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PIT 기법을 활용한 게임 디자인 교육
Game Design Education using PIT(Product Innovation Test) Technique 원문보기

한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.25 no.11, 2021년, pp.1531 - 1537  

윤선정 (Department of Game, Dongseo University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

게임의 품질은 재미와 기능의 안정성으로 평가될 수 있다. 이 가운데 재미에 대한 품질 영역은 게임의 본질이므로 게임 디자이너의 입장에서는 아주 중요하게 고려해야 될 요소이다. 독창성과 몰입성이 높은 재미있는 게임 디자인은 대개 아이디어 도출, 컨셉 설정과 같은 개발 초기 단계에서 이루어진다. 이 때 게임의 재미요소 검증이 가능하도록 하는 것은 게임의 성공에 중요한 영향을 미친다. 본 연구에서는 게임 디자인 공부를 시작하는 학생들에게 재미요소 설계를 교육할 때 PIT기법을 활용한 사례를 소개하고 그 효과를 분석하였다. 고품질의 재미있는 게임 디자인을 위해 PIT기법이 게임 디자인 교육현장에서 더 활발하게 사용되기를 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The quality of the game can be evaluated by its fun and functional stability. Among them, the quality area for fun is the essence of the game, so it is a very important factor to be considered from the point of view of a game designer. Usually, fun games with high originality and immersion are desig...

주제어

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참고문헌 (10)

  1. S. Jesse, The Art of Game Design, Seoul, Hongreung Science Publishing, 2016. 

  2. J. S. Woo, Game Production Process, Seoul, Jungil Publishing, 2003. 

  3. J. N. Kim and J. H. Kim, Imagination and planning that determines the fate of the game, Gyeonggi, Cyber Publishing, 2008. 

  4. J. E. Sim, Game Designer and System Design, Gyeonggi, Acorn Publishing, 2016. 

  5. G. H. Ji. (2013). What does 'prototype' mean for game development? [Internet]. Available: https://www.inven.co.kr. 

  6. W. Peter. (2019). 10 Reasons Why SW Projects Are Delayed [Internet]. Available: https://www.ciokorea.com/news/127451. 

  7. S. J. Yoon, "Game Fun QA Process and Design to improve user satisfaction," Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, vol. 24, no. 11, pp. 1451-1456, 2020. 

  8. B. Robert and S. Charles, Game Testing : All in One, Gyeonggi, Acorn Publishing, 2019. 

  9. NIPA, BizPia, SoftWare Quality Management Practical Guide, Gyeonggi, Freelec, 2019. 

  10. W. C. Jung, Game QA, the hidden helper of successful games, Seoul, Hanbit media, 2011. 

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