$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

COVID-19로 인한 비대면 상호작용적 영화심리치료 수업의 효과성 연구: 감성지능과 공감능력
A Study on Effectiveness of Online Interactive Cinematherapy Course Due to COVID-19: Emotional Intelligence and Empathic Ability 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.22 no.2, 2021년, pp.57 - 66  

임애련 (신한대학교 지식복지대학원 예술심리치료학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 COVID-19로 인하여 비대면 수업을 실시하게 된 대학의 강의 환경에서 토론을 전제로 개발된 상호작용적 영화심리치료 수업이 비대면 환경에서도 감성지능과 공감능력에 효과가 있는지 검증하는 데 목적이 있다. 연구대상은 COVID-19 전후, 대면수업과 비대면수업을 각각 경험한 상호작용적 영화심리치료 수업의 수강생으로, 대면수업 수강생 212명, 비대면수업 수강생 139명으로 구성되었다. 대면수업 수강생은 연구자와 수강생 간의 구조적 질문과 수강생 간의 토론을 실시하였으며, 비대면수업 수강생은 토론을 대체하기 위해 연구자와 수강생 간의 이메일을 활용한 피드백을 실시하였다. 연구 결과, 비대면수업으로 진행한 상호작용적 영화심리치료 수업은 감성지능 중 타인감성이해와 감성활용능력이 증가하였고, 공감능력 중 인지적 공감과 두 하위요인인 관점 취하기, 상상하기 모두 향상되었으며, 정서적 공감 중에서는 공감적 관심이 향상되었다. 대면수업의 효과와 비교한 결과, 타인감성이해, 인지적 공감, 관점 취하기, 상상하기, 공감적 관심이 공통적으로 향상되었고, 대면수업에서는 자기감성이해가, 비대면수업에서는 감성활용능력이 각각 향상되어 대면수업과 비대면수업의 효과에는 큰 차이가 없는 것으로 나타났다. 학생들의 피드백을 통한 질적연구에서는 교수자의 소통능력과 관심이 비대면 상호작용적 영화심리치료 수업의 효과를 높이는 데 기여하는 것으로 판단되어, 향후 비대면수업으로 전환될 수업 환경에서는 온라인과 오프라인 환경보다는 교수자와 학생 간의 소통과 교수자의 역할이 중요함을 확인하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to verify whether the Interactive Cinematherapy Course developed based on discussion is still effective for emotional intelligence and empathic ability, even in a college lecture environment where courses are given online due to COVID-19. The subjects were enrolled in t...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (41)

  1. The Hankyoreh. 70% of university conduct online lectures on 'full semester' or 'until corona stabilization' [Internet]. The Hankyoreh, [cited 2020 may 8], Available From: http://www.hani.co.kr/arti/society/schooling/944198.html (accessed Sep. 18, 2020) 

  2. S. S. Kim, "Comparative Study of the Therapeutic Factors of Selp-Help and Interactive Cinematherapy", Film Studies, no. 55, pp. 83-126, 2013. 

  3. YTN. Colleges continue to teach online...Student burst into complaints [Internet]. YTN, [cited 2020 April 2], Available From: https://www.ytn.co.kr/_ln/0103_202004020521037118 (accessed Sep. 11, 2020) 

  4. MBN. [Exclusive] Seoul National University "Full semester online lecture...Grade points are absolute evaluation". [Internet]. MBN, [cited April 1, 2020], Available From: https://www.mbn.co.kr/news/society/4107037 (accessed Nov. 4, 2020) 

  5. MBN. The first semester of 'In Seoul' online lecture at Ewha... What is the reaction of the 'Cyber college students'?. [Internet]. MBN, [cited April 2, 2020], Available From: Retrieved from https://www.mk.co.kr/news/society/view/2020/04/344666/ (accessed Nov. 4, 2020) 

  6. Y. H. Lee, Y. J. Park, J. H. Yun, "Exploring the"Types"through Case Analysis on Operation of Distance Education in Universities Responding to COVID-19", The Journal of Yeolin Education, vol. 28, no. 3, pp. 211-234, 2020. DOI: https://doi.org/10.18230/tjye.2020.28.3.211 

  7. H. J. Lee, "Learning Process Mechanisms in Resource-Based Structured Instruction and Interpersonal Interactive Instruction in Web-Based Distance Learning Environment", Journal of Educational Technology, vol. 20, no. 4, pp. 25-52, 2004. 

