$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

코로나19 시대의 대학생 진로장벽이 취업행동에 미치는 영향: 진로적응성과 자아탄력성의 병렬매개효과와 매개된 조절효과
The Effect of Career Barrier on Employment Preparation Behavior of College Students COVID-19: Focusing on Multi-parallel Mediation Effect and Moderated Mediation Effect of Career Adaptability and Ego-resilience 원문보기

융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.11 no.5, 2021년, pp.130 - 137  

윤일현 (광주대학교 사회복지학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 코로나19와 같은 상황에서 대학생의 진로장벽과 취업준비행동 관계에서 진로적응성과 자아탄력성의 병렬매개효과와 자아탄력성의 조절된 매개효과를 실증 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 K대학교 238명을 대상으로 설문 조사를 하였다. 수집된 자료는 상관분석과 Process macro를 활용하여 연구모형을 검증하였다. 본 연구결과는 첫째, 진로장벽, 진로적응성, 자아탄력성, 취업준비행동 모두 정적인 상관관계를 나타냈다. 둘째, 진로장벽과 취업준비행동 관계에서 진로적응성과 자아탄력성의 매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 자아탄력성은 조절된 매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구를 바탕으로 코로나19와 같은 상황에서 취업준비행동에 대한 제언과 후속연구를 위한 논의를 하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The Effect of Career Barrier on Employment Preparation Behavior of College Students COVID-19: Focusing on Multi-parallel Mediation Effect and Moderated Mediation Effect of Career Adaptability and Ego-resilience. A survey was conducted on 238 students of K University. The result of this study. First,...

주제어

표/그림 (7)

참고문헌 (29)

  1. http://www.unipress.co.kr. 

  2. http://wwww.kostat.go.kr. 

  3. https://namu.wiki/w/%EC%B2%AD%EB%85%84%EC % 8B%A4%EC%97%85 

  4. http://www.inews24.com/view/1298616 

  5. S. O. Shin. (2020). Nursing students' Feelings of COVID-19, Work Values and Employment Preparation Behavior. Journal of Convergence for Information Technology 10(12), 75-81. DOI : 10.22156/CS4SMB.2020.10.12.075 

  6. J. K. Lee & S. K. Lee. (2007). An Analysis of Career Expectations and Employment Preparation Behavior of Employed Adolescents. The Journal of Career Educational Research, 20(3), 121-137. 

  7. J. S. Ahn. (2017). The differences of Grit Occupational Motive and employment preparation behavior of college students majoring in culinary Arts and food service management by background variables. The Journal of Employment and Career 7(4), 69-92. 

  8. Y. H. Lee e J. Y. Kim. (2019). The trend and issues of research on employment preparation behavior of university. Journal of learner-centered Curriculum and Instruction 19(24), 805-834. 

  9. E. R. Sohn. (2001).The relation of career barriers perceived by female college students and career decision. Korean Journal of Counseling, 2(2), 251-262. 

  10. Y. E. Kim. (2018). An analysis of research trends on career adaptability in korea- analysis of journals from 2006 to 2017. Journal of Counseling and Research 1(1), 115-133. 

  11. N. W. Kang & J. H. Kim. (2016). Study on research trend of career resilience. The Journal of Humanities, 41(8), 181-208. 

  12. J. H. Kim. (2019). The effect of career barriers on employment transition and intention in the economically inactive young adults with disabilities. The Journal of Employment and Career 9(2), 1-26. DOI : 10.35273/jec.2019.9.2.001 

  13. D. A. Luzon (1996). Exploring the relationship between the perception of occupational barriers and career development. Journal of Career Development 22(4), 239-248. DOI:10.1007/BF02259993 

  14. J. L. Swanson. & D. K. Tokar. (1991). College students perception of barriers to career development. Journal of Vocational Behavior 38, 92-106. 

  15. P. J. Rottinghaus., S. X. Day, & F. H. Borgen. (2005). The career futures inventory-a measure of career-related adaptability and optimism. Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24. 

  16. A. Hirschi. (2009). Career adaptability development in adolescence-Multiple predictors and effect on sense of power and life satisfaction. Journal of Vocational Behavior 74(2), 145-155. 

  17. E. D. Pulakos, S. Arad, M. A. Donovan & K .E. Plamondon. (2000). Adaptability in the workplace-development of a taxonomy of adaptive performance. Journal of applied psychology, 85(4), 612. 

  18. B. H. Ja & S. H. Park. (2019). A study on the relationship between university adaptation, self-leadership, learning commitment, and career adaptation. Journal of Convergence for Information Technology, 9(6), 104-111. DOI : 10.22156/CS4SMB.2019.9.6.104 

  19. Y. B. Park. (2017). The convergence effect of job stress of counselors on sexual orientation-Focusing on ego resilience. Journal of Convergence for Information Technology, 7(6), 193-199. DOI : 10.22156/CS4SMB.2017.7.6.193 

  20. M. S. Yeo. (2017). Structural relationships between the variables of unemployed person's career Barriers, ego-resilience, job search efficacy and career preparation behavior. The Journal of Employment and Career, 7(1), 95-119. 

  21. J. Y. Kim & K. H. Lee. (2014). The Influence of ego-resilience and career decision self-efficacy on career preparation behavior-testing the moderated mediating effect of achievement motivation. The Journal of Career Educational Research, 27(3), 1-25. 

  22. E. Y. Kim. (2002). A study for the development and validation of the korean college students' career barrier inventory. Korea Journal of Counseling and Psychology, 14(1), 219-240. 

  23. O. H. Choi & B. W. Kim. (2006). Career optimism and adaptability of the college students-the korean validation study of the career futures inventory(CFI). The Korea Journal of Counseling, 7(3), 821-833. 

  24. O. H. Sung. (2013). The structural relationships between job demands, burnout, job engagement and customer orientation of hotel service encounter employees-focused on the moderating effect of ego-resilience. The Graduate School of Sejong University. 

  25. Y. K. Au, D. I. kim, J. Y. Lee & Y. J. Chung. (2011). The development and validity of employment preparation behavior test for college students. The Korea Educational Review, 17(3), 267-291. 

  26. A. F. Hayes. (2013). Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: A Regression-Based Approach. New York, NY: The Guilford Press. 

  27. H. M. Park & N. H. Yoo. (2020). Mediating effects of emotional intelligence and career adaptability between emotional and personality-related career decision making difficulties and occupational engagement with university students-Focusing on the career adaption model. The Journal of Career Education Research. 33(2), 89-110. DOI : 10.32341/JCER.2020.6.33.2.89 

  28. N. R. Kim & Y. J. Woo. (2021). The effects of self-compassion, self-resilience and intolerance of uncertainty on job-seeking stress: For job seekers in the Covid-19 Pandemic. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 21(7). 639-654. DOI : 10.22251/jlcci.2021.21.7.639 

  29. S. Y. Yoon. (2021). The Study about the International Comparison about Career Counseling System of University Students. Kyung Hee University. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로