$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

지적장애 학생을 위한 VR 기반 요리하기 기능성 게임 개발 및 적용 효과
Development and Applied Effects of VR-based Cooking Serious Game for Students with Intellectual Disabilities 원문보기

한국게임학회 논문지 = Journal of Korea Game Society, v.21 no.1, 2021년, pp.67 - 80  

이태수 (전남대학교 특수교육학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 지적장애 학생을 위한 가상현실 기반 요리 활동 기능성 게임(VR-Cook)을 개발하고, 그 효과성을 검증하는 것이었다. 이에, ASSURE 모형을 활용하여 VR-Cook을 개발하였고, 지적장애 학생 20명을 대상으로 효과성을 검증하였다. 실험집단과 통제집단에 각각 10명씩 배치하였으며, 통제집단에는 전통적인 중재를 제공하였고, 실험집단에는 전통적 중재와 VR-Cook을 결합한 중재를 제공하였다. 평가는 중재 전, 중, 후에 총 3회 실시하였고, 평가 자료는 반복측정 이원 분산분석으로 분석하였다. 연구 결과, VR 기능성 게임을 활용한 실험집단이 통제집단보다 요리 활동에 대한 학습과 수업 태도에서 유의미한 향상을 나타내었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study were to develop VR-based cooking serious game(VR-Cook) for students with intellectual disabilities and to validate effectiveness. The VR-Cook was developed using the ASSURE model. Twenty students with intellectual disabilities were participated to verify effectiveness. Ten ...

주제어

표/그림 (11)

참고문헌 (20)

  1. Ministry of Education, "Basic curriculum: Job", Sejong: Ministry of Education, 2014. 

  2. Myung-Sook Kwon and Jin-Seon Yim, "An autoethnography on the experience of cooking activities for the developmental disabilities", The Journal of Developmental Disabilities, Vol. 22, No. 2, pp.43-66, 2018. 

  3. Jin-Ja Chung and Hyon-A Park, "The influence of a program for cooking activities on the order conception of mentally retarded children", The Journal of Special Education: Theory and Practice, Vol. 2, No. 3, pp.133-159, 2001. 

  4. Hee-Na Park, Hee-Sun Jeong, and Na-mi Joo, "Research on the educational effect and satisfaction of cooking activities for children", Journal of Korean Society of Food Culture, Vol. 23, No 4, pp.455-461, 2008. 

  5. Jeong-Hye Yang, "The effectiveness of after-school program in practical arts education on the change of disabled children toward dietary attitude", The Journal of Elementary Education, Vol. 23, No. 1, pp.163-182, 2010. 

  6. Suk-Don Park and Seon-Ok Kim, "The Effect of a cooking program on the self-esteem of supported employment clients", Journal of Vocational Rehabilitation, Vol. 15, No. 2, pp.111-132, 2005. 

  7. Ju-Won Park, "Study on the effect of cooking therapy on the adaptive skills of adults with intellectual disability", A dissertation for Master Degree, Sogang University, 2012. 

  8. Beirne-Smith, M., Ittenbach, R. F. and Patton, J. R., "Mental Retardation", 6th Ed, Pearson Education, 2002. 

  9. Yong-Bok Lee, "The perception of special education teachers on the need of virtual reality contents for improvement of daily living skills in people with intellectual disabilities", A dissertation for Master Degree, Dankook University, 2018. 

  10. Camacho, M. L. M., "Virtual reality, a new tool for a new educational paradigm", Educational Media International, Vol.35, No.4, pp.266-271, 1998. 

  11. Tae-Su Lee and Yeon-Pyo Kim, "Developing and exploring the possibility of virtual reality based communication training program for students with intellectual disabilities", Journal of the Korea Contents Association, Vol.17, No.11, pp.342-353, 2017. 

  12. Young-Rok Jeong, "The effects of VR-based script intervention for students with intellectual disability on contextual speak & class attitude", A dissertation for Master Degree, Chonnam National University, 2018. 

  13. Rose, F. D., Brooks, B. M., and Attree, E. A., "Virtual reality in vocational training of people with learning disabilities", Paper presented at the 3rd International Conference on disability, Virtual Reality and Associated Technologies(ICDVRAT), Sardinia, NY, September 23-25, pp.129-135, 2000. 

  14. Young-Jun Kim, "The effects of virtual reality based experience job training in group home on the coffee shop juice cooking skills of individual with intellectual disabilities", Journal of Special & Gifted Education, Vol.3, No.1, pp.15-53, 2016. 

  15. Jeong-Soo Kim, "A study of the development and application of science education STEAM program based on augment reality for mental retardation", A dissertation for Master Degree, Dankook University, 2015. 

  16. Tae-Su Lee, "Effects of VR based intervention on daily living skills and class attitudes of students with intellectual disabilities", Journal of The Korea Convergence Society, Vol.12, No.1, in press. 

  17. Yeon-Ho You, "The effect of participation in virtual reality sports on exercise commitment and lower extremity muscular function of persons with intellectual disability", The Korean Journal of Physical Education, Vol.56, No.4, pp.613-623, 2017. 

  18. Mitchell, P., Parsons, S., and Leonard, A., "Using virtual environments for teaching social understanding to 6 adolescents with autistic spectrum disorders", Journal of Autism and Developmental Disorders, Vol.37, pp.589-600, 2007. 

  19. Josman, N., Ben-Chaim, BM. H. Friedrich, S., and Weiss, P. L., "Effectiveness of virtual reality for teaching street crossing skills to children and adolescents with autism", International Journal on Disability and Human Development, Vol.7, pp.49-56, 2008. 

  20. Jeong-Soo Kim, "The effects of immersive virtual reality-based simulation learning program on the communication competence and learning attitude of students with intellectual disabilities: Focusing on a convenience store situation", Journal of the Korea Contents Association, Vol.20, No.1, pp.553-561, 2020. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로