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RCMS에 활용하기 위한 인공지능 기반 챗봇 시스템
Artificial intelligence-based chatbot system for use in RCMS 원문보기

한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.25 no.7, 2021년, pp.877 - 883  

김용국 (Digital Innovation Department, KEIT) ,  김수진 (Department of Computer Engineering, Paichai University) ,  정회경 (Department of Computer Engineering, Paichai University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

인공지능 기술은 제조 로봇, 인공지능 스피커, 로봇 청소기 등 산업 및 스마트홈 분야에서 다양하게 사용되고 있다. 본 논문에서는 RCMS(Real-time Cash Management System)에서 활용하기 위한 인공지능 기반 1:1 챗봇(chatbot) 시스템을 설계 및 구현하였다. 구현한 RCMS 챗봇은 기존 온라인 게시판의 1만 3천 5백여건의 질의응답을 기반으로 연구비 사용, 시스템 사용법 등 9개 영역에 총 210개의 질의시나리오로 구축하였다. 챗봇은 부족한 상담인원 문제를 해소하고, 근무시간 이후에 연구자의 문의에 대응하여 사용자의 만족도를 제고 할 것으로 예상되며, 연구자의 상담문의가 가장 많았던 사용비목에 대한 추천 서비스는 상담건수를 감소시켜 다른 상담문의에 대한 답변의 질적 수준 향상이 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Artificial intelligence technology is widely used in industrial and smart home fields such as manufacturing robots, artificial intelligence speakers, and robot vacuum cleaners. In this paper, we designed and implemented a 1:1 chatbot system based on artificial intelligence for use in RCMS (Real-time...

주제어

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참고문헌 (8)

  1. S. O. Yoon, "A Study on the Main Issues of Artificial Intelligence-based Public Services," Korea Public Management Review, vol. 32, no. 2, pp. 83-104, Jun. 2018. 

  2. K. R. Seo, D. S. Kang, J. K. Eo, S. J. Park, J. M. Kim, and H. J. Kim, "A Study on Development Model of Public Intelligent Virtual Assistant Service based on Artificial Intelligence," Proceedings of Symposium of the Korean Institute of Communications and Information Sciences, pp. 890-891, Jun. 2017. 

  3. J. h. Park, K. I. Yoon, and S. T. Min, "AI-based Chatbot System Technology Trend," Korea Information Processing Society Review, vol. 26, no. 2, pp. 107-117, Jul. 2019. 

  4. J. T. Kim, H. G. Lee, and H. S. Kim, "Effective Generative Chatbot Model Trainable with a Small Dialogue Corpus," Journal of the Korea Information Science Society, vol. 46, no. 3, pp. 246-252, Mar. 2019. 

  5. H. Y. Song and Y. S. Lee, "Informational Chatbot System about COVID-19 based on Natural Language Processing," Proceedings of the Korean Information and Communication Society Women's ICT Conference, pp. 23-25, Aug. 2020. 

  6. J. W. Lee, I. Y. Yeo, and H. K. Jung, "Document Analysis based Main Requisite Extraction System," Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, vol. 23, no. 4, pp. 401-406, Apr. 2019. 

  7. J. W. Lee, G. Wu, and H. K. Jung, "Deep learning Document Analysis System Based on Keyworkd Frequency and Section Centrality Analysis," Journal of Information and Communication Convergence Engineering, vol. 19, no. 1, pp. 48-53, Mar. 2021. 

  8. J. W. Lee, H. J. Yang, and J. G. Kim, "Developing Scenario for Implementation of Counseling Chatbot and Verifying Usefulness," Journal of the Korea Contents Association, vol. 19, no. 4, pp. 12-29, Apr. 2019. 

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