$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

실습 수업에서 일부 치기공과 학생들의 블렌디드 러닝과 전통적인 면대면 수업 비교 연구
A comparison of blended learning and traditional face-to-face learning for some dental technology students in practice teaching 원문보기

Journal of technologic dentistry : JTD, v.42 no.3, 2020년, pp.248 - 253  

강월 (대구보건대학교 치기공과) ,  김임선 (대구보건대학교 치기공과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study aimed to verify whether blended learning is worth alternating with traditional face-to-face learning for some dental technology students in practice teaching. Methods: A total of 68 students were included in this study. They were divided into two groups to compare blended learnin...

주제어

표/그림 (5)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 그러므로 본 연구는 블렌디드 러닝이 과연 전통적인 면대면 수업을 대체할 만한 교육방식인지를 검증하고자 한다. 특히 현재까지 실습교육 과정에 맞는 블렌디드 모형이 없기 때문에 본 연구는 치기공과 실습수업에서 전통적인 면대면 수업과 블렌디드 러닝을 수업의 질, 학습만족도, 지각된 유용성 및 학습 몰입도 측면에서 비교하고자 한다.
  • 그러므로 본 연구는 블렌디드 러닝이 과연 전통적인 면대면 수업을 대체할 만한 교육방식인지를 검증하고자 한다. 특히 현재까지 실습교육 과정에 맞는 블렌디드 모형이 없기 때문에 본 연구는 치기공과 실습수업에서 전통적인 면대면 수업과 블렌디드 러닝을 수업의 질, 학습만족도, 지각된 유용성 및 학습 몰입도 측면에서 비교하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
수업의 질이란 무엇인가? 수업의 질이란 학습자의 학습능력 및 성취를 높이기 위한 교수자의 모든 활동이 학습자에게 미치는 영향을 의미한다. 수업의 질에 영향을 미치는 요소로는 수업목표와 활동에 대한 인식 및 학습 내용의 적절성, 명료성 및 구조화 등이 있다[8].
수업의 질에 영향을 미치는 요소에는 어떤것이 있는가? 수업의 질이란 학습자의 학습능력 및 성취를 높이기 위한 교수자의 모든 활동이 학습자에게 미치는 영향을 의미한다. 수업의 질에 영향을 미치는 요소로는 수업목표와 활동에 대한 인식 및 학습 내용의 적절성, 명료성 및 구조화 등이 있다[8].
정보통신 기술을 활용한 e-러닝 수업이 갖는 장단점은 무엇인가? 최근 교육 분야는 코로나바이러스감염증-19 (coronavirus disease 2019, COVID-19)로 인해 정보통신 기술을 활용한 e-러닝 수업이 활발히 이루어지고 있다. 이러한 수업은 인터넷이나 전자매체를 기반으로 시ㆍ공간의 제약을 받지 않고 원활한 상호작용이 가능하고 학습자의 자기 주도적 학습활동 및 다양한 형태의 학습을 경험할 수 있다는 장점을 가지고 있다[1]. 그러나 교수자와 학습자 모두 인프라와 정보통신기술 활용능력이 갖추어져 있어야 한다는 단점이 있다. 특히 교수자에게는 테크놀로지 기반의 수업 운영과 온라인 콘텐츠 개발 및 신속한 피드백(feedback)과 같은 역량이 요구된다. 그리고 학습자는 학습에 소홀해질 수 있다는 단점이 있다[2].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (26)

  1. Lim BN, Lim JH, Goh JK. A study on the current status and activation strategy of e-learning in higher education. J Korea Multimed Soc. 2004;8:16-30. 

  2. Kim BN. A comparison study on the instruction effects of blended learning and traditional face-to-face learning in university [master's thesis]. Seoul: Sungshin Women's University, 2006. 

  3. Dean PJ, Stahl MJ, Sylwester DL, Peat JA. Effectiveness of combined delivery modalities for distance learning and resident learning. Q Rev Distance Educ. 2001;2:247-254. 

  4. Lee SK, Kwon SS. A study on the satisfaction of dental laboratory technology and curriculum demands. J Kor Aca Den Tec. 2019;41:337-345. 

