$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학생의 AI 리터러시 역량 신장을 위한 교양 교육 모델
The Education Model of Liberal Arts to Improve the Artificial Intelligence Literacy Competency of Undergraduate Students 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.25 no.2, 2021년, pp.423 - 436  

박윤수 (중앙대학교) ,  이유미 (중앙대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

다가오는 미래사회에서는 인공지능 기술이 범용기술이 될 것이며, 인공지능 역량이 필수 역량이 될 것으로 예측되고 있다. 이에 전 세계 주요 국가들은 AI 경쟁력을 갖추기 위해 AI 전문가를 육성하고, 누구나 AI를 이해하고, 설명하며, 응용할 수 있는 인프라와 교육 환경을 갖추기 위해 노력하고 있다. 본 연구에서는 국내·외 인공지능 교육의 선행 연구 사례와 함께 서울 소재 31개 종합대학의 SW 교양 교육 현황을 조사했으며, 이를 바탕으로 SW 교양 교육과 전문적인 AI 교육을 연계할 수 있는 AI 리터러시 교육 모델이 필요하다는 결론을 도출하였다. 이에 KOCW에 공개된 20개의 AI 관련 강좌를 AI 리터러시 역량을 중심으로 분류하였으며, 분류된 결과를 바탕으로 대학생을 위한 AI 리터러시 교양 교육 모델을 제안하고자 한다. 제안하는 AI 리터러시 교육 모델은 기존의 이론적 교육 모델이나 컴퓨터과학적 교육 모델과는 달리 인문학적 소양과 함께 인공지능을 체험할 수 있는 AI·SW 융합 교육 모델이다. 제안하는 AI 리터러시 교육 모델이 AI의 확산에 기여할 수 있기를 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In the future, artificial intelligence (AI) technology is expected to become a general-purpose technology (GPT), and it is predicted that AI competency will become an essential competency. Several nations around the world are fostering experts in the field of AI to achieve technological proficiency ...

주제어

참고문헌 (33)

  1. 4th Industrial Revolution Committee(2020). [17th Meeting] A Plan to Proliferation of AI.SW Education to The Nation. Retrived from https://www.4th-ir.go.kr/article/detail/1150?boardNameinternal-Data&categoryagenda 

  2. AI Hub(2020). Policy Directions for Innovation in AI Startup Ecosystem -Focusing on Analysis of Domestic and Foreign AI Startups-, AI Trend IF 2020-6. 

  3. Bughin, J., Seong, J., Manyika, J., Chui, M., & Joshi, R.(2018). Notes From the AI Frontier: Modeling the Impact of AI on the World Economy. McKinsey Global Institute. 

  4. Choi, S. W.(2019). NIPA Issue Report (2019-32) Current Status and Development Strategy of Artificial Intelligence Industry Ecosystem. National IT Industry Promotion Agency Issue Report 2019-32. 

  5. Du, B., Xinyao, T., Wang, Z., Zhang, L., & Tao, D.(2018). Robust Graph-Based Semisupervised Learning for Noisy Labeled Data Via Maximum Correntropy Criterion. IEEE Transactions on Cybernetics, 49(4), 1440-1453. 

  6. Gilster, P., & Glister, P.(1997). Digital Literacy. New York: Wiley Computer Pub. 

  7. Google(2021). Colab. Retrived from https://colab.research.google.com/ 

  8. Institute for Information & Communication Technology Planning & Evaluation(2015). 2015 Announcement of SW-Centered University. Retrived from https://www.iitp.kr/kr/1/business/businessNotify/view.it?ArticleIdx676&counttrue&page1 

  9. Institute for Information & communication Technology Planning & Evaluation(2019). Ministry of Science and ICT, Announcement No. 2018-0576. Retrived from https://ezone.iitp.kr/common/anno/02/form.tab?PMS_TSK_PBNC_IDPBD201800000243 

  10. Jeon, I. S., Jun, S., & Song, K.(2020). Teacher Training Program and Analysis of Teacher's Demands to Strengthen Artificial Intelligence Education. Journal of The Korean Association of information Education (JKAIE), 24(4), 279-289. 

  11. Jeon, I. S., & Song K.(2020). Research on Artificial Intelligence Convergence Education Curriculum based on Teacher's Demand Analysis, The Journal of Korean Association of Computer Education, 23(5), 43-52. 

  12. Kandlhofer, M., Steinbauer, G., Hirschmugl-Gaisch, S., & Huber, P.(2016). Artificial Untelligence and Computer Science in Education: From Kindergarten to University, In 2016 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), 1-9. 

