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ISO/IEC 15118기반 V2G 환경에서 전기자동차 유연성 검토
EV Flexibility Availability for V2G Considering ISO/IEC 15118 Charging Protocol 원문보기

한국정보전자통신기술학회논문지 = Journal of Korea institute of information, electronics, and communication technology, v.14 no.1, 2021년, pp.91 - 97  

이상환 (Department of Nano Science and Technology, Gachon University) ,  조규상 (Department of Nano Science and Technology, Gachon University) ,  이상영 (Department of Nano Science and Technology, Gachon University) ,  김영우 (Department of Computer Science and Engineering, Kyung Hee University) ,  손성용 (Department of Electronic Engineering, Gachon University)

초록
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전기자동차를 이용하여 계통에 전력을 공급하는 Vehicle to Grid(V2G)의 구현을 위한 통신표준으로 ISO/IEC 15118이 적용되고 있다. 통신 프로토콜에 기반을 두는 전기자동차의 충방전 제어 시에 필연적으로 충방전 실행까지의 시간지연이 발생하게 되는데, 이러한 시간지연은 전력 유연성 공급 측면에서 제한의 요인이 된다. 본 연구에서는 ISO/IEC 15118 기반 V2G 에뮬레이터를 구현하고 전기 자동차 충방전 제어에 따른 반응성을 확인하였다. 실험결과 시간지연은 0.12ms로 나타났으며, 이를 기반으로 현 표준 하에서 참여 가능한 전력 유연성 시장에 대하여 검토하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

ISO/IEC 15118 is an international communication standard for EV(electric vehicle)'s V2G implementation. In the charging/discharging control of an EV based on a communication protocol, there is inevitably a time delay when charging/discharging occurs, and the delay may limit in supplying power flexib...

주제어

표/그림 (7)

AI 본문요약
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문제 정의

  • 하지만, 상호인증이 최초 완료된 경우 충방전량의변동시 마다 재인증 과정을 생략할 수 있으므로 제어명령에 대한 반응성이 시장참여 여부를 결정하게 된다. 논문에서는 캘리포니아 전력시장인 CAISO (California Independent System Operator)에서운영되고 있는 유연성 시장을 대상으로 하였을 때 ISO/IEC 15118에 기반한 충방전 시스템을 가진 전기자동차의 V2G 서비스에 참여가능 여부에 대하여 분석하였다. 이를 위하여 ISO/IEC 15118 기반 충방전 에뮬레이터를 구현하고 전기자동차의 충방전 특성을 분석하였다.
  • 본 연구에서는 ISO/IEC 15118 통신 프로토콜 기반의 전기자동차가 참여할 수 있는 전력 유연성 공급 서비스를 검토하였다. ISO/IEC 15118 규격에 부합되는 충방전 에뮬레이터를 구현하고 이를 이용하여 충방전 체계의 반응성을 검토하였다.
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참고문헌 (9)

  1. KEPCO Homepage (https://evc.kepco.co.kr:4445/service/service03.do). 

  2. Yimin Zhou, Xiaoyun Li, "Vehicle to Grid Technology:A review," in 2015 34th Chinese Control Conference (CCC), 2015, pp. 9031-9036. 

  3. Anna Tomaszewska, Zhengyu Chu, Xuning Feng, Simon O'kane, Xinhua Liu, Jingyi Chen, Chenzhen Ji, Elizabeth Endler, Ruihe Li, Lishuo Liu, Yalun Li, Siqi Zheng, Sebastian Vetterlein, Ming Gao, Jiuyu Du, Michael Parkes, Minggao Ouyang, Monica Marinescu, Gregory Offer, Billy Wu. "Lithium-ion battery fast charging: A review," eTransportation, vol. 1, August, 2019. 

  4. A. Di Giorgio, F. Liberati, and S.Canale, "IEC 61851 compliant electric vehicle charging control in Smartgrids". Proc. IEEE MED13, 21st Mediterranean Conference on Control and Automation, Chania, GR, June 2013. 

  5. Jen Schmutzler, Christian Wietfeld, "Distributed Energy Resource Management for Electric Vehicles using IEC 61850 and ISO/IEC 15118," IEEE Vehicle Power and Propulsion Conference, Seoul, Korea, Oct 9-12, 2012. 

  6. Christian Lewandowski et al., "An ICT Solution for Integration of Electric Vehicles in Grid Balancing Services," ICCVE, 2013. 

  7. Sang-Hwan Lee, Sang-Young Lee, Young-Woo Kim, Sung-Yong Son, "Study on electric vehicle charging time delay in V2G environment based on ISO/IEC 15118", KIEE an estimation conference, 242-245, 10. 2020. 

  8. Marc Multin, "ISO 15118 as the Enabler of Vehicle-to-Grid Applications," 2018 international Conference of Electrical and Electronic Technologies for Automotive, Milan, 2018, pp. 1-6. 

  9. Demand Response and Energy Efficiency Roadmap: Maximizing preferred resources. Dec 2013. CAISO. 

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