  5. Cho MH, Lee GY, Nam SE. A study on the need for improvement of digital education(CAD/CAM) in dental technology curriculum. J Learn Cent Curric Instr. 2019;19:1385-1397. 

  6. Choi UJ, Yu SH. A research on the department satisfaction of department of dental technology students. J Kor Aca Den Tec. 2012;34:263-271. 

  7. Kang W, Pak YK, Han MS, Kim WC, Kim JH. A study on the relationship between blended learning interesting and satisfaction on students majoring in dental technology. J Kor Aca Den Tec. 2016;38:237-245. 

  8. Chei MJ. Analysis of structural relationship among instructional quality, academic emotions, perceived achievement and learning satisfaction in offline & online university lectures [doctoral dissertation]. Seoul: Konkuk University, 2016. 

  9. Kim SH, Chung OB. A study on the perception and the satisfaction with learning on human development and family relations area of the 6th revision of middle school Home Economics Education curriculum. J Korean Home Econ Educ Assoc. 1997;9:47-67. 

  10. Kim SY. An exploration of the student's learning motivation, attitude and self-efficacy in leisure sport leader training course through the problem-based learning [doctoral dissertation]. Seoul: Hanyang University, 2008. 

  11. Noh J. Predictability of learning satisfaction and achievement by the m-learning-efficacy, ubiquity, perceived usefulness, and perceived ease of use in m-learning circumstance [master's thesis]. Seoul: Ewha Womans University, 2013. 

  12. Ahn J, Yi SH. Factors associated with usage intention of smart technology in long-term care facilities: based on the Technology Acceptance Model(TAM & TAM2). Korean J Gerontol Soc Welf 2015;68:357-387. 

  13. Lee E. The structural relationship among parental attitudes, liberal classroom climate, bicultural competence, academic resilience, and learning flow of middle school students from multicultural families in rural area [doctoral dissertation]. Seoul: Seoul National University, 2018. 

  14. Lee JY, Lee EJ. Influence analysis of system, information and service qualities on learner satisfaction in university e-learning. Ewha J Educ Res. 2010;41:119-147. 

  15. Chung J, Lim K. Effect analysis of factors related to the learner participation, achievement, and satisfaction in the web-based online discussion. J Educ Technol. 2000;16:107-135. 

  16. Davis FD. Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Q. 1989;13:319-340. 

  17. Agarwal R, Karahanna E. Time flies when you're having fun: cognitive absorption and beliefs about information technology usage. MIS Q. 2000;24:665-694. 

  18. Lee JK, Kim JK. A study on use motives for and effects of e-learning among college students in the fields of science and engineering vs. humanities and social science. Speech Commun. 2014;24:76-111. 

  19. Lee YE. Effects of the collective efficacy and self-directed learning ability on learning satisfaction among studygroup participating public officials [doctoral dissertation]. Seoul: Soongsil University, 2011. 

  20. Lim MJ, Baek HG. Study on various factors associated with the effects of cyber home study in Korean language education based on Structural Equation Model. J Digit Converg. 2008;6:83-91. 

  21. Lee W, Lee J. The influence of learning environment and learners' self-efficacy on the effectiveness in e-learning. J MIS Res. 2006;16:1-21. 

  22. Henss SR. A comparison of traditional and web-based floral design courses [master's thesis]. College Station: Texas A&M University, 2003. 

  23. Lim BR, Leem JH. E-learning status in higher education and its implications for policy-making. Seoul: Korea Education and Research Information Service; 2004 Dec. Report No.: KR2004-25. 

  24. Kim JH. A structural analysis of factors affecting the participants' learning flow in adult learning programs [doctoral dissertation]. Seoul: Seoul National University, 2003. 

  25. Hong W. The effects of segmenting time of the video lecture on learning outcomes [master's thesis]. Seoul: Seoul National University, 2013. 

  26. Piccoli G, Ahmad R, Ives B. Web-based virtual learning environments: a research framework and a preliminary assessment of effectiveness in basic IT skills training. MIS Q. 2001;25:401-426. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로