  8. M. G. Moore, "Theory of transactional distance", Theoretical principles of distance education, vol. 1, pp. 22-38, 1993. 

  9. D. Morris, N. Mitchell, & M. Bell, "Student use of computer mediated communication in an Open University Level 1 course: academic or social?", Journal of Interactive media in Education, vol. 99, no. 2, pp. 1-23, 1999. 

  10. O. Peters, "Learning and teaching in distance education: Analyses and interpretations from an international perspective", Education+Training, pp. 168, 1999. 

  11. S. G. Lee, S. B. Choi, H. W. Kim, "An Exploratory Study of e-Learning Satisfaction: A Mixed Methods of Text Mining and Interview Approaches", Information Systems Review, vol. 21, no. 1, pp. 39-59, 2019. DOI: https://doi.org/10.14329/isr.2019.21.1.039 

  12. S. C. Lee, J. A. Kim, "Factors that affect student satisfaction with online courses", The Journal of Educational Administration, vol. 36, no. 2, pp. 115-138, 2018. DOI: https://doi.org/10.22553/keas.2018.36.2.115 

  13. J. B. Arbaugh, R. Duray, "Technological and structural characteristics, student learning and satisfaction with web-based courses: An exploratory study of two on-line MBA programs", Management Learning, vol. 33, no. 3, pp. 331-347, 2002. DOI: https://doi.org/10.1177/1350507602333003 

  14. Jejusori. What should I teach in the Corona era? "This ear is a great textbook" [Internet]. Jejusori, [cited 2020 September 11], Available From: http://www.jejusori.net/news/articleView.html?idxno319998 (accessed Sep. 18, 2020) 

  15. B. K. Lee, "A Study on Learners' Response to Online College English Class as General Education Due to the COVID-19 Pandemic", Korean Journal of General Education, vol. 14, no. 4, 97-112, 2020. DOI: https://doi.org/10.46392/kjge.2020.14.4.97 

  16. C. R. Rogers, "Client-centered therapy". Cambridge: Houghton Mifflin, 1951. DOI: https://doi.org/10.1002/1097-4679(195107)7:3 3.0.CO;2-O 

  17. S. S. Kim, "A study on development and effectiveness of a cinematherapy program for improving interpersonal relationship", Unpublished Doctor's Thesis, Korea University Department of Psychology, 2005. 

  18. Y. S. Shim, "The theory & practice of cinematherapy", Hakjisa, Seoul, pp. 22, 24, 44-45, 54, 2011. 

  19. P. Salovey, J. D. Mayer, "Emotional intelligence", Imagination, cognition and personality, vol. 9, no. 3, pp. 185-211, 1990. 

  20. S. B. Yun, J. K. Lee, J. S. Yun, "The Effect of Emotional Intelligence on Job Performance: The Mediating Role of Perspective Taking Deep Acting", Korean Corporation Management Review, vol. 27, no. 2, pp. 25-48, 2020. DOI: https://doi.org/10.21052/KCMR.2020.27.2.02 

  21. D. Pink, "A Whole New Mind", Riverhead Books, New York, pp. 177-184, 2006. 

  22. S. J. Hong, J. C. Park, "The Relationship between Empathic Ability and Performance on MOT : Relationship between 'Customer-Firm' Relational Performance", Journal of Korea Service Management Society, vol. 17. no. 3, pp. 45-66, 2016. DOI: https://doi.org/10.15706/jksms.2016.17.3.003 

  23. Y. S. Kang, "The Influence of the Verse Activity Program on the First Elementary Student's Emotional Intelligence", Unpublished Master's Thesis, Seoul National University of Education Graduate School of Education, 2007. 

