$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

비대면 학습환경에서 간호대학생의 학습몰입, 자기 주도성, 자기조절학습능력 및 학업성취도
Learning Flow, Self-Directedness, Self-Regulated Learning Ability and Learning Achievement of Nursing Students who in Non-Face-To-Face Learning Environment 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.7 no.4, 2021년, pp.511 - 517  

이지은 (광주대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 비대면 학습환경에서 간호대학생의 학습몰입, 자기 주도성, 자기조절학습능력 및 학업성취도의 상관관계를 파악하기 위한 서술적 조사 연구이다. 연구 대상은 B, G시에 소재하고 있는 간호대학생 179명으로 2021년 9월부터 10월까지 자료수집을 하였다. 자료 분석SPSS 24.0 프로그램을 사용하였으며, 기술통계, 상관관계 분석을 실시하였다. 연구 결과 학습몰입 평균은 38.54±7.87이었고, 자기 주도성은 134.83±19.81, 자기조절학습능력은 42.93±5.98, 학업성취도는 15.03±2.56으로 나타났다. 학습몰입, 자기 주도성, 자기조절학습능력, 학업성취도는 모두 유의한 양의 상관을 보여주었다. 따라서 비대면 환경에서 간호대학생의 학업성취도를 높이기 위한 전략과 학습몰입을 높일 수 있는 환경 개선과 제도적인 지원이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is a descriptive investigative study to correlate of learning flow, self-directedness, self-regulated learning ability and learning achievement of nursing students who in non-face-to-face learning environment. The subjects of the study were 179 nursing college students based in B, G city,...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (22)

  1. Song, SY., Kim, HK. Exploring Factors Influencing College Students' Satisfaction and Persistent Intention to Take Non-Face-to-Face Courses during the COVID-19 Pandemic. Asian Journal of Education. 2020;21(4):1099-126. DOI: https://doi.org/10.15753/aje.2020.12.21.4.1099 

  2. Kwon, SH., Ryu, HS. In COVID-19, a study on the effects of professor and learner interaction, self-directed learning, and learning participation on learning satisfaction in untact lecture. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2021;21(11):87-97. DOI: https://doi.org/10.22251/jlcci.2021.21.11.87 

  3. Han, SL., Lee, GY. Comparative Analysis of Instructors' Perception of Synchronous Online Classes: A Case Study of a University. Culture and Convergence. 2020;42(7):395-418. DOI: https://doi.org/10.33645/cnc.2020.07.42.7.395 

  4. Lee, EJ., Park, IW. Identifying Predictability of Computer Self-Efficacy, Teaching Presence and Learner Participation on Learner Satisfaction in Online Realtime Instruction. Journal of Yeolin Education. 2012;20(3):195-219. 

  5. Han, JH. A Study on the Learners' Class Satisfaction in Synchronous Online Classes. The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT). 2021;7(3):173-8. 

  6. Kim, BH., Jeong, MA., Kim, EJ. Satisfaction and Effectiveness of Online Classes of College Students in COVID-19. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 2021;21(5):767-80. 

  7. Kim, SY., Shin NM. A study on online learner's 'other behaviors' and flow: comparing adolescents with adults. The Journal of Educational Information and Media. 2019;25(2):273-98. DOI : http://dx.doi.org/10.15833/KAFEIAM.25.2.273 

  8. Chei, MJ., Lee, JY. Analysis of Structural Relationship among Instructional Quality, Academic Emotions, Perceived Achievement and Learning Satisfaction in Offline and Online University Lectures. Journal of Educational Information and Media. 2017;23(3):523-48. DOI: http://dx.doi.org/10.15833/KAFEIAM.23.3.523 

  9. Mihaly C. Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention: HarperPerennial; 1996. DOI: https://doi.org/10.1177/001698629704100309 

  10. Kim, SH., Hahn, JS. Relations Among Learner's Personality Types, Self-Direction, Attitudes and Self-Efficacy toward Technology, and Achievement in Cyber University. Journal of Educational Information and Media. 2007;13(2):79-106. 

  11. Jeong, EI. Development and Validation of a College Students' Self-directedness Scale. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2018;18(2):703-30. DOI: http://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2018.18.2.703 

  12. Yang, MH. The study on the development and validation of self-regulated learning model (Unpublished doctor's dissertation). Seoul National University; 2000. 

  13. Kim, AY., Tack, HY., Lee, CH. The Development and Validation of a Learning Flow Scale for Adults. Journal of Educational Psychology. 2010;24(1):39-59. 

  14. Lim, JH. Effects of online synchronous instructions on perceived academic achievement and learning satisfaction in higher education (Unpublished master's thesis). Seoul: Konkuk University; 2021. 

  15. Kang, MS., Park, IW. The Exploratory Empirical Study of Learners' Perceived Interaction Factor Model between Learner and Instructor in e-Learning Environments. Journal of Educational Technology. 2010;26(2):187-215. DOI: https://doi.org/10.17232/kset.26.2.187 

  16. Cha, YM., Eom, WY. Structural Relations among Autonomy Support, Self-Determination Motivation, Self-Regulated Learning Ability and Learning Flow as Perceived by Junior College Students. Journal of Thinking Development. 2018;14(1):27-51. DOI: https://doi.org/10.51636/jotd.2018.03.14.1.27 

  17. Lee, JG., Kim, WJ., Lee, JK. gave non-face-to-face online lectures. Journal of the Korea Academia-Industrial. 2020;21(11):412-9. DOI: https://doi.org/10.5762/KAIS.2020.21.11.412 

  18. Bradbury NA. Attention span during lectures: 8 seconds, 10 minutes, or more? Advances in physiology education. 2016;40(4):509-13. 

  19. Russell JW. Learning preference for structure, self-directed learning readiness, and instructional methods: School of Education. University of Missouri-Kansas City; 1988. 

  20. Crook J. A validation study of a self-directed learning readiness scale. SLACK Incorporated Thorofare, NJ; 1985. 

  21. Chan T., Repman J. Flow in web based instructional activity: An exploratory research project. International Journal of Educational Telecommunications. 1999;5(3):225-37. 

  22. Suh, HS. A Study on the Structural Equation Model for Factors Affecting Academic Achievement in Non-Face-to-Face Class. The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT). 2020;6(4):157-64. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로