$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 학사경고생 학습멘토링 프로그램이 자아존중감과 대학생활 적응에 미치는 효과
The Effect of Learning Mentoring Program on Self-esteem and Adjustment to College Life 원문보기

JPEE : Journal of practical engineering education = 실천공학교육논문지, v.13 no.1, 2021년, pp.73 - 79  

강대식 (남서울대학교 교양대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 학사경고생을 대상으로 한 학습멘토링 프로그램이 자아존중감과 대학생활 적응에 미치는 효과를 검증하기 위해 실시되었다. 이러한 연구목적 달성을 위하여 멘토링 프로그램에 참여한 학사경고자 45명을 실험집단으로, 참여하지 않은 학사경고자 40명을 통제집단으로 구분하여 사전-사후 검사를 실시하였으며, 효과성 검증을 위해 공분산분석을 수행하였다. 연구결과, 첫째, 자아존중감의 경우, 실험집단이 통제집단보다 유의한 향상을 보였다. 둘째, 대학생활 적응의 하위변인인 학업적응과 사회적응은 실험집단이 통제집단보다 유의한 향상을 보였으나, 정서적응은 유의한 향상을 보이지 않았다. 결과적으로 학습멘토링 프로그램의 효과성이 있는 것으로 나타났으며, 이러한 연구결과를 바탕으로 제언을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to analyze the effect of learning mentoring program on self-esteem and adjustment to college life. The subjects were college students who had assigned to an experimental group (45) and a control group (40). To obtain the data, conducted pre-test and post -test. To analy...

주제어

표/그림 (6)

참고문헌 (20)

  1. MOE, "2019 Education basic statistics report," 2019. 

  2. H. J. Jeon, "A study on students at top-ranked universities who received repeated academic probations," Ph.D. dissertation, Seoul National University, 2017. 

  3. V. Tinto, "Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research", Review of Educational Research, vol. 45, no. 1, pp. 89-125, March 1975. 

  4. Y. J. Lee, H. J. Yang, and S. H. Cho, "Issues on the educational interventions for the college students on academic probation," Educational Method Research, vol. 29, no. 1, pp. 161-184, 2017. 

  5. J. W. Cha, "The effect of peer group counseling program on student'communication and social problem solving ability at university," Human & Society, vol. 9, no. 2, pp. 567-577, April 2018. 

  6. M. Rosenberg, "Self-concept and psychological wellbeing in adolescence," In Leahy, R. L. (ed.), The Development of the Self. Academic Press, Orlando, FL, 1985. 

  7. B. H. Park, "Students' personal characteristics, parent attachment and adjustment in college," Ph.D. dissertation, Chungbuk National University, 2006. 

  8. S. Coopersmith, The Antecedents of Self-Esteem. San francisco: Freeman, 1967. 

  9. H. S. Park and S. Y. Mun, "Mediator effect of school life adaptation affecting relationships between university students' happiness, self-respect and social support," Korean Journal of Local Government & Administration Studies, vol. 28, no. 3, pp. 197-218, 2014. 

  10. Y. J. Kim, "A study on the relative on influence of college life adjustment, self-efficacy, and mother's rearing attitude on career preparation behavior of college students," Ph.D. dissertation, Dankook University, 2019. 

  11. J. D. Mayer, D. Caruso, and P. Salovey, "Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence", Intelligence, vol. 27, no. 4, pp. 267-298, December 1999. 

  12. U. Baslanti, "Investigating the underachievement of university students in Turkey: Exploring subscales," International Journal of Progressive Education, vol. 4, no. 2, pp. 40-56, 2008. 

  13. Y. H. Lee, "Mediating effects of self-esteem and social support on the relationship between physical, psychological symptoms and campus life satisfaction of students," Ph.D. dissertation, Wonkwang University, 2006. 

  14. I. Arcand and R. Leblanc, "Academic probation and companioning: Three perspectives on experience and support," Mevlana International Journal of Education, vol. 1, no. 2, pp. 1-14, 2011. 

  15. S. Baker and N. Pomerantz, "Impact of learning communities on retention at a metropolitan university," Journal of College Student Retention, vol. 2, no. 2, pp. 115-126, August 2000. 

  16. Y. A. Ju, Y. H. Kim, and S. K. Won, "An exploration study of the factors for understanding academic achievement failure and academic persistence on academy probation: focus group interviews among female university students," Korean Association of Youth Welfare, vol. 14, no. 4, pp. 47-69, 2012. 

  17. R. W. Baker and B. Siryk, "Measuring adjustment to college," Journal of Counseling Psychology, vol. 31, no. 2, pp. 179-189, 1984. 

  18. M. A. Oh, "The effects of emotional intelligence and selfefficacy on students' perception of career barriers and adaptation to college," Ph.D. dissertation, Dongduk Woman University, 2020. 

  19. S. H. Lee, "Influences of mentoring program on adjustment to college life and self-esteem in nursing college students," Korean Academy of Nursing Administration, vol. 12, no. 2, pp. 247-254, 2006. 

  20. M. H. Cheong, G. S. Shin, and S. M. Park, "The effect of mentoring program for increasing of major adjustment in college students," Educational Research, vol. 43, no. 1, pp. 1-24, 2005. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로