$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

POI(Practical Openness Index)를 활용한 문헌정보학 연구자 국제학술논문의 개방성 연구
Study on the Openness of International Academic Papers by Researchers in Library and Information Science Using POI (Practical Openness Index) 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.52 no.2, 2021년, pp.25 - 44  

조재인 (인천대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

OA 논문이 증가하는 상황에서 개별 연구자의 연구 성과 유통이 얼마나 개방적인지를 지수화하는 POI(Practical Openness Index)가 등장하였다. 본 연구는 국내 문헌정보학 연구자들이 국제학술지에 출판한 논문을 대상으로 OA 여부와 방식을 조사하고 연구자 단위의 POI를 도출해 지수의 분포를 살펴보았다. 또한 연구자의 세부 연구 분야나 국제협력 활동이 개방성에 관련성을 보이는지 분석하였다. 그 결과 Unpaywall을 통해 정상적으로 OA 여부와 방식이 식별된 논문은 82명 연구자의 492건으로 나타났으며, 20.7%의 논문만이 공개되어 있는 것으로 분석되었다. 두 번째, 골드 OA 방식의 공개 논문은 의학 분야 저널에 수록된 텍스트마이닝 분야 논문이 많았으며, 그린 OA방식으로 공개된 논문은 외국인 공동저자 소속 기관의 리포지터리나 PMC와 같은 초국가적 주제 리포지터리에서 공개되고 있는 것으로 확인되었다. 세 번째, POI 지수는 절반 가량의 연구자가 0으로 나타났으나, 계량정보학, 기계학습 및 지식처리 영역의 연구자들에게서 상대적으로 높게 나타났다. 또한 연구자의 해외공동연구 활동이 논문 공개와 관련성이 있는 것으로 분석되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In a situation where OA papers are increasing, POI, which indexes how open the research activities of individual researchers are, is drawing attention. This study investigated the existence of OA papers and the OA method published in international academic journals by domestic LIS researchers, and d...

주제어

참고문헌 (31)

  1. Cho, Jane (2020). Analysis of open access status of domestic author's papers published in international journals: based on highly cited papers. Journal of the Korean Library and Information Science Society, 54(1), 325-341. 

  2. Chung, Kyoung Hee, Lee, Jae Yun, Chung, Eunkyung, & Choi, Sanghee (2020). A study on methods of implementation for the NRF open access policy. Korea Society for Information Management, 37(4), 225-286. 

  3. Fujiko, U. (2019). Repository registration linked to faculty evaluation: OA rate adoption and its effects. 2nd SPARC Japan Seminar. Available: https://www.nii.ac.jp/sparc/event/2019/pdf/20191220_doc4.pdf 

  4. Kim, Gyuhwan (2020). A study on the possibility of open access to international journal articles: based on articles cited in the Journal of the Korean Society for Information Management. Korea Society for Information Management, 37(4), 207-223. 

  5. Kim, Gyuhwan & Chung, Kyoung Hee (2017). Characteristics of open access journals in Korea: focused on KCI journals. Korea Society for Information Management, 34(3), 251-267. 

  6. Kim, Hwanmin (2019). Open access transformation model and case for subscribed journals. The 2nd KESLI Open Knowledge Seminar 2019. Seoul: Korea Institute of Science and Technology Information. 

  7. Na, Hyeran (2020). Electronic journal subscription and open access publication. Seoul National University Library Report, 142, 14-23. 

  8. National Library of Korea (2016). A study on countermeasures to changes in the global open access environment. Available: https://http://nl.go.kr/upload/nl/commu/2017/5/14955272397000.pdf 

  9. Akbaritabar, A. & Stahlschmidt, S. (2019). Merits and limits: applying open data to monitor open access publications in bibliometric databases. 17th International Conference on Scientometrics and Informetrics, ISSI 2019, 2 September 2019 through 5 September 2019, Sapienza University of RomeRome: Italy. 

