$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

COVID-19로 인한 대학교 원격 화상강의 유형에 따른 학업 성취도에 대한 연구
A Study of Academic Achievement Based on University Remote Video Lecture Type During the COVID-19 Pandemic 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.7 no.3, 2021년, pp.397 - 404  

김혜정 (국민대학교 교양대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 코로나 바이러스로 인해 본격적으로 활용되고 있는 원격 화상강의 유형이 학습자들의 학업 성취도에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 화상강의 유형은 일반적 강의 중심형과 조별과업 중심형 두 가지로 구분하였다. 두 가지 화상강의 유형에 맞게 실험반과 비교반을 설정하였고 두 가지 유형에 따른 학업 성취도의 차이를 파악하기 위해 성취도 테스트와 설문조사가 실시되었다. 성취도 테스트 결과 화상강의 유형에 따른 두 집단 간의 성취도 점수는 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 화상강의 만족도에 대한 설문 조사 결과 두 집단의 만족도는 모두 높은 것으로 나타났다. 일반 강의 형식으로 진행된 반에서 화상강의에 만족하는 이유로는 학습 효과, 교수자의 수업 준비 및 태도, 수업 참여 촉진이 그 이유로 나왔다. 조별 과업 중심으로 진행된 반에서는 소통과 공유 가능, 조별 토론의 효율성, 조별 과업의 부담 없는 난이도 등이 화상강의에 만족하는 이유로 제시되었다. 언택트 시대 화상강의는 점차 일반화되어 가고 있고 이것의 효율성을 극대화할 수 있는 다양한 교수 전략이 개발되어야 할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examined how different types of remote video lectures, which universities are using in earnest now due to the COVID-19 pandemic, impact the academic achievement of learners. Zoom-based remote video lectures were divided into two types-general lecture-centered and group task-oriented-and e...

주제어

표/그림 (7)

참고문헌 (11)

  1. Hye-Jeong, Kim. Exploring the direction of online education as a university-level liberal arts course: Based on a non-face-to-face English class using a movie, STEM Journal, Vol. 22, No. 1, pp. 65-90, 2020. DOI : 10.16875/stem.2021.22.1.65 

  2. Hye-Jeong, Kim. The efficacy of online lectures in university and English reading comprehension for EFL learners. JCCT, Vol. 6, No. 3, pp. 225-231, 2020. DOI : 10.17703/JCCT.2020.6.3.225 

  3. Marjerison, R., Rahman, J., and Li, Z. Students' attitudes towards distance education: A comparative study between Sino-foreign cooperative universities and typical universities in China. Journal of Instructional Pedagogies, Vol. 25, No. 3, pp. 1-26, 2020. 

  4. Richardson, J. W., Hollis, E., Pritchard, M., and Lingat, J. E. M. Shifting teaching and learning in online learning spaces: An investigation of a faculty online teaching and learning initiative. Online Learning, Vol. 24, No. 1, 67-91, 2020. 

  5. Yongsang, Lee and Dongkwang, Shin. An investigation of the implementation of online classes in the untact era caused by the COVID-19 pandemic. The Journal of Curriculum and Evaluation, Vol. 23, No. 4, pp. 39-57, 2020. DOI : https://doi.org/10.29221/jce.2020.23.4.39 

  6. Jisoo, Jo and Jeongin, Bae. The effect of COVID-19 on academic satisfaction with online lecture types ad contents: Perspectives of the domestic and foreign university students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, Vol. 22, No. 3, pp. 643-650, 2021. DOI: 10.5762/KAIS.2021.22.3.643. 

  7. Hee-Joo, Im and Seongman, Park. A qualitative study on university professors' perceptions on online classes: Focusing on general English education classes. STEM Journal, Vol. 22, No. 1, 2021, pp. 203-220. doi: 10.16875/stem.2021.22.1.203 

  8. Nan-Young, Kim, Wonmi, Yun, Sung-Kyu, Kim and Hyung-ji, Chang. A study of online-based Tourism English courses during COVID-19. STEM Journal, Vol. 21, No. 3, pp. 101-119, 2020. DOI: 10.16875/stem.2020.21.3.101 

  9. Eunhye, Kim and Jeongmi, Lee. An analysis of the difference in academic achievement by learning participation activities: Focused on the smart class of A university, which is a non-face-to-face class due to COVID-19. The Journal of Business Education, Vol. 34, No. 6, pp. 1-21, 2020. DOI: 10.34274/krabe.2020.34.6.001 

  10. Yongsang, Lee and Dongkwang, Shin. An investigation of the implementation of online classes in the untact era caused by the COVID-19 pandemic. The Journal of Curriculum and Evaluation, Vol. 23, No. 4, pp. 39-57, 2020. DOI : https://doi.org/10.29221/jce.2020.23.4.39 

  11. Yongsang, Lee and Dongkwang, Shin. An investigation of the implementation of online classes in the untact era caused by the COVID-19 pandemic. The Journal of Curriculum and Evaluation, Vol. 23, No. 4, pp. 39-57, 2020. DOI: https://doi.org/10.29221/jce.2020.23.4.39 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로