  24. Y. L. Moon, "Professor Mun-Yong Lin's lecture on emotional intelligence", Booksnut, Seoul, pp. 203-221, 2011. 

  25. S. Yang, "The development and effects of young children's bibliotherapy program based on the response-based approach", Unpublished Doctor's Thesis, Changwon National University of Education Graduate School, 2013. 

  26. R. Krznaric, "Empathy: A handbook for revolution", Random House, pp. 73-82, 2014. 

  27. A. R. Lim, "Study of Differences in Empathic Ability and Emotional Intelligence according to College Students' Counseling Course-taking Experience", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, vol. 20, no. 9, pp. 103-110, 2019. DOI: https://doi.org/10.5762/KAIS.2019.20.9.103 

  28. Daniel, M., Cinema therapy, salon, [cited 1999 May 27], Available From: https://www.salon.com/1999/05/27/film_therapy/(accessed Feb. 24, 2020) 

  29. C. S. Wong, & K. S. Law, "The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study". The leadership quarterly, vol. 13, no. 3, pp. 243-274, 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.4324/9781315250601-10 

  30. E. J. Kang, "(The)effect of a group cinematherapy program on the emotional regulation ability of the at-Risk youth", Unpublished Doctor's Thesis, Kyungsung University of Graduate School, 2013. 

  31. J. H. Park, S. J. Choi, C. H. Hong, "Effects of Cinema Therapy on Emotional Recognition, Emotional Expression, and Empathy for Chronic Schizophrenia Patients", The Korean Journal of Health Psychology, vol. 18, no. 3, 479-497, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.17315/kjhp.2013.18.3.004 

  32. Y. J. Jeon, S. B. Lee, "The Effects of Employees' Personality Traitors on Job Satisfaction and Burnout in the Deluxe Hotel", Korea Academic Society of Tourism Management, vol. 26, no. 3, pp. 395-412, 2011. 

  33. M. H. Davis, "Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach", Journal of personality and social psychology, vol. 44, no. 1, pp. 113, 1983. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.44.1.113 

  34. S. H. Park, "The relationship between components of empathy and prosocial behavior", Korean journal of educational research, vol. 35, no. 5, pp. 143-166, 1996. 

  35. Y. S. Shim, "2019 KIFA movie list for Cinematherapy and Cinemaworkshop", Shimyoung publish, Seoul, pp. 46-62, 145-151, 157 

  36. M. L. Heston, T. Kottman, "Movies as metaphors: A counseling intervention", The Journal of Humanistic Education and Development, Vol. 36, No. 2, pp. 92-99, 1997. DOI: http://dx.doi.org/10.1002/j.2164-4683.1997.tb00377.x 

  37. G. Solomon, "The motion picture prescription: Watch this movie and call me in the morning", Author's Choice Publishing, 1995. 

  38. S. M. Kwon, "Contemporary theories of psychotherapy and counseling", Hakjisa, Seoul, pp. 214-218, 2012. 

  39. I. C. Yu, J. A. Bae, "Effects of Cinema Therapy on Decreasing a sense of Uneasiness and Improving Interpersonal Relationship : Focusing on Schizophrenia Patients", The Journal of the Korea Contents Association, vol. 8, no. 8, pp. 103-110, 2008. 

  40. M. L. Heston, T. Kottman, "Movies as metaphors: A counseling intervention", The Journal of Humanistic Education and Development, vol. 36, no. 2, pp. 92-99, 1997. DOI: https://doi.org/10.1002/j.2164-4683.1997.tb00377.x 

  41. D. S. Forney, "Introduction to Entertainment Media Use", New Directions for Student Services, vol. 108, pp. 1-11, 2004. DOI: https://doi.org/10.1002/ss.137 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로