  10. American Association for the Advancement of Science (2020). Will Trump White House tear down journal paywalls? many anxiously await a decision. Science, 2020/5/21. https://doi.org/10.1126/science.abc9320 

  11. ARL (2019). Comment: ARL Feedback on Plan S Open Access Implementation Guidelines. Available: https://www.arl.org/news/arl-news/4720-arl-comments-on-plan-s-open-access-implementation 

  12. Clarivate (2021). Open access. Available: https://clarivate.com/webofsciencegroup/solutions/open-access/ 

  13. Efficiency and Standards for Article Charges (2021). Available: https://esac-initiative.org/about/transformative-agreements/agreement-registry/ 

  14. Else, H. (2019). High-profile subscription journals critique Plan S. Nature. https://doi.org/10.1038/d41586-019-00596-x 

  15. Enserink, M. (2018). European science funders ban grantees from publishing in paywalled journals. Science. Available: https://www.sciencemag.org/news/2018/09/european-science-fundersban-grantees-publishing-paywalled-journals 

  16. IARLA (2019). A View of Plan S. Available: https://iarla.org/2019/10/a-view-of-plan-s/ 

  17. Martin-Martin, A., Costas, R., Leeuwen, V., & Lopez-Cozar, E. D. (2018). Evidence of open access of scientific publications in Google Scholar: a large-scale analysis. Journal of Informetrics, 12(3), 819-841. 

  18. Mercer, H. (2011). Almost halfway there: an analysis of the open access behaviors of academic librarians. College & Research Libraries, 72(5), 443-453. 

  19. MIT Libraries (2019). Harvard Library and MIT Libraries Provide Recommendations for PlanS Implementation. Available: https://libraries.mit.edu/news/harvard-library/29052/ 

  20. Nichols, D. M. & Twidale, M. B. (2017). Metrics for openness. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(4), 1048-1060. 

  21. Open Access Scholarly Publishers Association (2020). OASPA members' output continues to grow, as does the use of CC BY licenses. Available: https://oaspa.org/oaspa-members-output-continues-to-grow-as-does-the-use-of-cc-by-licenses/ 

  22. Peekhaus, W. (2021). A cohort study of how faculty in LIS schools perceive and engage with open-access publishing. Journal of Information Science, 47(1), 16-28. 

  23. Piwowar, H., Priem, J., Lariviere, V., Alperin, J. P., Matthias, L., Norlander, B., Farley, A., West, J., & Haustein, S. (2018). The state of OA: a large-scale analysis of the prevalence and impact of open access articles. PeerJ, 6, e4375. 

  24. Robinson-Garcia, N., Costas, R., & Leeuwen, T. N. (2020). Open access uptake by universities worldwide. PeerJ, 8, e9410. https://doi.org/10.7717/peerj.9410 

  25. Schultz, T. A. (2017). Opening up communication: assessing open access practices in the communication studies discipline. Journal of Librarianship and Scholarly Communication, 5(1), p.eP2131. http://doi.org/10.7710/2162-3309.2131 

  26. SCOPUS (2020). Scopus filters for Open Access type and 5.5 million more OA articles (17 million in total!). Available: https://blog.scopus.com/posts/scopus-filters-for-open-access-type-and-55-million-more-oa-articles-17-million-in-total 

  27. Severin, A., Egger, M., Eve, M. P., & Hurlimann, D. (2020). Discipline-specific open access publishing practices and barriers to change: an evidence-based review [version 2; peer review: 2 approved, 1 approved with reservations]. F1000Research, 7, 1925. https://doi.org/10.12688/f1000research.17328.2 

  28. Wang, X., Cui, Y., Xu, S., & Hu, Z. (2018). The state and evolution of Gold open access: a country and discipline level analysis. Aslib Journal of Information Management, 70(5), 573-584. https://doi.org/10.1108/AJIM-02-2018-0023 

  29. Way, D. (2010). The open access availability of library and information science literature. College & Research Libraries, 71(4), 302-309. 

  30. Xia, J., Wilhoite, S. K., & Myers, R. L. (2011). A librarian-LIS faculty divide in open access practices. Journal of Documentation, 67(5), 791-805. 

  31. 上原 藤子 (2019). ?員評?とリンクするリポジトリ登? - OA 率採用とその?果. 第2回 SPARC Japan セミナ. 출처: https://www.nii.ac.jp/sparc/event/2019/pdf/20191220_doc4.pdf 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로