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QAR (Quick Access Recorder) 데이터 분석 기반 B777 Hard Landing Trend Analysis
B777 Hard Landing Trend Analysis based on Quick Access Recorder (QAR) Data 원문보기

한국항행학회논문지 = Journal of advanced navigation technology, v.25 no.2, 2021년, pp.169 - 176  

정승섭 (한국항공대학교 항공운항학과) ,  김현덕 (한국항공대학교 항공운항학과)

초록
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2019년 IATA (International Air Transport Assosiation) 보고에 따르면 하드랜딩 사고 1건으로 인해 승객 41명의 사상자가 발생하였다. 이는 항공기의 불안정한 접근 상태에서 무리하게 착륙을 시도하여 발생한 하드랜딩 사고로 파악되었다. 하드랜딩의 주요 원인으로 불안정한 접근, 조종사의 플레어(flare) 실수, 잘못된 계획, 갑작스러운 기상 변화 등의 여러 가지 요인들이 있을 수 있다. 본 연구는 QAR (quick access recorder) 데이터 분석 시스템을 활용한 국내 항공사의 B777 기종에서 발생한 24건의 하드랜딩 이벤트를 항공기 강하율(descent rate), 비행 강하각 (flight path angle), 활주로 시단 통과 고도 (threshold passing altitude), 초기 플래어 고도 (initial flare altitude) 등의 분석을 통해, 하드랜딩의 원인이 항공기 접지 전 낮은 비행경로 (low vertical path)와 조종사의 적절지 못한 플래어 시기(late flare)로 식별하였다. 이에 하드랜딩 이벤트 경감 및 항행 안전 증진 방안으로 항공기의 안정된 접근(stabilized approach) 과 특히 200ft 이하의 고도에서 착륙 시까지 항공기의 낮은 비행경로가 되지않도록, 일정한 강하 각 유지를 위한 조종사의 모니터링이 중요하다는 시사점을 도출하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

According to the International Air Transport Association (IATA) 2019 Safety Report, one accident involving hard landing has caused 41 deaths. The accident was analyzed to be caused by the pilots' final judgement of making a forced the landing in unstabilized conditions. The factors leading to hard l...

주제어

표/그림 (16)

참고문헌 (13)

  1. International Air Transport Association, Safety Report 2019, pp. 47-73, 2020. 

  2. Sukhoi Civil Aircraft Company, RRJ-95B Aircraft Maintenance Manual, Section 17-51-00, Task 200-801, pp. 606, 2017. 

  3. Interstate Aviation Committee, RRJ-95B RA-89098 Interim Report, Air Accident Invesigation Commision, pp. 23-27, 2020. 

  4. ICAO, Safety Management, Annex 6, Part 1, 10th Edition, pp 3.2- 6.5, 2016. 

  5. C. Wang, L. Miao, and H. Sun, "An analysis based on a special hard landing incident," in 3rd International Conference on Materials Engineering, Manufacturing Technology and Control, Taiyuan: China, pp.1-8, 2016. 

  6. Federal Aviation Administration, Advisory Circular 120-82, Flight Operational Quality Assurance, pp. 1-25, 2004. 

  7. ICAO, Doc 10000, Manual on Flight Data Analysis Programmes (FDAP), pp. 1.3-1.4, 1st ed. 2014. 

  8. Advisory Circular, Flight Operational Quality Assurance, Federal Aviation Administration, U.S. Department of Transportation, AC No:120-82, Appendix A FOQA Enforcement policy, pp. 24, Dec. 2004. 

  9. Article 58 of the Korea Aviation Safety Act (National Aviation Safety Program, etc.), revision 2019.8.28. 

  10. L.Wanga, Y. Rena, C. Wub, "Effects of flare operation on landing safety: A study based on ANOVA of real flight data" The Safety Science, Vol. 102, pp.15, Feb. 2018. 

  11. Aero Magazine, Condition Inspection, [Internet]Available ://www.boeing.com/comercial/aeromagazine/aero-14/nonnormal landing.html 

  12. Boeing, Flight Crew Reference Manual, Boeing Company pp. 3.1.8-3.1.10, 2008 

  13. L Wang, C. Wu, R.Sun, Z. Cui, "An Analysis of Hard Landing Incidents Based on Flight QAR Data" International Conference on Engineering Psychology and Cognitive Ergonomics, Crete: Greece, pp 398-406, 2014. 

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