$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 임상실습 교과의 교내실습 경험연구: 정신간호학 실습을 중심으로
A Study on the Experience of Nursing Student's Clinical Education in School Practice: Focused on Psychiatric Nursing Practice 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.22 no.2, 2021년, pp.169 - 178  

김현실 (송호대학교 간호학과) ,  김은미 (송곡대학교 간호학과) ,  이동숙 (강원대학교 간호대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 간호대학생의 정신간호학실습에 대한 교내실습 경험을 탐색하기 위한 질적 연구이다. 연구대상자는 강원도 소재 일 대학교에서 정신간호를 실습하는 3학년 학생 62명으로, 자료수집 기간은 2020.08.03.~08.20까지였다. 수집된 자료는 Colaizzi의 방법을 적용하여 분석하였다. 연구 결과 1) 현장경험에 대한 아쉬움 2) 배움을 통한 성취 3) 미래 간호사 역할에 대한 두려움 4) 과제 작성에 대한 부담감 5) 임상 긴장감으로부터 자유로움 6) 타 부서와의 협력의 중요성의 6가지 범주가 도출되었다. 교내실습 평가에서는 즉각적 피드백과 자세한 설명, 간접 체험의 내용이 긍정적으로 평가되었다. 이를 바탕으로 향후 교내실습의 효과적 운영을 위해서는 시뮬레이션 실습을 포함하여, 간접 체험실습, 온라인/비대면 실습, 대면실습 등의 다양한 콘텐츠가 적절히 활용되어 임상실습과의 격차를 줄이는 효율적 프로그램의 개발이 필요하다. 더불어 정신간호학 실습 교육에서는 치료적 의사소통 및 환청 중재와 같은 실무의 격차를 줄이기 위한 다각적 노력이 더욱 필요함을 제언하는 바이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is a qualitative study to explore the experiences of nursing students' psychological nursing practice in-school. The subjects of this study were 62 students who were the 3rd grade nursing students at a University in Gangwon-do. The data were collected from August 3rd to August 20th, 2020....

주제어

표/그림 (2)

참고문헌 (27)

  1. J. W, Choi, "A study on the corelation between COVID-19 onset, diagnostic test timing and inpatient care period", Master's thesis, University of Seoul, Seoul, Korea, p.8-11, 2020 

  2. World Health Organization. Coronavirus Disease (COVID-19) Timeline: WHO's COVID-19 response [Internet]. World Health Organization [cited 2020 Mar. 11], Available From: https://www.who.int (accessed Jan. 03, 2021) 

  3. World Health Organization. WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard [Internet]. World Health Organization [cited 2021 Jan. 02], Available From: https://www.who.int (accessed Jan. 03, 2021) 

  4. Korea Disease Control and Prevention Agency. COVID-19 occurrence status [Internet]. Korea Disease Control and Prevention [cited 2021 Jan. 03], Available From: http://www.kdca.go.kr (accessed Jan. 03, 2021) 

  5. J. R. Ensor, S. R. Ahuja, D. N. Horn, S. E. Lucco, "The Rapport multimedia conferencing system-a software overview", Proceedings of 2nd IEEE Conference on Compuer Workstations, IEEE, CA, USA, pp.52-58, March 1988 DOI:https://dx.doi.org/10.1109/COMWOR.1988.4800 

  6. T. H. Hong, "Characteristics and Causes of COVID-19 Pandemic Economic Crisis and Its Prospects", Koreanisch-Deutsche Gesellschaft Fuer Wirtschaftsswissenschaften, Vol.38, No 3, pp.79-99, Sep. 2020 

  7. Y. M. Song, "Effects of a Online Psychiatric and Mental health Nursing Practice Program on the Social and Emotional competence, Counseling Self-efficacy, and Communication competence among Nursing Students", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.20, No.19, pp.271-290, 2020 DOI:https://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2020.20.19.27 

  8. National Human Rights Commission of Korea, National Human Rights Commission of Korea Press release, Expressed opinions on improving standards for facilities in psychiatric institutions vulnerable to infectious diseases such as Corona 19 and respect for hospitalization procedures, 2020.11.12. 

