최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기공학교육연구 = Journal of engineering education research, v.24 no.3, 2021년, pp.21 - 31
이지연 (명지대학교 방목기초교육대학)
Flipped learning, which involves listening to lectures at home and performing dynamic group-based problem-solving activities in the classroom, is recently evaluated as a learner-centered teaching method, and interest and applications in engineering education are increasing. Therefore, this study aim...
강철구(2018). 제어공학의 플립드러닝 및 이러닝 강좌를 통한 공학교육 사례 연구. 대한기계학회 논문집, 6(1), 17-25.
김경아.김지심.안유정(2021). 비대면 환경에서 플립러닝 기반 프로그래밍 수업 설계. 한국컴퓨터정보학회 학술발표논문집, 29(1), 301-302.
김보경(2014). 교직수업을 위한 역진행 수업모형 개발. 교육종합연구, 12(2), 25-56.
김성빈.조민진.김재엽(2020). 혁신 교수법을 적용한 건축시공학습용 애플리케이션 개발 방안. 한국건축시공학회 학술발표대회 논문집, 20(2), 293-299.
김옥분 외(2020). 공과대학 플립드러닝 수업 적용 사례: 사고, 창의성 및 문제해결능력 중심으로. 교육문화연구, 26(4), 187-212.
김재엽(2019). 플립러닝과 디자인씽킹을 적용한 건축공학종합설계 교육과정 개발. 대한건축학회연합논문집, 21(1), 89-95.
노주성.임형은.김재엽(2018). 팀기반학습과 플립러닝을 적용한 건축시공 학습모형. 한국건축시공학회 학술발표대회 논문집, 18(2), 69-70.
도현미.김민정(2019). 대학 전공 영역별 플립러닝의 교실수업 활동 유형 분석. 학습자중심교과교육연구, 19(14), 1061-1085.
신명희 외(2018). 교육심리학(4판). 학지사.
유재하(2017). 신호처리 교과목에 대한 플립러닝 적용사례. 실천공학교육논문지, 9(2), 125-132.
이승민.이지연(2017). 퀴즈를 활용한 이공계열의 플립드러닝 수업사례 연구. 교육정보미디어연구, 23(3), 397-431.
이예경.윤순경(2017). 학습자의 경험을 통한 플립 러닝의 재해석. 공학교육연구, 20(1), 53-62.
임경화, 김태현(2014). 공학전공수업에서 플립드 러닝(Flipped Learning) 적용을 위한 설계모형 탐색. 실천공학교육논문지, 6(2), 77-84.
임경화.안정현(2016). 공학생의 문제해결력 향상을 위한 질문 생성 전략 활용 플립러닝 수업 설계. 실천공학교육논문지, 8(2), 75-81.
임정훈(2016). 대학교육에서 플립러닝(Flipped Learning)의 효과적 활용을 위한 교수학습 전략 탐색: 사례연구. 교육공학연구, 32(1), 165-199.
장희숙(2020). 플립러닝 교수법을 응용한 수치해석 수업 사례 연구. 인터넷전자상거래연구, 20(1), 117-130.
정성희.곽민정(2017). 이공계형 플립러닝 모델이 학습자 인식, 자율성, 수업 흥미도 향상에 미치는 연구. 학습자중심교과교육연구, 17(22), 353-376.
정성희.곽민정(2018). 학습자 중심에서 본 이공계형 플립러닝수업 곤란도 해결방안 연구. 학습자중심교과교육연구, 18(10), 519-541.
정성희.김주연(2018). 학습자 자율성 향상 건축 전공 수업 모델 연구. 학습자중심교과교육연구, 18(18), 767-792.
한수민(2020). 학습자 중심 교육을 위한 플립러닝에서의 학습 구동력에 관한 연구. 실천공학교육논문지, 12(2), 293-299.
한수민.임경화(2020). 비대면 플립러닝 수업 방안에 관한 연구. 대한기계학회 춘추학술대회, 1281-1284.
한수민.임경화.성상만(2021). 대학의 비대면 플립러닝 수업설계 및 적용 방안. 실천공학교육논문지, 13(1), 19-27.
허준영.한수민(2016). 공학전공기초실습에 플립러닝 적용사례. 실천공학교육논문지, 8(2), 83-89.
허지훈.한승연(2021). 플립러닝과 메이커교육을 연계한 확률과 통계 수업 효과성 연구. 교육연구, 43(1), 23-44.
황인아(2017). 플립드 러닝을 기반으로 한 대학수학 클리닉 수업의 효과 분석. 교사교육연구, 56(3), 227-246.
Alamri, H. et al.(2020). Using personalized learning as an instructional approach to motivate learners in online higher education: Learner self-determination and intrinsic motivation. Journal of Research on Technology in Education, 52(3), 322-352.
Bates, S., & Galloway, R.(2012). The inverted classroom in a large enrolment introductory physics course: A case study. Paper presented at HEA STEM Conference, London, United Kingdom. Apr 12-13.
Bergmann, J., & Sams, A.(2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. Washington, DC: Internal Society for Technology in Education.
Bishop, J. L., & Verleger, M.(2013). The flipped classroom: A survey of the research. Paper presented at Proceedings of 120th ASEE Annual Conference & Exposition, 30, 1-17. Atlanta, GA. June 23-26.
Elliott, R.(2014). Do students like the flipped classroom? An investigation of student reaction to a flipped undergraduate IT course. Paper presented at the Proceedings of 2014 IEEE Frontiers in Education Conference, 1-7. Madrid, Spain, Oct. 22-25.
Enfield, J.(2013). Looking at the impact of the flipped classroom model of instruction on undergraduate multimedia students at CSUN. Tech Trends, 57(6), 14-27.
Karabulut-Ilgu, A., Cherrez, N. J., & Jahren, C. T.(2018). A systematic review of research on the flipped learning method in engineering education. British Journal of Educational Technology, 49(3), 398-411.
Kim, O., Cho, Y., & Yoo, H.(2019). Analysis of differences in learning flow, thinking, and creativity before and after participating in flipped learning classes for engineering. International Conference on Future Information & Communication, Engineering, 11(1), 361-364.
Liberati, A. et al.(2009). The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate healthcare interventions: Explanation and elaboration. BMJ, 339: b2700.
Walkington, C., & Bernacki, M.(2018). Personalizing algebra to students' interests: How student funds of knowledge moderate outcomes. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 29(1), 58-88.
Warter-Perez, N., & Dong, J.(2012), Flipping the classroom: How to embed inquiry and design projects into a digital engineering lecture. In Proceedings of 2012 ASEE/PSW Section Conference, Califonia, Polytechnic State University, San Luis Obispo.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.