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밀키트(Meal Kit) 제품의 사용자 경험 디자인 연구
A Study on Meal Kit User Experience Design 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.1, 2021년, pp.373 - 378  

박서연 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디지털미디어디자인 전공) ,  김승인 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디지털미디어디자인 전공)

초록
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본 연구는 밀키트(Meal Kit) 제품 정보의 사용자 경험 디자인 연구로서 구매자에게 필요한 제품 정보와 사용 편의성을 위한 필요사항을 도출하고 개선방안을 제안하는 데 목적이 있다. 밀키트 제품을 구매할 때 영양 섭취에 관한 정보 표기와 패키지 디자인, 환경에 관한 문제를 국내 밀키트 브랜드 피코크와 프레시지 2종을 비교 분석하였다. 연구방법으로는 1차로 문헌 연구와 선행연구를 통해 밀키트 제품 구매 요인 7가지 요소를 도출하여 설문 조사를 진행하였고, 2차로 30대 1인 가구 남녀 4명씩, 총 8명을 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였다. 연구 결과, 구매자에게 만족을 주는 요인으로는 조리 과정, 음식, 맛/영양, 패키지, 편리성, 가격, 정보 순으로 나타났으며, 과대포장 또한 문제점으로 드러났다. 이를 통해 밀키트 제품의 개선사항 도출과 발전 방안을 제시할 수 있었다. 본 연구가 향후 1인 가구의 식생활개선과 밀키트 제품 개발에 도움을 줄 것으로 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is a study on user experience design of Meal Kit product information. The purpose of this study is to derive the product information necessary for the purchaser and the necessity for the convenience of use, and to propose an improvement plan. When purchasing Meal Kit products, two types o...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (15)

  1. S. J. Park, J. W. Choi & S. Y. Heo. (2015). A Study on the Status and Policy Issues the Home Meal Replacement (HMR) Industry in Korea. KREI(Korea Rural Economic Institute). R 742. p.29 

  2. KOSTAT(Korea National Statistical Office). (2019). Special estimate of future furniture 2017 : 2017-2047 

  3. J. H. Kim. (2020). 'Meal Kit' that makes cooking easy. Knnews. http://www.knnews.co.kr/news/articleView.php?idxn 

  4. D. H. Kim. (2020). Longer stay at home life... Meal Kit market leader competition 'lively.' Segyebiz. http://www.segyebiz.com/newsView/20201022521539 

  5. AT(Korea Agro - Fisheriesgries & Food Trade Corporation) (2019). 2019 processed food segment market status. p.114 

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  7. B. R. Kim. (2018). 'Reasonable growth' of the meal kit market. Hankyung. https://www.hankyung.com/economy/article/2018052775051 

  8. D. G. R. M. Kim. (2017). Meal kit becomes the mainstream in the US food industry. KOTRA(KOTRA&KOTRA overseas market news). news.kotra.or.kr/user/globalBbs/kotranews/782/globalBbsDataView.do?setIdx243&dataIdx157993 

  9. J. W. Lee. (2020). What is the 4th generation food culture, meal kit? Korea Business Review. https://www.koreabizreview.com/detail.php?number2348&thread11r03 

  10. B. S. Kim. (2019). Meal Kit that drove the dawn delivery home-cooked meal revolution. Mk.co.kr. https://www.mk.co.kr/news/culture/view/2019/05/356033/ 

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  13. M. Choi. (2015). Influence of Visual Expression Type of Home Meal Replacement(HMR) on Consumers' Purchase Attitude. Hongik University, Seoul. p.80 

  14. M. H. Park, M. W. Kwon & K. Nah. (2019). Study on Repurchase Intention of RTP HMR Products : Focused on Meal Kit. Korean Publishing Research, 19 Vol. 19 No. 2 

  15. Y. H. Oh. (2019). The influence of Meal Kit selection attributes on convenience orientation and meal kit use : Application of the household production theory. Yonsei University, Seoul. p.36 

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