$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 응급구조사 국가시험 응시 자격기준에 관한 고찰
A review of the qualification criteria for the national examinations for emergency medical technicians 원문보기

한국응급구조학회지 = The Korean journal of emergency medical services, v.25 no.2, 2021년, pp.39 - 53  

김아정 (경일대학교 응급구조학과) ,  박태준 (인제대학교 일산백병원 응급의료센터) ,  박영석 (선문대학교 응급구조학과) ,  김준호 (동남보건대학교 응급구조과) ,  김용석 (의료법인 명지의료재단 명지병원 응급의료센터) ,  손유미 (연세대학교 일반대학원 의료법윤리학협동과정) ,  이귀자 (경동대학교 응급구조학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: Emergency medical technicians (EMTs) have so far been trained as professionals under the same conditions, with no change in the 1995 Act. We aimed to find ways for them to secure expertise in accordance with social needs by strengthening the quality of the EMT education. Methods: This is a ...

주제어

표/그림 (3)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 본 연구는 국민의 질 높은 응급의료를 제공하기 위한 현행 응급구조사 양성 과정과 국시원 주관의 국가시험에 대해 분석하였다. 교육을 통한 질 관리 강화를 위해 2급 응급구조사의 실무 경력과 더불어 고등교육법 제11조 제 2항의 인증 받은 대학 등에서 보건복지부령으로 정하는 교과를 이수한 자에 한하여 1급 응급구조사 자격 취득이 가능하도록 제도적 보완이 필요하며, 1급 응급구조사 자격시험 응시를 위해 미이수영역을 다루는 해부학, 생리학, 병리학, 응급약리학, 응급환자평가, 응급환자관리학, 심전도, 전문심장소생학, 전문외상응급처치학, 전문내과응급처치학, 특수상황응급처치학 교과 영역의 추가 이수를 보건복지부령으로 제정할 것을 제언한다.
  • 본 연구는 응급의료체계의 전문 인적 자원인 1급 응급구조사와 2급 응급구조사의 양성 제도에서 직무역량 능력을 평가하는 국가시험 항목을 중심으로 비교하여 응급구조사의 전문성을 강화할 수 있는 방안을 제시하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (22)

  1. Chung JY, Do BS, Kim HJ, Doh HS, Lee CH, LEE SB. Analysis of level-2 EMT training program in a designated facility in Taegu, Korea. J Korean Soc Emerg Med 1996;7(4):482-7. 

  2. Kim AJ. Korea health personnel licensing examination institute. Closed Information. Request status of emergency medical technician qualification(rate) over the last five years. Government information disclosure request; 2021. Reception No.7699066. 

  3. Choi ES, Hong SG, Kwon HR, Koh BY, Lee KY, Jung HH et al. Standardization of a curriculum for paramedic students in South Korea. Korean J Emerg Med Ser 2017;21(2):17-37. https://doi.org/10.14408/KJEMS.2017.21.2.017 

  4. Crossley J, Humphris G, Jolly B. Assessing health professionals. Med Educ 2002;36(9):800-4. 

  5. Kim JS, Ha JW. Future Development for the Board Licensing Examination of Internal Medicine. Korean J Med 2017;92(2):109-11. 

  6. Korea Emergency Medical Technician Association. Status of obtaining emergency medical technician qualifications by year. Available at: http://www.emt.or.kr/stats_recsroom/stats_recsroom_base/stats_recsroom_main/emrrsc_sttus1, 2021 

  7. Suh DJ. A new direction for basic medical science education, Korean J Med Educ 2013;25(2):77-9. https://doi.org/10.3946/kjme.2013.25.2.77 

  8. Korean Accreditation Board of Nursing Education. Handbook for College of Nursing Education Certification Evaluation for the first half of 2021. 2st ed. Korean Accreditation Board of Nursing Education;2021. 47-8. 

  9. Wonkwang health science University, School of Military NCOs. Available at : https://www.wu.ac.kr/mil/index.do, 2021 

  10. Gumi University, emergency medical service noncommissioned officer. Available at : https://ndm.gumi.ac.kr/ 

  11. Yeungjin University, School of Military NCOs. Available at : https://nco.yju.ac.kr/, 2021 

  12. Choi ES et al. Policy suggestion to educate and produce outstanding paramedics in Korea. Final report. Korea Health Personnel Licensing Examination Institute; 2017. Report No. RE02-1709-19. 

  13. Lee NJ, Shin DM, Kim BW, Park SE, Yoo EJ, Yoon BG et al. Improvement in emergency medical technician-basic training program : a review of the status of training institutions and designation criteria. Korean J Emerg Med Ser 2019:23(2):139-51. https://doi.org/10.14408/KJEMS.2019.23.2.139 

  14. Livingstone D. Adults' informal learning: definitions, findings, gaps, and future research. WALL working paper No. 21. Centre for the Study of Education and Work and Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto, 2001. 2-6. 

  15. Sorohan EG. We do; Therefore, we learn. Traing & Development 1993:47(10):47-52. 

  16. Marsick VJ, Watkins KE. Informal and incidental learning in the workplace. London and New York:Routledge, 1990. 12-34. 

  17. Park YH, Choi WJ. The effects of formal learning and informal learning on job performance: The mediating role of the value of learning at work. Asia Pacific Education Review 2016;17:279-87. https://doi.org/10.1007/s12564-016-9429-6 

  18. Moon SY. A meta-analysis on antecedents and outcomes of informal learning in Korea. Journal of Corporate Education and Talent Research 2019;21(3)71-95. 

  19. Kang SJ. A legal consideration of license and certified qualification of paramedics. Korean J Emerg Med Ser 2011:15(2):5-14. 

  20. Hwang SH. Legislative study on the qualification of level 1 emergency medical technicians. Korean J Emerg Med Ser 2019;23(3):17-27. https://doi.org/10.14408/KJEMS.2019.23.3.017 

  21. Lee KY. Training and role of paramedics in Japan. Korean J Emerg Med Ser 2014;18(2):137-45. https://doi.org/10.14408/KJEMS.2014.18.2.137 

  22. Gwon CH, Kim JI, Hwang HG. A study on the improvement of overseas training course for EMT. In:Han Gun-hee editor. The Society of Digital Policy and Management conference; 2006 Dec 15; Seoul:The Society of Digital Policy and Management; 2006:43-50. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로