  13. Kim, K., Koo, D., Kim, S., Kim, S., Kim Y., Kim, J., Kim, J., Kim, C., Kim, C., Kim, H., Kim, H., Park, N., Park, J., Park, P., Seo, I., Seo, J., Sung, Y., Song, T., Lee, Y., Lee, J., Lee, J., Lee, H., Lee, H., Jun, S., Jeon, Y., Jeong, Y., Jeong, I., Choi, S., Choi, J., Han, S.(2020). Development a Standard Curriculum Model of Next-generation Software Education, Journal of the Korean Association of Information Education (JKAIE), 24(4), 337-367. 

  14. Kim, K., & Park, Y.(2017). A Development and Application of the Teaching and Learning Model of Artificial Intelligence Education for Elementary Student, Journal of the Korean Association of Information Education (JKAIE), 21(1), 137-147. 

  15. Kim, W. S.(2019). A Study on the Students Perceptions Trend for Software Essentials Subject in University, Korean Journal of General Education, 13(4), 161-180. 

  16. KOCW(2021). Public Lecture. Retrived from http://www.kocw.net/ 

  17. Korea New Deal(2021). Korea's Great Transformation-Digital New Deal. Retrived from http://www.knewdeal.go.kr/ 

  18. Laato, S., Vilppu, H., Heimonen, J., Hakkala, A., Bjorne, J., Farooq, A., Salakoski, T., & Airola, A. (2020). Propagating AI Knowledge Across University Disciplines-The Design of A Multidisciplinary AI Study Module, In 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), 1-9. 

  19. Lee, E.(2020). A Comparative Analysis of Contents Related to Artificial Intelligence in National and International K-12 Curriculum, The Journal of Korean Association of Computer Education, 23(1), 37-44. 

  20. Lee, Y.(2019). An Analysis of the Influence of Block-type Programming Language-Based Artificial Intelligence Education on the Learner's Attitude in Artificial Intelligence, Journal of The Korean Association of information Education (JKAIE), 23(2), 189-196. 

  21. Long, D., & Magerko, B.(2020). What is AI Literacy? Competencies and Design Considerations. In Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1-16. 

  22. Ministry of Education(2015). Ministry of Education Notice No. 2015-74. Retrived from https://https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID141&boardS-eq60747&lev0&searchTypenull&statusYNW&page20&smoe&m040401&opTypeN 

  23. Ministry of Education(2020). The 19th Ministerial Conference on Social Relations and the 7th Conference on Human Investment and Talent Development. Policy Explanation Data File Retrived from http://english.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID265&board-Seq82763&lev0&searchTypenull&statusYNW&page1&senglish&m0301&opTypeN 

  24. Ministry of Science and ICT(2019). Announcement of National Strategy for Artificial Intelligence (AI). Retrived from https://https://www.korea.kr/news/pressReleaseView.do?newsId156366736 

  25. Oxford Insights(2020). AI Readiness Index 2020. Retrived from https://www.ox fordinsights.com/government-ai-readiness-index-2020 

  26. Park, Y., & Lee, M.(2020). A Study on Improving Computational Thinking Education of University by Reflecting Learner's Perception and Instructor's Opinion, Korean Journal of General Education, 14(1), 167-191. 

  27. Seo, S., & Kim, C.(2021). Analysis of Understanding of Prospective Teachers' Computational Thinking on Artificial Intelligence Education, Journal of the Korean Association of Information Education (JKAIE), 25(1), 123-134. 

  28. Shin, S.(2019). Designing the Instructional Framework and Cognitive Learning Environment for Artificial Intelligence Education through Computational Thinking, Journal of The Korean Association of information Education (JKAIE), 23(6), 639-653. 

  29. Thurow, L. C.(1996). The Future of Capitalism: How Today's Economic Forces Shape Tomorrow's World (No. 330.122 T542). 

  30. Van Brummelen, J., & Lin, P.(2020). Engaging Teachers to Co-Design Integrated AI Curriculum for K-12 Classrooms, arXiv preprint arXiv:2009.11100. Retrived from https://arxiv.org/abs/2009.11100 

  31. Yi, Y.(2020). Expansion of Humanities contents: Artificial Intelligence Humanities, Humanities Contents, (56), 205-227. 

  32. Yi, Y., & Park, Y(2021)., Establishing a Definition of AI Literacy and Designing a Liberal Arts Education Program, The Journal of Lang. & Lit., 85, 451-474. 

  33. Zeng, D.(2013). From computational thinking to ai thinking. IEEE Intelligent Systems, (6), 2-4. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로