것으로 확인된 바 있다(Han, 2008; Yun, 2016). 보건교사를 대상으로 진행한 선행연구에 따르면 초등학교 부장교사 임명기준과 절차 상 일반교사와 보건교사가 구조적으로 불평등한 차이가 있음을 언급하고 있으며(Kim, 2008), 수업시수 기준의 성과급 제도에 의해 수업 이외의 보건업무에 대한 성과를 인정받지 못함으로써 일반교사와 큰 차이를 보인다(Kwon et al., 2015; Yeo, 2011). | |
직무스트레스에 영향을 미치는 요인으로 무엇이 있는가? | 그러나 최근 상황을 반영한 보건교사의 직무스트레스에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 또한, 직무스트레스에 영향을 미치는 요인으로 연령, 경력, 지각된 정신건강, 직무만족도, 자아개념, 성취동기 등 다양한 요소가 제시되고 있으나 이를 명확하게 규명하지 못하고 있어(Oh et al., 2012; Kwon et al. | |
보건 교사는 어떠한 특성을 가지고 있는가? | 학교보건법 제 15조 2항에 의하면, 보건교사는 보건 교육과 학생들의 건강관리를 담당하도록 규정하고 있다 (Ministry of Government Legislation, 2019). 보건 교사는 학교에 상근하며 학교보건을 전담하는 유일한 전문 인력으로서 의료인으로서의 건강관리와 교육자로서 보건교육을 실시하는 등의 두 가지 특성을 가지고 있다(Im & Lee, 2014; Yi & Song, 2014). 또한, 학교보건법 시행령 제 23조에서는 보건교사의 직무에 대해 학교보건계획의 수립을 비롯하여 환경위생, 학생과 교직원의 건강진단과 건강관찰, 각종 질병의 예방처치 및 보건지도 등의 다양한 직무를 수행하도록 규정하고 있으며 이외에도 일부 의료행위와 이에 따른 의약품 투여 등의 학교보건 관련 전반적인 업무를 수행해야 한다. |
Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality & Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
Cardo, L. M. (1994). Development of an instrument measuring valence of ethnicity and perception of discrimination. Journal of Multicultural Counseling and Development, 22(1), 49-59. https://doi.org/10.1002/j.2161-1912.1994.tb00242.x
Chang, S. J., & Koh, S. B. (2005). Development of the Korean occupational stress scale (KOSS). The Korean Journal of Stress Research, 13(3), 183-197.
Cho, E. (2017). Young children and their teachers’ self-esteem. The Journal of Social Science Research institute, 24, 239-250.
Cho, H. (2014). The difference of job stress and coping style according to the enneagram personality type of school health teachers. Unpublished master thesis. Inje University, Gimhae-si.
Choi, E. & Park, C. (2015). Influence of health teachers’ efficacy and role conflict on school organization commitment. Korean Journal of Teacher Education, 31(1), 135-153. https://doi.org/10.14333/KJTE.2015.31.1.135
Han, S. H. (2008). Effect of perceived discrimination organizational commitment and job satisfaction: focusing on moderating effect of employment status. Unpublished master thesis. Ajou University, Suwon.
Jeon, B. J. (1974). Self-esteem: A test of its measurability. Yonsei Journal, 11, 109-129.
Kang, I. S., Cho, S. Y., & Jeong, H. J. (2010). Factors affecting job stress of school nurses in secondary school. Journal of Korean Society of School Health, 23(2), 286-295.
Kim, J. H. (2012). The effects of job stress and teacher efficiency focused on school health teachers job satisfaction. Unpublished master thesis. Chonnam National University, Gwangju.
Kim, J. Y. (2002). A study on the job satisfaction and organizational commitment of school health teachers. Unpublished master thesis. Yonsei University, Seoul.
Kim, M. (2013). A study on the change in health teacher placement standards and the problems in the placement policy. Journal of the Korean Society of School Health, 26(3), 133-143.
Kim, M. S. (2008). A study on the system and its management status for appointing the nursing teacher as a manager in the elementary school in Kyunggi province. Unpublished master thesis. Kyonggi University, Kyonggi.
Kostelnik, M. J., Whiren, A. P., Soderman, A. K., Stein, L. C., & Gregory, K. (2002). Guiding children's social development: Theory to practice (4th ed.). New York: Delmar Publishers.
Lee, J. Y. (2012). Influencing factors of self-esteem and teacher efficacy on job stress for child care teacher. Unpublished master thesis. Korea University, Seoul.
Marsh, H. W., Craven, R. & Debus, R. (1998). Structure, stability, and development of young children's self-concepts: A multi cohort-multi occasion study. Child Development, 69(4), 1030-1053. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06159.x
Ministry of Government Legislation. (2019). School Health Act No. 12131, 2013. 12. 30. amendment. Retrieved March 6, 2020, from http://www.law.go.kr/법령/학교보건법/(20200611,16748,20191210)/제15조의2
Park, H. S., & Lim, S. Y. (2018). The relationship among job satisfaction, school organizational culture and emotional labor in health teachers. The Journal of the Convergence on Culture Technology, 4(3), 33-39. https://doi.org/10.17703/JCCT.2018.4.3.33
Pascoe, E. A., & Richman, L. S. (2009). Perceived discrimination and health: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 135(4), 531-554. https://doi.org/10.1037/a0016059
Yeo, S. Y. (2011). A study on the perception and improvement plans of performance based pay by elementary school teachers and elementary school health teachers. Unpublished master thesis. Hanyang University, Seoul.
Yun, G. H. (2016). The effect of turnover intention on job satisfaction & perceived discrimination by mediation of job stress: a case of statistical researchers, non-government employees working in local offices of KOSTAT. Unpublished master's thesis, Sungkyunkwan University, Seoul.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.