  9. M. E. Kim, M. J. Kim, Y. I. Oh, S. Y. Jung, "The Effect of Online Substitution Class Cuased by Coronavirus(COVID-19) on the Learning Motivation, Instructor-Learner Interaction, and Class Satisfaction of Nursing Students", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(17), 519-541. 2020 DOI: https://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2020.20.17.519 

  10. M. H. Kim, Phenomenological research of lived-experience of nursing students' clinical practicum in psychiatric department. Journal of Qualitative Research, 15(1), 13-23. 2014 DOI: https://dx.doi.org/10.22284/qr.2014.15.1.13 

  11. Lofmark, A., & Wikblad, K. (2001). Facilitating and obstructing factors for development of learning in clinical practice: a student perspective. Journal of advanced nursing, 34(1), 43-50. 2001 

  12. M. S. Jung, K. O. Park, M. H. Ko, D. H. Kim, S. Y. Kim et al., Introduction to Nursing, Hyunmoonsa. 2017 

  13. S. H. Park & S. O. Park, "Development of Program Outcome based Nursing Curriculum Guideline", The Journal of Korean Nursing Research. 4(2), 57-118. 2018 

  14. J. Y. Kang, "Simulated Nursing Practice Education in the Ontact Age: A Mixed Methods Case Study, Instructor-Learner Interaction, and Class Satisfaction of Nursing Students", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(18). 937-957, 2020 DOI: https://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2020.20.18.937 

  15. S. H. Kim & E. M. Lee, "Experience of the Gap between Classroom Based and Clinical Based Learning for Nursing Practice among Korean Nursing Students", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 17(17), 19-42, 2017 DOI: https://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.17.19 

  16. Y. M. Song, "Effects of a Online Psychiatric and Mental health Nursing Practice Program on the Social and Emotional competence, Counseling self-efficacy, and Communication competence among Nursing Students". Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(19), 271-290, 2020 DOI: https://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2020.20.19.271 

  17. D. H. Seo & S. J. Kim, "The Effect and Development of a Simulation Learning Module based on Schizophrenic Patients Care of Nursing Students". Journal of Korean Academy of psychiatric and Mental Health Nursing, 29(2), 106-118, 2020 DOI: https://dx.doi.org/10.12934/jkpmhn.2020.29.2.106 

  18. W. S. Lee & M. O. Kim, "Effects and adequacy of high-fidelity simulation-based training for obstetrical nursing". Journal of Korean Academy of Nursing, 41(4), 433-443, 2011 DOI: https://dx.doi.org/10.2202/1548-923X.1317 

  19. H. J. Park, S. S. Kim, G. H. Park, "A qualitative study of nursing students' experiences of hallucination simulation- based education", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(12), 725-74, 2016 DOI: https://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2016.16.12.725 

  20. E. A. Song & H. J. An, "Experience Process of Reducing Prejudices against People with Mental Illness by Nursing Students during Clinical Training in Psychiatric Wards". Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, 25(1), 37-47, 2016 DOI: https://dx.doi.org/10.2202/1548-923X.1317 

  21. M. H. Lee, S. Yang, K. H. Kim, M. S. Jung L. L. Kang, et al., .& Psychiatric mental health nursing 6th, hyunmoonsa, 2019 

  22. P. F. Colaizzi, "Psychological research as the phenomenologist views it". In: Valle, R. S. & King, M. (1978). Existential Phenomenological Alternative for Psychology. Open University Press: New York. 1978 

  23. Y. J. Son, H. S. Song, M. H. Won & S. H. Lim, "Clinical experience of undergraduate nursing students in adult intensive care unit using content analysis". Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 17(16), 353-370. 2017 DOI: https://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2017.17.16.353 

  24. H. M. Son, "Analysis of positioning in the nursing students' narrative of the experiences of clinical practice". The Journal of Korean academic society of nursing education, 20(1), 129-137, 2014 DOI: https://dx.doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.1.129 

  25. Korean Accreditation Board of Nursing Education, Nursing Education Certification Evaluation for the Second half of 2020, Certification Evaluation Procedure and Self-Evaluation Preparation, 2020 

  26. S. N. Kim, "The contents analysis of Nursing student's Perception about on-line Lecture", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(17), 477-491, 2020 DOI: https://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2020.20.17.477 

  27. S. M. Kwon, J. H. Lee, R. W. Kwon, & J. H. Lee, "The Influence of Nursing Professionalism and Teaching Efficiency on Clinical Competence of Nursing Students". Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 21(8), 267-276, 2020 DOI: https://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2020.21.8.267 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로