최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기JKSDH : Journal of Korean Society of Dental Hygiene = 한국치위생학회지, v.20 no.5, 2020년, pp.697 - 706
최다혜 (신한대학교 치위생학과) , 김수경 (신한대학교 치위생학과)
Objectives: The purpose of this study was to analyze the factors that affect the test anxiety among dental hygiene students, including mental health and academic self-efficacy. Methods: A self-administered questionnaire survey was conducted among dental hygiene students in a metropolitan area from J...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학업적 자기효능감이란? | 학업적 자기효능감은 학습상황과 관련하여 학습자 자신에게 주어진 과제의 수행을 위해 필요한 행위를 조직하고 실행해 나가면서 주어진 과제를 수행 가능하다고 판단하는 믿음이자 자신의 능력에 대해 성공적으로 수행할 수 있다는 신념이다[8]. 선행연구에 따르면, 시험불안이 높은 학생은 학업성취가 낮을 뿐만 아니라 시험 상황을 회피하기 위해 학업을 포기하고, 시험의 반복된 실패경험은 우울증과 같은 심리적 불안과 더불어 열등감과 자존감 저하로 이어질 수 있다고 하였다[9]. | |
어떠한 환경 속에서 우리나라 학생들은 시험이라는 과정으로 인해 막대한 스트레스를 받나? | 한국의 학생들은 입시 위주의 교육과정 속에서 자신의 정체성을 확립하지 못한 상태에서 대학 입학과 더불어 가정이나 사회 그리고 대학으로부터 스스로 책임지며, 자율적이고 능동적인 역할을 수행할 수 있는 대학생으로서의 요구와 기대를 받고 있다[16]. 이러한 환경 속에서 능력을 평가하기 위한 시험이라는 과정은 학생들에게 막대한 스트레스를 받게 한다. | |
시험에 대한 불안이 높을 경우 어떠한 부정적인 결과를 낼 수 있나? | 대학생들이 경험하는 시험에 대한 불안이 적절할 경우에는 어느 정도 긴장감을 유도하여 시험 준비에 긍정적인 도움을 줄 수 있지만 높은 시험불안은 학업성취와 관련된 여러 변수들과 더불어 학업에 대한 동기나 신념을 저해시키는 요인으로 부정적인 결과를 초래할 수 있다[5]. 뿐만 아니라 이러한 불안은 일상생활에서도 나타나며, 상대평가에 따른 동기간에 경쟁 심리로 친구 관계가 위축되고 주변 사람들에게 짜증을 내게 된다[6]. 그로 인해 학교생활에 적응하지 못하고 우울증이나 불안장애, 신경증, 또는 정신질환까지 경험하게 된다[7]. |
Cho SC. Assessment of test anxiety. J Korean Neuropsychiatric Association 1989;28(4):668-77.
Chu MS, Lee YR. Nursing students' stress level, source and coping. J Korean Academic Society of Home Care Nursing 2012;19(2):195-203.
Lim SY. Relation of personality preference, and achievement goal orientation, academic self-efficacy, test anxiety in selecting dental hygiene students. J Korean Soc Dent Hyg 2010;10(6):1025-35.
Spielberger CD. Anxiety as an emotional state. Anxiety: current trends in the theory and research. NY: Academic Press; 1972: 23-49.
Im SI, Bak BG. Meta-analysis study of test anxiety on a domestic and international level. J Korean Educational Psychology Association 2013;27(3):529-53.
Choi HJ, Jun SK. Impact of self-esteem and test anxiety on mental health in students of dental hygienics. J Korean Society for School Health Education 2012;13(1):77-87.
Lee JH, Kim HY. The effects of self-esteem, family support and perceived health state on the stress of adult examinee. J Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing 2007;16(2):174-80.
Park MJ. The effect of academic self-efficacy and problem-solving ability of college students on adaptation to college life[Master's thesis]. Seoul: Univ. of Kookmin, 2017.
Yun WS, Lee YS, Lee KH. A study on child and adolescent suicide cases reported by newspaper. J Korean Neuropsychiatric Association 1992;31(1):171-81.
Seong SC. Effects of personality preference, academic self-efficacy, and test anxiety on dentistry school students' academic achievement[Master's thesis]. Gwangju: Univ. of Chonnam National, 2008.
Oh JY. Major dental hygiene student's academic stress and the relationship of college life: self-dfficacy, brunout and mediating effect of social support[Master's thesis]. Seosan: Univ. of Hanseo, 2016.
Derogatis LR, Rickels K, Rock AF. The SCL-90 and the MMPI: A step in the validation of a new self-report scale. J British Psychiatry 1976;128(3):280-9. https://doi.org/10.1192/bjp.128.3.280
Lee HK. Psychological maturation of high school graduates. J Korean Humanities 1986;56:145-66.
Spielberger CD, Gonzalez HP, Taylor CJ, Anton ED, Algaze B, Ross GR, et al. Preliminary manual for the test anxiety inventory. CA: Consulting Psychologist Press; 1980: 1-12.
Ko HY. A study on the analysis among children's perception of teacher expectation, academic selfconcept, test anxiety and academic achievement[Master's thesis]. Seoul: Univ. of Sookmyung Women's, 1992.
Lee JH, Jeon ES. A study on causes of stress experienced by part students of dental hygiene department during clinical training. J Korean Soc Dent Hyg 2009;9(1):137-43.
Lim SY, Cho YS. Effect of attribution disposition and self-efficacy on test anxiety in selected dental hygiene students. J Korean Soc Dent Hyg 2011;11(3):313-23.
Yoon SY, Kwon YS. Relationship between test anxiety and self-esteem in partial health related department convergence college students. J Korea Convergence Society 2015;6(5):91-8. https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.5.091
Nam MH, Min KH. Factors influencing subjective happiness index of health behavior, suicidal ideation among college professor and staff. J Korean Clinical Health Science 2014;2(2):79-89. https://doi.org/10.15205/kschs.2014.2.2.79
Cho SY, Lim YJ. The moderating effects of academic self-efficacy and perceived emotional support on the relationship between self-oriented perfectionism and test anxiety of university students. J Korean Youth Studies 2018;25(8):159-79.
Yeom SC, Park HJ. How perfectionism relates to test anxiety: testing a mediation model of academic self-efficacy in girls' high school students. J Korean School Psychology 2005;2(1):19-35.
Cho YM. (An) effect of teenagers' perfectionistic tendency and self-efficacy on the test anxiety[Master's thesis]. Seoul: Univ. of Ewha womans, 2003.
Schunk DH. Self-efficacy perspective on achievement behavior. Educational Psychologist 1984;19(1):48-58. https://doi.org/10.1080/00461528409529281
Deffenbacher JL. Worry, emotionality and task-generated interference in test anxiety : An empirical test of attentional theory. J Educ Psychol 1978;70:248-54. https://doi.org/10.1037/0022-0663.70.2.248
Go MY, Kim YG. A study on personality traits of the patients with TMJ dysfunction through the MMPI. Journal of Oral Medicine and Pain 1985;10(1):17-31.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.