$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

수학과 중등학교 교사 임용후보자 선정경쟁시험에서 요구되는 지식의 영역과 수준 분석
Examining the breadth and depth of knowledge required in the teacher employment test for secondary mathematics 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series A. The Mathematical Education, v.60 no.3, 2021년, pp.281 - 295  

이소연 (이화여자대학교 대학원) ,  김래영 (이화여자대학교)

초록

본 연구는 수학과 중등학교 교사 임용후보자 선정경쟁시험이 예비 교사의 지식을 어떻게 평가하고 있는지 최근 8년간 시행된 임용시험 1차 180개의 문항을 지식의 영역과 수준의 차원에서 분석한 결과, 분야에 따라 특정 영역과 수준에의 편중성과 평가 외적 내용 요소의 출현 등이 나타나 이로부터 임용시험의 질 개선에의 시사점을 논하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examines the breadth and depth of knowledge of the teacher employment test for secondary mathematics. For the breadth of knowledge, we attempted to figure out the range of knowledge in terms of the content areas using the standards from the Korea Society Educational Studies in Mathematics...

주제어

표/그림 (25)

참고문헌 (25)

  1. Anderson, L. W. & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning teaching and assessment: A revision of bloom's taxonomy of education objectives. Longman. 

  2. Association of Mathematics Teacher Educators [AMTE] (2017). Standards for preparing teachers of mathematics. http://amte.net/standards. 

  3. Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special. Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. 

  4. Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives. Vol. 1: Cognitive domain. McKay. 

  5. Byun, J. S. & Choi, B. O. (2012). Trend analysis of secondary school mathematics teacher certification examination. Journal for History of Mathematics, 25(3), 119-140. 

  6. Feiman-Nemser, S. (2001). From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain teaching. Teachers College Records, 103(6), 1013-1055. 

  7. Fraleigh, J. B. (2003). A first course in abstract algebra. Pearson Education. 

  8. Holmes, V. L. (2012). Depth of teachers' knowledge: Frameworks for teachers' knowledge of mathematics. Journal of STEM education: Innovations and research, 13(1), 55-81. 

  9. Hwang, H. J., Na, G. S., Choi, S. H., Park, K. M., Lim, J. H. Seo, D. Y. (2019). Mathematics Education 1. Moonumsa. 

  10. Jeon. Y. J. (2014). An Analysis of the Discipline of Mathematics Education in Secondary School Mathematics Teacher Certificate Examination. Journal for History of Mathematics, 27(5), 347-364. 

  11. Kim, R. Y. & Kim, E. H. (2017). An analysis of the expected content knowledge for teaching in teacher education programs and teacher employment tests for secondary mathematics. Journal of Research in Curriculum & Instruction, 21(5), 610-623. 

  12. Kim, Y. (2020). Relationship of mathematical knowledge for teaching and mathematical quality in instruction: Focus on high schools. Journal of The Korean Society of Mathematical Education Series A: The Mathematical Education, 59(3), 237-254. 

  13. Ko, E. A. (2011). An analysis of the part of mathematics education in the selection examination for secondary school teachers. (Master's thesis). Ulsan University. 

  14. Korea Institute for Curriculum and Evaluation[KICE]. (2021, April. 5th). "Secondary School Teacher Qualifying Exam", https://www.kice.re.kr 

  15. Korea Society Educational Studies in Mathematics [KSESM](2008). Development of teacher qualification standards for the marking subject 「Mathematics」 and detailed evaluation of the area of evaluation and evaluation of teaching ability (Report CRE No.2008-6-2). Seoul: Korea Institute for Curriculum and Evaluation. 

  16. Lee. S. J. (2011). An analysis of the secondary school mathematics teacher selection test (Master's thesis). Ulsan University. 

  17. Ministry of Education. (2017). Mathematics Curriculum. 2015-74. Author. Seoul, Korea. 

  18. Ministry of Education. (2020). 2020 practical guide to teacher qualifications. Author. Seoul, Korea. 

  19. Park, M. H. (2020), A study on the current situation and challenges of the educational gap in the Context of COVID-19: A Case Study of Gyeonggi Province. The Korean Society for Sociology of Education, 30(4), 113-145. 

  20. Porter, A. C. (2002). Measuring the content of instruction: Uses in research and practice. Educational Researcher, 31(7), 3-14. 

  21. Schmidt, W. H., Tatto, M. T., Bankov, K., Blomeke, S., Cedillo, T., Cogan, L., et al. (2007). The preparation gap: Teacher education for middle school mathematics in six countries(MT21 report). Center for Research in Mathematics and Science Education. Michigan State University. 

  22. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. 

  23. Sunwoo, J., & Pang, J. S. (2019). Domestic research trends of mathematics teacher education: Focused on the journals published since 2000 by the Korean Society of Mathematics Education, Journal of The Korean Society of Mathematical Education Series A: The Mathematical Education, 58(1), 121-138. 

  24. Wang, S. A. (2020), Analysis of the education crisis in sub-Saharan Africa caused by the spread of Covid-19: Focusing on the right to learn. Journal of the Korean Association of African Studies, 61, 143-175 

  25. Webb, N. L., (2002). Alignment study in language arts, mathematics, science, and social studies of state standards and assessments for four states. Council of Chief State School Officers. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로