$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 유아교사의 회복탄력성과 사회적지지가 직무스트레스에 미치는 영향
The Effect of Early Childhood Teachers' Resilience and Social Support on Job Stress 원문보기

보건의료생명과학논문지 = Journal of the health care and life science, v.9 no.1, 2021년, pp.153 - 160  

진재섭 (광주대학교 아동학과) ,  김세루 (광주대학교 유아교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 유아교사의 회복탄력성사회적지지가 직무스트레스에 미치는 영향을 알아보는데 있다. I시에 소재한 유아교육기관 교사 250명을 대상으로 회복탄력성과 사회적지지, 직무스트레스의 정도를 측정하고 그 관계와 상대적 영향력을 분석하였다. 자료처리는 SPSS 18.0프로그램을 활용한 상관분석과 중다회귀분석을 실시하였다. 그 결과 첫째, 유아교사의 회복탄력성, 사회적 지지는 평균보다 약간 높은 수준, 직무스트레스는 약간 낮은 수준으로 측정되었다. 둘째, 유아교사의 회복탄력성과 사회적 지지는 정적관계가 나타났으며, 회복탄력성과 사회적지지는 직무스트레스와 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사의 회복탄력성과 사회적지지가 직무스트레스에 주는 상대적 영향력을 분석한 결과 조직적환경요인, 물질적 지지, 행동적 요인이 직무스트레에 영향을 주는 것에 대해 83%설명하였다. 이러한 결과는 현직교사의 직무스트레스 감소에 영향을 줄 수 있는 회복탄력성과 사회적 지지를 제공해주는 것이 무엇보다 중요함을 시사하고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is to investigate the effect of early childhood teachers' resilience and social support on job stress. The degree of resilience, social support, and job stress was measured for 250 teachers of early childhood education institutions located in City I, and the relationship and relative infl...

주제어

표/그림 (7)

참고문헌 (25)

  1. E-J. Seok and S-S. Oh, "A study about the stress the teachers get when they have student teachers in their classes", Journal of Early Childhood Education, Vol.16, no.1, pp1-18, 2007. 

  2. E-J. Jeon, "The effects of job satisfaction, emotional intelligence and teacher's self efficacy on job stress of early childhood teachers", Ph.D Thesis, Catholic Kwandong University, 2015. 

  3. M-A. Do, "Early childhood education teachers' job stress & coping methods", The Korean Society of Special Education Fall Conference Materials pp.147-191, 2010. 

  4. J-K. Yoo, "Influence of job stress in kindergarten teachers and teacher-child interaction on a child's appropriate social behavior", Master's Thesis, Kyunghee University, 2013. 

  5. H-E. Lim and Y-H. Kwon, 'Effects of job stress and resilience on private kindergarten teacher's psychological burnout', Humabities Journal, Vol. 37, no.2015.2, pp.53-80, 2015. 

  6. K-S. Chung and E-N. Choi, "Influence of child care teachers' interpersonal job stress and social support from peers on awareness of the educational community", The Journal of Eco Early Childhood Education & Care, Vol.18, no.3, pp.23-48, 2019. 

  7. H-I. Hwang, J-H. Tak and H-M. Kang, "A study on the relationship between child care teachers' burnout and their self-esteem in high and low resilience groups", The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, Vol.19, no.4, pp.31-52, 2014. 

  8. S-H. Kwon, "A Review of literature on early childhood teachers' resilience", Early Childhood Education&Care, Vol.10, no.2, pp.31-53, 2015. 

  9. J. House, "Social support and social structure". In Sociological forum, Vol.2, no.1, pp.135-146, 1987. 

  10. H-A. Choi, "The effect of childcare teachers' resilience and teacher efficacy on the practice of respect for the rights of infants and children", Master's Thesis, Dongguk University, 2019. 

  11. M-R. Kim, "Early Childhood Teachers' Personal Behaviors And their Susceptability to Burnout from Institutional Characterictics : And its Effect on Teacher Turnover", Master's Thesis, Konkuk University, 2004. 

  12. E-H. Park, J-C. Go, "Analysis of emotional geographies in the relationships of early childhood teachers with parents, administrators, and colleagues", Early Childhood Education Research & Review, Vol.12, no.4, pp.139-166, 2008. 

  13. S-J. Cho, S-B. Moon and H-Y. Min, "The influence of the self-efficacy and the social support on the organizational commitment of kindergarten and child care teachers", Journal of Families and Better Life, Vol.26, no.2, pp.25-32, 2008. 

  14. J-Y. Lee, "The relationship between perceived social support, school adjustment and academic achievement of primary school students", Master's Thesis, Changwon National University, 2009. 

  15. J-H. Lim, 'he relations among kindergarten beginning teacher's self-efficact, social support and occupational stress', Master's Thesis, Ewhawomans University, 1999. 

  16. S-H. Kwon, "The development of kindergarten teacher resilience scale using rasch modeling", Ph.D Thesis, Ewhawomans University, 2014. 

  17. J-W. Park, "A study to development a scale of social support", Ph.D Thesis, Yonsei University, 1985. 

  18. J-Y. Lee, "The relationship between kindergarten and child care teacher's resilience, perceived social support and organizational commitment", Ph.D Thesis, Catholic University of Daegu, 2012. 

  19. M. Robert, O'brien. "A caution regarding rules of thumb for variance inflation factors. Quality & Quantity, Vol.41, pp.673-690, 2007. 

  20. S-K. Lee, M-J. Song and E-N. On, "Effects of social support and job stress of early childhood teachers on teaching flow", Journal of early childhood education & educare welfare, Vol.20, no.1, pp.133-156, 2016. 

  21. S-K. Chung, "Effect of kindergarten teachers' job stress on psycho-social health", Early Childhood Education Research & Review, Vol.17, no.6, pp.143-166, 2013. 

  22. S-J. Lee, ""The effect of resilience of middle-aged woman on social support, self-esteen and depression", Ph.D Thesis, Seoul venture University, 2018. 

  23. S-A. Shim, "Influence of Ego-Resiliency and Social Support on the Burnout of Daycare Teachers", Master's Thesis, Sookmyung women's University, 2004. 

  24. S. Wilks, 'Resilience amid academic stress: The moderating impact of social support among social work students', Advances in Social Work, Vol.9, no.2, pp.106-125, 2008. 

  25. B-S. Lee, "The effect of teacher's resilience on the interaction between teacher and preschooler", Master's Thesis, Korea national open university, 2015. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로